HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Potentiellt gruppköp av chassi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:05:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag snubblade över företaget "Par-metal Products inc" på diyaudio.com och såg deras "series 20" chassi för hifibruk. Denna finns i olika storlekar och färger, bl.a. svart och klar anodiserad aluminum.
Priset är beroende av kvantiteten man köper men då flera av er har många projekt i luften och i vissa fall mkt masonitskivor så tänkte jag att det kanske fanns intresse för ett gruppköp av snygga och billiga chassin.


På deras sida
http://www.par-metal.com/
finns priser och utförande, även andra modeller. Jag mailade dem och de skickar till Sverige utan problem men då jag inte har nån erfarenhet av att hålla i gruppköp så har jag ingen koll på frakt och avgifter för detta. Jag bad om fraktpriser och fik uppmaningen att kolla
http://www.usps.com/

Så, finns det nått intresse för detta? Som prisex kan vi ta den på bilden med dimensionerna 40x30x12cm för 35,7$ (250:-)vid köp av minst 50ex

.....where the music comes to die.

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:42:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Verkar riktigt billigt även vid köp av 6-19st (tull o moms inräknat).
Är intresserad av 2 st.
quote:
Our flexible manufacturing method allows our customers to request a modification with very low cost. We can punch holes in the front, rear and bottom or even make any size you want.

Det här låter riktigt intressant!

Edited by - ludo on 2005/02/25 00:46:28
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:59:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag är på

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  05:54:39  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Det där lät ju riktigt intressant...
Intresserad av en sådan som på bilden och ev nåt annat också,ska bara kolla lite...
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/02/25 :  07:25:23  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag är intresserad av en låda. Dock en av modell större än den du visade bild på.

/Freddie
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:42:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ludo
Innan du börjar kolla på specialtillverkning så kolla priserna. Tull och moms är ju inte så farligt, det är frakten jag är orolig över, det enda alternativet jag kan hittaär 2700:- för max 70lbs (35kg=10lådor). Det räcker ju inte långt men det måste ju gå att använda DHL eller liknande istället.

quote:
Add $85 for CNC programming and setup charge for each panel layout such as front, rear, and bottom. Add $10 - $50 for punching of each case, depending on the quantity and complexity of your designs. No charge for standard tooling such as round, rectangular and D-connector holes. Add $25 lot charge for stocked color paint or anodize finish, $100 for each silk screen setup, and $1 to $2 for each panel to be printed. Artwork layout will be charged $25+, unless you send in your layout. Delivery time is usually 2 weeks for normal orders, and 3 weeks for small production runs. For 2 day RUSH special orders, an additional 50% charge may be added to the total cost. The estimated prices discussed above are for your reference only. Please e-mail (Autocad), fax, or send drawings to us for a formal quotation.



Freddie
Bilden är bara standardutförandet, dimensionerna 40x30x12cm är den största av denna modellen.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:55:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intressant, man måste få plats med en rejäl dubbla kondensatorbankar på 20000 - 60000uF, samt ringkärna, evt. softstart och ett par Class-D moduler.....+ skärmning.

Det är väl ringkärnan och kondingarna som är värst...kondingarna är väl högre än de 12 cm som lådan är...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:00:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
Lucifer.
kondingar kan läggas

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:18:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tar en vid ett ev gruppköp, om nån pålitlig kan hålla i det

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:47:30  Show Profile Send ludo a Private Message
Kmj:
Du har helt rätt ang priser på specialtillverkade lådor. Man måste upp i kvantitet för att det ska löna sig.
Ja, frakten verkar kunna bli ett (dyrt) problem. Finns det inte andra billigare alternativ? Någon som vet?
En annan fundering. I produktlistan (men inte i prislistan) finns det även en låda med måtten 40x40x12. Skulle du kunna höra med tillverkaren om hur mycket dyrare en sån variant är, och även MOQ?
Min erfarenhet är att 30 cm på djupet kan vara i lägsta laget (effektsteg/rörsteg/dac). Höjden känns som helt OK för mina behov.
EDIT: Jag är med även om det skulle bli en beställning på 40x30x12-lådan.

Edited by - ludo on 2005/02/25 14:54:05
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/26 :  07:38:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
jag tar en vid ett ev gruppköp, om nån pålitlig kan hålla i det

Jag är den första att erkänna att jag aldrig hållt i något sådant här, så om nån med erfarenhet vill sköta det så görna för mig.
Jag kan iallafall maila och kolla lite på måndag då jag kommer hem igen (borta över helgen).

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/02/26 :  11:00:01  Show Profile Send patst577 a Private Message
Jag är nog med på en låda, beroende på vad slutpriset blir!

