Author |
Topic  |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:01:03
|
Har kommit så långt med mina stativare att det snart är dags för fanering,jag vill ha gängor i botten så jag kan sätta fast högtalaren i stativet.Då har jag blivit lite fundersam hur jag skall gå till väga. 1.Bonn-metoden.Fanera sedan borra hål och helt enkelt slå i en islagsmutter kanske inte så snyggt men lätt! 2.Fräsa ner ett par mm men lite större omkrets än islagsmuttern,så att den blir försänkt,sedan spackla upp till än jämn yta,därefter fanera.lite svårare är rädd att man får ner spackel i gänorna svårt att ta upp hålet efter faneringen. 3.Fanera sedan borra hål.Inte använda islagsmutter utan en nedskruvbar gänga.Ganska lätta att dra snett samt att de trasar rätt kraftigt när man drar i dem.Botten är ju 19 mm
Tacksam på förslag. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
Kmj
Member
    
2870 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:07:45
|
Du kan fästa muttratna på insidan så slipper du spackla.
|
.....where the music comes to die. |
 |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:15:50
|
Kommer det att bli tätt med en skruv i gängan tror du? Jag hade iofs inte tänkt att gå igenom botten helt. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
GrodanB
Member
  
89 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:22:46
|
Till detta föreslår jag rampamuff. Ingen inslagsmutter.
Skall själv använda det till mina nya högtalare som jag skall börja bygga. Köpte M4 rampamuff på Bauhaus för 3kr st. Du slipper alla problem med genomgående hål. (Bara godset är tjockare än rampamuffen) |
/Tobias
|
Edited by - GrodanB on 2005/02/24 10:23:04 |
 |
|
plind
Member
    
1378 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 11:18:18
|
quote: Har kommit så långt med mina stativare att det snart är dags för fanering,
Törs man gissa på någon form av scan-speak stativare   |
 |
|
Martin B
Member
 
57 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 11:31:43
|
balrog: 1.Bonn-metoden.Fanera sedan borra hål och helt enkelt slå i en islagsmutter kanske inte så snyggt men lätt! 2.Fräsa ner ett par mm men lite större omkrets än islagsmuttern,så att den blir försänkt,sedan spackla upp till än jämn yta,därefter fanera.lite svårare är rädd att man får ner spackel i gänorna svårt att ta upp hålet efter faneringen. 3.Fanera sedan borra hål.Inte använda islagsmutter utan en nedskruvbar gänga.Ganska lätta att dra snett samt att de trasar rätt kraftigt när man drar i dem.Botten är ju 19 mm
Man slår aldrig i en islagsmutter, det är bättre att dra muttern på plats med maskinskruven,genom de förborrade hålen och med metallbrickor som skydd mellan trä och skruvhuvud.
Skruvhålen bör också passa exakt till skruven för bra fixering.
|
 |
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 12:39:04
|
Islagsmuttrar sak ALLTID monteras från baksidan. Monteras de som du tänkt så kommer inte högtalaren att sitta fast så speciellt bra. Att använda någon form av insattsgänga kommer inte att fungera då godstjockleken till högtalarhålet oftast inte är tillräcklig.
Jag förvånas varje gång som personer ska ta upp högtalarhål och skruvhål EFTER att de limmat ihop lådan. Det är mycket lättare (och bättre?)om man gör det innan.
När jag monterar islagsmuttrar gör jag på följande sätt: 1. borra hål med skruvens diameter från framsidan. 2. försänk 5-8 mm ( beroende på hur hög islagsmuttern är) med islagsmutterns ytterdiameter från baksidan. Alltså gängdelens diameter och inte basplattans diameter, den med piggarna på. 3. Montera fast muttern på baksidan. Banka med hammare eller använd "skruvmetoden". 4. Limma runt muttern, för extra styrka och tätning.
Vill man ha extra tätt går det även att limma igen skruvhålet. Klipp ut en liten rund bit av papper som täcker hålet. Gänga in skruven från framsidan nästan ända igenom. Lägg pappbiten i hålet på skruvänden. Limma över islagsmuttern och pappbiten. Gänga ur skruven när det torkat. Använd inte för långa skruv vid monteringen sedan. |
 |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 12:45:06
|
Grodan B.Det var precis en sådan jag menade i punkt 3.Har sådana hemma så jag tror att det blir att andvända dem,hade inte en aning om att de heter rampamuff. Martin B.Jag har testat så som du beskriver när jag gjorde om infästningarna på mina kappa90 gjorde det i kombination med att dra dem med en polygrip,så där var det ju inte möjligt att slå i dem eftersom lådan redan var monterad så att säga men nu hade jag ju bafflen lös så att säga ,därför slog jag fast dem.Tycker att det funkade bra.
Plind. Måste säga tyvärr det är Seas element.Modellen är Seas Embla,tror Stefan B har byggt ett par av den typen.Att det inte blev Scan-speak beror på att jag inte hade tillräkligt med pengar när jag beställde elementen samt att jag inte hittade några färdiga "kit" med låd volym och filter uträkningar.tror hifikit har ett A4 monitor.Jag ville också se hur ett par stativare gör sig i mitt rum.Så jag får väl se det som ett par testlådor inann jag ger mig på scan-speak Vad fick dig att välja externa filter,speakon kontakter o.s.v plind,ja en lite mer ingående beskrivning av dina högtalare hade inte varit fel. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 13:21:11
|
Snorkeln: Hålen för elementen och dess islagsmuttrar har jag naturligtvis satt i från baksidan innan jag satte i hop lådan. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
Martin B
Member
 
57 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 13:48:24
|
Snorkeln:Islagsmuttrar sak ALLTID monteras från baksidan. Monteras de som du tänkt så kommer inte högtalaren att sitta fast så speciellt bra.
Trodde du verkligen jag menade att montera islagsmuttern på framsidan
Jag vet nog vad jag talar om efter många års proffesionellt arbete inom möbel- och inredningssnickeri. |
 |
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 14:19:45
|
MartinB: Jag refererade till detta som Balrog skrev
2.Fräsa ner ett par mm men lite större omkrets än islagsmuttern,så att den blir försänkt,sedan spackla upp till än jämn yta,därefter fanera.lite svårare är rädd att man får ner spackel i gänorna svårt att ta upp hålet efter faneringen.
Här låter det som att islagsmuttern ska monteras från utsidan och sedan spacklas över.
|
 |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 14:37:44
|
Ja det stämmer att det gäller från utsidan,tyvärr gjorde jag den tabben i ren okunskap...men det var därför jag frågade |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
edison
N.A.udiophile
    
2529 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 01:35:50
|
"Måste säga tyvärr det är Seas element" -------------------------------- ????????????????????? SEAS är ett av de allra bästa elementtillverkarna i hela världen, så varför så blygsam...? En annan sak att Seas har både billiga och mer exklusiva element i sortimentet...men "skäms" inte för det; även deras billigare element återfinns mer eller mindre modifierade i många av världens bättre högtalarmärken ;-) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/25 01:36:22 |
 |
|
balrog
Member
    
391 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 09:30:03
|
Det var väl det att jag pratat med Plind förut om en scan-speak stativare:-) |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
|
Topic  |
|