Author |
Topic  |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 17:50:24
|
 Den första genomlyssningen sade mig ingenting. Jag lade undan plattan ett tag. Men nu snurrar den nästan konstant hemma hos mig. Märkligt hur en platta kan växa mer och mer för varje gång man lyssnar. Det här känns som en rik och varierad platta med några radiovänliga pop-sånger, ett par episka välmatade 20-minuterslåtar, lite blues och lite Led Zeppelin, fast på Flower Kings lite trixiga sätt. Daniel Gildenlöw från Pain of Salvation är numera också med i bandet vilket innebär att dom har tre sångare i gruppen vilket ger ännu mer möjligheter till varierande utrycksätt. Daniel sjunger väldigt damatiskt på "A vampires view". Roine Stolt visar än en gång att han är en fantasifull låtskrivare med stor bredd,ingen av låtarna liknar någon annan på plattan. Det är Roine som skrivit i stort sett allt på plattan, för det här har alltid varit hans projekt, trots alla andra supermusiker i gruppen som Tomas Bodin och Jonas Reingold. Lyssna bara på Jonas bas-spel, man sitter bara och gapar. Tänk om alla i gruppen satsade på att skriva musik till en Flower Kings-platta istället för alla sidoprojekt. Hur bra hade det inte blivit då? Skamligt förresten att det skrivs så lite om Flower Kings i svenska tidningar. Men Roine har sina rötter i 70-talets progressiva rockmusik medan skribenter i kvällstidningarna har sina rötter i punken eller Gyllene Tider eller vad det nu är för något. Dom har aldrig fattat det här.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 21:38:43
|
skiva växer absolut. Man skall aldrig dömma ut dessa herrar 
quote: Tänk om alla i gruppen satsade på att skriva musik till en Flower Kings-platta istället för alla sidoprojekt
Javisst! men då skulle man inte få gosa i sig i den massa av plattor pojkarna häver ur sig..
quote: Skamligt förresten att det skrivs så lite om Flower Kings i svenska tidningar. Men Roine har sina rötter i 70-talets progressiva rockmusik medan skribenter i kvällstidningarna har sina rötter i punken eller Gyllene Tider eller vad det nu är för något. Dom har aldrig fattat det här
Jag har faktiskt tröttnat på att vara kritiskt klagande på sveriges musikjournalister och den grå massan som skriker som djur så fort dom ser och hör en viss herr.Gessle häva ur sig banala texter iförd brunkräm, gitarr och skinntajts.
The Flower kings är nutidens dåtida progg era allt i ett. Det är inte dåligt.,, |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 21:50:57
|
Förresten, så var det väldigt tråkigt att Zoltan var tvungen att lämna gruppen. En grymm trummis som säkert hittar hem till sitt. bara inte några andra beslutar sig att lämna Roine, som typ Jonas Reingold världens absolut bästa bassist. men det tror jag inte han gör. Får de vad den nya killen Marcus Liliequist går för. Trummandet i flower kings är ju en viktig del i det hela. Hade jag fått bestämma skulle Jamie börja lira 'at once' Men han tar ju över Zoltan i 'The tangent' projektet, också synd för Zoltan det är inte lätt för honom nu. |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 23:40:41
|
Det låter på beskrivningen av den nya FK-skivan som att den är lika ojämn som många av de föregående. Det är just det som gör att jag har lite svårt för dem. Vill helst slippa banala/smöriga (ja, ibland rentav pinsamma) popsånger mellan de bra partierna. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2005/02/15 : 08:17:03
|
Det delar du med många men inte med mig. Med så bra melodier så kapitulerar jag direkt. Det är kul att gå in på Amazon.com och på andra ställen och läsa om folks åsikter om plattorna. Det en del hyllar det andra klagar på. Problemet är väl bredden på Flower Kings musik. Själv tycker jag att denna platta är jämn och saknar utfyllnadsmaterial som på vissa andra Flower Kings-plattor.
Jag klagar inte på att musikskribenter har åsikter utan på att bredden i det dom täcker in är för dålig.
