HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av BG NEO8 PDR bandelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/23 :  23:21:07  Show Profile Send edison a Private Message
Veckans "tilbud" på Eltek är denna vecka NEO8 för 598 nkr/st (975 nkr)

http://www.mamut.com/dynabel/subdet88.htm


...om nån är sugen på att testa...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/23 :  23:01:34  Show Profile Send edison a Private Message
Har nu i väntan på att stativarbygget skall komma igång igen (lådor kvar hos snickaren sen Nov-04...) gjort ett par mkt simpla bafflar/"dipolstativ" till NEO3'orna och låter dom sen några dagar spela i mina golvare istället för SS9300/2905'orna...och detta ger absolut mersmak!!!

Sångare/sångerskor hamnar nu mer "på pricken" (mitt) i ljudbilden samt transienta ljud i övre registren kommer en god bit mer "pang på".

Lådorna "försvinner inte" men dom "syns/hörs mindre" än innan, och smådetaljer blir mer utmejslade men aldrig hårda/vassa, skönt det!

Har inte jobbat nåt vidare noga med delningen, kör samma som till SS-domarna - ca 1500 hz/12 dB LR och det verkar dom klara rätt bra.

Då dom, stående ovanpå lådorna, hamnat lite väl långt ifrån (= högre än) 8"-elementen så har jag fixat så dom lutar svagt framåt/nedåt och därigenom pekar rätt emot huvudhöjd i lyssningspositionen.
Detta tycks ordna det så ljudet "sitter ihop".

Kan iaf säga som så att tex Norah Jones platta n:o 1 nu är hyggligt mkt roligare att avlyssna, liksom tex dom D. Krallplattorna jag ett tag haft till låns, jämfört med ljudet från SS-diskanterna.
Mer luft i pianot och rösterna mer nära och mer avslöjade, riktigt nice.

Ska låta NEO3'orna sitta kvar ett bra tag så jag kan finna ut om dom ska bli kvar på golvarna trots den lite tokiga (estetiskt iaf) placeringen ovanpå lådorna...inte snyggt precis

Har inte spelat så där särskilt högt dock - ska be kollegan komma över med sina Freak Kitchenplattor mm "sånt" och dra på lite, så dom får säga sitt med lite mer "power" i toppregistren...
---------------------------------------------------------------------
Sen har en NEO på prov fått agera diskant-panel ställd på en United-Tivoli-Wannabe - DET var helkul, massa fina detaljer poppar ut ur denna boxen...eller, ja detta "Radiobox/diskantpanel-ekipaget".
(se tråd under bildreportage för fler kul Unitedradio-relaterade om-/ tillbyggen/moddningar, courtesy AVR7000 mfl)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38683
---------------------------------------------------------------------



NEO3 egerar stand-in för SS2905/9300


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/24 00:00:02
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/23 :  23:13:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
NEO är duktiga på röster.

Har placerat NEO 8:or uppe på mina nya TL-lådor, (med Ino W104),
de får stå kvar tills Dahlbergbanden blir färdiga.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/04/24 :  14:06:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hmm jag har sett att neo3 inte bör gå lägre än 1750Hz om man inte har filter av 3 eller 4 ord på grund av dess konstruktion. edison din lösning av Neo3:ans placering är likt det som blir på mitt nybyggda och snart klara horn.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:15:48  Show Profile Send edison a Private Message
Bubbel:
Jag har sett det du nämner, har läst det mesta av tillverkarsajtens info om dom.
Tog helt enkelt och plockade dit dom utan moddning av filtret då jag inte bangar på så där särskilt högt i normala fall, men kan gott tro att dom låter än mer "fritt" & luftigt med korrekt nedre delningfrekvens, främst borde det väl bli lägre dist/högre headroom.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/25 :  23:38:11  Show Profile Send edison a Private Message
Vad händer på 'NEO8/3-fronten' då...???
Inte nåt i tråden på ett halvår...

---------------------------------------

Genom en liten olyckshändelse är jag numera utan den ena av NEO3'orna, så den som är kvar får nu sitta tills. med Unitedradion...och lär få stanna där...medan jag funderar på om jag ska skaffa en till eller köra med nåt annat till stativarna som det jobbas på.
Har iaf gjort baffelhål som skall tillåta NEO3, nån 1" dome alt. Aurum Cantus G-ribbon...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/25 23:39:13
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/09/26 :  21:43:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Genom en liten olyckshändelse är jag numera utan den ena av NEO3'orna


Vad har hänt!!

För min del så spelas det mycket och nu efteråt kan jag bara säga att det var ett lyckat val att välja neo3'an som diskant då de lirar utmärkt tillsammans med hornen. Kan bara nämna att röster är superba utan att vara ansträngda men ett större rum skulle inte skada för då kommer högtalarna att förhoppningsvis att låta bättre. Jag kommer att snickra ihop ett finfilter när det finns mer tid för det är flera projekt som har kommit i vägen men grejorna finns.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/26 :  22:07:17  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Edison, jag har en NEO3:a liggande, behöver du den så pm:a.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/27 :  11:14:37  Show Profile Send edison a Private Message
Bubbel:
En liten insexnyckel 'råkade' ligga i samma låda där jag hade elementet och magnetkraften drog till sej nyckeln...så var det slut på membranet!

PG Jeppson:
OK, va bra...ett 'litet' aber är att mina 2 st beg-köpta NEO3'or hade en hörbar skillnad i ljudet, och jag vet inte vilket av dom som var det 'korrekta' elementet.

Tills vidare får den överlevande spela ihop med min köksradio á 149 kr på ÖB.Det låter klart nice med NEOn ståendes ovanpå men vackert är det ju inte...
Kan ju ändra mej - isåfall kommer PM

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/27 11:16:48
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/09/27 :  11:25:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har råkat ut för något liknande men neo'n klarade sig men funderar på att sätta nått skydd framför så att man slipper vara skraj varje gång man är där och justerar, nylonstrupa eller nått sådant.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/28 :  01:03:15  Show Profile Send edison a Private Message
Bubbel:
Jo, lite lagom tyg, lagom tajt spänt, kan ju funka...kanske nåt lösmonterbart, typ i en tunn ram, så kan du lyssna utan tyg och 'modda' med tyg ditsatt.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000