Jag undrar om ni har några tips på öronproppar som inte försämrar ljudkvaliten så mycket. Jag använder Bilsom Professional hörselpropp med membran, säljs på apoteket för 75kr. De "låter" mycket bättre än vanliga gulingar, men jag undrar om det finns bättre.
Det finns grymma öronproppar som man får formgjutna på sjukhus. Det är Etymotic som gör dessa och där finns olika filter att sätta in i dom vilket gör dom lämpliga för en massa olika applikationer! Nackdelen är väl kostnaden, jag har för mej att det kostar ca 3000 kronor att få såna gjorda!
Jag brukar använda "musikerproppar" när jag går på konsert. Finns i de flesta musikaffärer och i olika prisklasser. Brukar ha ganska jämn dämpning över hela registret. Har för mig mina kostade runt 200:-, men det finns både dyrare och billigare...
Jag använder Bellman & Symfon ER-20 en hel del, både på jobbet och på konserter, och tycker att de är bra. De trycker betydligt mindre i örat, vilket jag tycker är besvärande med vanliga proppar.
Det är gjutna som gäller om du inte vill att vissa frekvenser ska dämas mer än andra - Jag skulle inte klara mig utan mina gjutna Bellman&Symfon ER. De som kallas julgranar (ER-20) är bra för att dämpa buller som tunnelbane gnissel etc. men de formgjutna är helt suveräna! Jag har 9dB och 15 dB filter att stoppa i och med 9dB dämpningen hör jag allt som jag behöver höra på scenen.