Jag visste inte att Zoltan slutat. Synd. |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/02/15 : 10:00:29
|
Ingen låt är utfyllnad enligt mig. allt har sin mening. Ojämnheten har sin charm, jag tycker inte att TFK har gjort någon dålig låt, vissa är bara mindre bra jämfört med andra. Ojämnheten gör också att musiken håller, länge! mer än vad andra grupper kan åstakomma idag. Det är det som är vittsen med just progressive musik, den utvecklas i alla riktningar.
Adam&eve är absolut inte den bästa TFK skivan. JAg gillar gammla skivorna bättre. Och om man skall lita på roine kommer nästa skiva att gå tillbaka till just de gammla stuket. 
Titel spåret 'adam & eve' är den sämsta låt dom har gjort. den är inte dålig. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 08:26:00
|
Jag hyllar inte alla deras plattor okritiskt. Retropolis och The Rainmaker känns lite tunna, tycker jag. Inga låtar på Adam & Eve faller ur, däremot är dom rätt olika varandra, vilket kan leda till att man kanske inte uppskattar allt. Men det gör jag! |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 10:32:14
|
Jag har inte hört så väldigt många av Flower Kings skivor. Jag har själv Retropolis, Alive on Planet Earth samt Rainmaker och lånade en gång en dubbel-cd som jag glömt namnet på. Retropolis tycker jag har jämnast kvalitet av dessa men det är möjligt att den inte når upp till det bästa de kan prestera. Även "Alive ..." håller ganska jämn kvalitet men några gamla Kaipa-låtar som de spelar känns just lite gamla. Rainmaker är väldigt ojämn - några låtar/partier som är riktigt bra men en hel del som jag tycker är dåligt. Det är främst de vokala partierna som jag tycker att de ofta misslyckas med - sällan bra, ofta intetsägande/tråkiga, ofta smöriga, ibland rent dåliga. Dubbel-cdn som jag inte vet namnet på var också ojämn på ett liknande sätt, om jag minns rätt. Av de FK-skivor jag har spelar jag helst Retropolis eftersom jag kan lyssna på hela skivan utan problem. En kompis har köpt Adam & Eve så jag får väl testa den vid något tillfälle. Finns det någon av deras skivor som håller jämn och hög kvalitet? |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 16:40:49
|
"Flower Power" och "Stardust we are". Båda är dubbel-cd. Något utfyllnadsmaterial finns väl på dom men man ska inte gnälla när man får 2 st cd. Mycket och mycket bra musik för pengarna. Retropolis kan jag inte lyssna på bortsett från ett par låtar. Resten är otroligt segt tycker jag. Men den hålls högt har jag sett på olika hemsidor och fanzies. På Rainmaker gillar jag bara dom tre första låtarna. |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:12:06
|
quote: På Rainmaker gillar jag bara dom tre första låtarna.
Samma här! Tror det finns något bra avsnitt i någon av de övriga långa låtarna också.
Får väl testa de du rekommenderar vid något tillfälle. |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 10:26:14
|
Denna var med i min senaste skivleverans och har lyssnat rätt mycket på den. Kan inte annat än hålla med, den växer och växer... I mitt tycke en platta som kommer att stå sig länge.
Med i leveransen var också Neal Morse - Testimony, den första han gjorde sedan han lämnat Spock's Beard. Visst känns tongångarna från SB igen men det är väl inte så konstigt eftersom han var väldigt drivande där. Den växer också och gillar man "gamla" SB kan den rekommenderas, den är mycket varierad. Dubbel-album i fyra "akter".
Björn-Ola talade om FK-medlemmars sidoprojekt, något du kan rekommendera? Känner inte till dom men blev väldigt nyfiken...
Vänligen, Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 01:11:59
|
FK-medlemmars sidoprojekt: Transatlantic - Roine Stolt med bl.a. nämnde Neal Morse. Bättre än FK tycker jag. Har släppt två studio-cd tror jag och kanske någon live. Följer i allafall cd med deras utmärkta dvd. The Tangent - med bl.a. Roine och trummisar från FK (+ möjligen fler FK-medlemmar). Har släppt två cd. Har inte hört dem. Karmakanic - med bassisten Jonas Reingold och trummisen Zoltan Csörsz från FK. (Minns ej om de är med i FK för tillfället. Både trummis och bassist har väl bytts ut vid något tillfälle.) Har släppt två cd. Jag har den senaste, "Wheel of Life", som är ganska bra. Om du gillar FK så är det stor chans att du gillar denna också. Utmärkt sång, av Göran Edman, vilket inte alltid är fallet på FKs skivor. Så har ju både Roine och Tomas Bodin gjort soloskivor. Sedan finns ju Roines tidigare grupp Kaipa (kanske fortfarande aktiva??).
