HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Designaspekter inför stativ-bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  02:20:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Precis som rubriken förtäller.
Vilka formmässiga önskemål finns för ett stativ?

Har gjort ett litet designförslag som jag förmodlgen kör på.
Här ser man även lösningen på mitt "snedsteg" från HFLS-1ans design.
Att jag som nybörjare skulle kunna göra om filtret är möjligt. men att göra det bra kanske en önskedröm. Så detta får, iaf till en början bli en bra lösning.
Nu skall der bara svarvas spikar också.
3 spikar per yta vore logiskt sett bättre.
Hur stabilt blir det?


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/13 02:34:31

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/13 :  09:32:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ett stativ bör vara stabilt, tungt och med rätt höjd. Höjden är viktigare än man tror. Den kan förändra ljudbild och ljudklang en hel del.

3 spikar är naturligtvis lite ostabilare än 4 stycken, men 3 stycken är så mycket lättare att ställa in högtalarna med. Detta görs med hjälp att ett vattenpass. D.v.s. så måste spikarna vara inställbara på höjden.
Sen så finns det en hel del olika varianter, jag föredrar själv att spikarna ska vara på stativets undersida mellan stativet och golvet. Mellan högtalare och stativ kan man t.e.x. använda sig av häftmassa (absoberar vibrationer och gör att dem sitter hyfsat fast).
Under spikarna kan man placera ett mynt eller något annat hårt. Själv så har jag golvhögtalare med spikes under där jag svarvat en alluminiumplatta med ett litet hål (ej genomgående) där spiken går i. Under alluminiumplattan har jag satt fast självhäftande möbeltassar för att lätt kunna flytta högtalarna utan att skada golvet.

mvh Leif B
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:45:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Trevligt.
Bilden jag har lagt upp en en lite äldre version (satt uppe ganska länge igår kväll).
Har gjort plattorn så som du föreslagit också.

Finns det några önskemål eller så att ha runda pelare istället för fyrkantiga?
Skall luften lätt strömma genom stativet?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:55:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Rent formmässigt är nog en fyrkantig version mest estetisk.
Kan man sedan fylla stativet med blästersand så kommer den väga bly. Stadig är nog bara förnamnet.
Höjden är nog lagom när diskanten är i öronhöjd på den plats du lyssnar. Bara att använda en måttstock och räkna lite.

mvh Leif B
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:58:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja, jag funderade över det.
Skall jag bygga de med tomrum i mitten med 6mm MDF och sen sandfylla eller skall jag limma den i massiv MDF, eller EK om jag känner att jag vill bli av med lite stålar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:25:16  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag skulle föredra att sandfylla dem, det ger en väldigt låg egenresonans + att den kommer väga mer än massiva.
Vilka mått är det i pelaren?

mvh Leif B
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  12:29:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag är inte klar med högtalarna ännu. så jag är inte riktigt på det klara med hur höga de skall bli. Men om man tar själva stativet + spikar så är den ungefär 54cm från golv till underkanten av högtalaren i dagsläget. Den totala främre höjden blir då 91cm.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:49:19  Show Profile Send edison a Private Message
På din skiss ser det ut som du tänkt dej 6 st fyrkantiga ben, med lite mellanrum.
Ihåliga ben med sand borde bli både mkt stadigt och "dött" -i mina ögon mkt snyggt också...
Håller också på med ett par stativare och fick lite inspiration för stativdesign, om jag nu inte går och gör en underlåda med bas i...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/13 20:57:00
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:54:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du ser så rätt så.
Jag kör på denna designen! Med lite modifikation så skulle man kunna bygga stativen till subbar eller liknande.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  14:25:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Någon som vet vad blästersand har för vikt / liter?
räknade lite på stativen, med 10mm MDF (har någon andra förslag?) till pelarna blir tomrummet i stativen 12,525 liter / stativ.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/13 14:37:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:12:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Finns lite olika kvalite, jag har kanske runt 10 liter hemma och det väger runt 20 kg. Det finns stålsand som väger 3,5 kg / liter.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/13 18:15:53
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:56:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Man kommer kunna se kungen i golvet efter man flyttat högtalarna ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000