Dom har många järn i elden dom där gubbarna. Svårt att förstå hur dom hinner. Kan väl vara en förklaring till att de inte alltid sållar i låtmaterialet som dom borde. |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 09:06:16
|
aplodon: Heh... Jag ljög i förra posten... Transatlantic känner jag ju väl, 2 studio-CD, 1 live-cd från en amerikaspelning och en (suveränt bra) DVD live från Europa (som även finns på cd)... Jag har ju alla utom europa-cd:n så varför glömde jag?!?
Men de andra är ju värda att kolla upp, man tackar!
/G |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 09:42:39
|
"Unfold the Future" e också dubbelCD.... Missa den inte.... |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 17:03:37
|
Ni måste lyssna igenom alla TFK´s skivor. Det går inte att bedömma anars. Allt dom har släppt är brilliant! 'Rainmaker' är hur bra som helst! Och att ni har missat att nämna 'Space Revolver' bara det är en klar synd. Även Roines första skiva på väg till gruppen TFK 'The flower king' är helt sjukt bra, den blev inofficiellt med i TFK´s repetoar även om det var Roines solo. Enda Bassisten som bytts ut är roines brorsa Mickael Stolt som inte längre spelar med i gruppen. Roine som förövrigt är bassist till grunden vet hur man spelar och komponerar bas, nemas problemas, tro inte mickael hade mycket att säga till om, mer än att spela live. Bassist-geniet Reingold är fortfarande med. 'The tangent' är sjukt bra! måste lyssnas på instensivt, även om de är lite 'out there' hippi-flower-sound. Karmakanic som i stort sätt alla i TFK är med i. alla utom Hasse & Hasse. Roine lirar gura och sjunger på flera låtar.
Besök: http://www.theflowerkings.com/ läs mer om deras solo projekt med mera. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 17:59:33
|
Kaipa har släppt två plattor under 2000-talet. Det var från början Hans Lundins soloprojekt som Roine Stolt blev inblandad i. Båda var ju dom tongivande figurerna i original-Kaipa på 70-talet. När dom hörde slutresultatet tyckte dom helt enkelt att det lät Kaipa så då fick det heta så.
http://www.kaipa.info/
Själv är jag lite svag för Kaipa. Jag såg som finnig tonåring dom uppträda i Göteborg på slutet av 70-talet. Roine var nog inte mycket äldre än jag och lämnade gruppen redan innan han fyllt 20 år. Då var han en jättetalang. Jag undrade vad som blev av honom men nu vet jag. 80-talet var ett förlorat årtionde för honom men nu har han tagit igen det rejält. Hans Lundin är helt klart min favorit som synt-solist. Jag brukar alltid föredra gitarr-solon framför syntsolon p.g.a. att gitarrister får fram mer känsla i sitt spel genom att böja toner. Det är precis vad Hans Lundin behärskar och ibland är det lätt att förväxla hans synt med en häftig gitarr. |
Edited by - Björn-Ola on 2005/03/09 18:25:28 |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 20:36:02
|
"nya" Kaipa är sjukt bra! Gör inte saken sämre att Morgan ågren lirar inte heller att Reingold lirar åsså Roine förstås dårååå. Han é över allt karln  |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 15:08:11
|
Jag ska nog inte kritisera "The Rainmaker" så hårt. Det finns fler bra låtar än dom tre första. Plattan låter mycket 70-tal, som en blandning av Led Zeppelin och Gentle Giant på en del låtar. Lite ojämn, men det som är bra gillar jag skarpt. Den har faktiskt snurrat en hel del nu hemma hos mig, men några låtar hoppar jag över. |
 |
|
|
Topic  |
|