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/02/26 :  17:40:51  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag är med på mellan 3 och 5 st, beroende på vad priset hamnar på..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/26 :  18:11:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kan maila dem på måndag som sagt. Jag kollar då om de kan höra med DHL eller liknande vad deras frakt går på, för det är ju inte lönt om man som med det nuvarande bara kan köpa 10ex.

Med dhl t.ex. så betalar man ju för vikt och bottenyta, så en pall hade ju varit ett hett alternativ, då kan man ju även variera lite för det är ju egentligen inget som säger att vi måste hålla oss till 20-serien.
Något sådant hät kan ju även funka (12-serien).


Även om det första alternativet enligt mig vore optimalt.

Hur många ex tror ni att vi kan skrapa ihop förresten? själv är jag inne på samma antal som Zäta, 3-5st....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/26 :  23:02:07  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tänk på att det är svårt att göra snygg håltagning för luft, liknande de slitsar som finns på den övre lådan.
Det går säkert att få även detta gjort på andra typer av lådor från dem också.
Snygga lådor har de, men risken är att de hamnar på en ganska hög prislapp till slut.
Räkna med att ni får betala svensk moms och tull. Dessutom brukar de i sverige lägga på moms på frakten, vilket vad jag förstått är olagligt, men så brukar de i alla fall göra.
Om man räknar med att 1 USD = 10 SEK så hamnar man ganska nära slutpriset + lite frakt för distribution inom Sverige.
Som ett överslag tror jag att ni skall räkna med att de flesta snyggare lådor de har kommer hamna runt 1000 SEK.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/27 :  14:04:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Silvervarg
Det blir (Pris+frakt)x1,06x1,25, dvt först tullavgift på 6% på priset OCH frakten. Sedan moms på hela kalaset.
Jag ringde och kollade

Så allt hänger på frakten...

Efter en helg med pelarborr, sneda håj och aluminiumplattor så är jag DEFINITIVT intresserad av att köpa färdiga lådor....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:15:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Sickade viss ett mail redan i fredags, blev visst lite otålig och glömde...svaret jag fick var detta:

quote:
Ken:
Hello again, I checked USPS's webpage and if i'm not misstaken they only ship 70lbs to sweden (about 10pc a' 7lbs). Is there any other shipping alternative available? UPS, DHL etc?

John:
How many do you looking for? The weight of those boxes are from 3 to 7 pounds. If you order more than 15 pcs, I would separate in 2 boxes. By shipping parcel post, you will eliminate the import taxes and broker fee. Thanks.


Kan nån tolka svaret? är inte "parcel" brev?


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:22:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kan nån tolka svaret? är inte "parcel" brev? > Postpaket....!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:01:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
Men vad fan, om jag säger att 10st är max antalet de skeppar och det inte räcker, hur fasen kan han då föreslå postpacket? det tar ju bort hela vitsen med massköp....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/05 :  18:23:51  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det verkar som om detta gruppköpsprojekt har dött pga problem med frakt direkt från företaget till Sverige.
Har ni kollat på M^3 chassi-gruppköpet på Head-Fi?
Det ser ut som de kommer att beställa 2 specifika storlekar, så om några är intresserade av just dessa storlekar så är det rimliga att haka på nu.
Måtten är förståss i tum, och det är nog inte några standardbredder för HiFi komponenter som det pratas om.

specs

two versions offered
A. no space for a psu: 6"w x 8d x ?h
B. space for psu: 12w x 8d x?h

both:
1. slits on sides and bottom
2. metal divider included in option B

the price will most likely be around $30

Priset är så vitt jag förstått utan frakt från Par Metal.
Efter det tillkommer alltså frakt till Sverige och på hela kalaset 6%tull och 25%moms.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/06 :  11:39:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Det verkar som om detta gruppköpsprojekt har dött pga problem med frakt direkt från företaget till Sverige.


Jag frågade som sagt om alternativa sätt att frakta mn de har inte ens svarat så jag antar att det tyvärr går i stöpet, synd då idén var god.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:00:45  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jo, men det är just för att företaget Par Metal inte vill vara flexibla i hur de kan skicka till utlandet.
Om man kan vara med på M^3 gruppköpet så är det ju inte Par Metal som skall skicka till Sverige, så då öppnas rimliga frakt-alternativ. Nackdelen är förståss att man inte kan köpa ur hela Par Metals sortiment.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:16:05  Show Profile Send ludo a Private Message
Det som är lite intressant är måttangivelsen för lådorna som är i millimeter omräknade till tum. Det får mej att tro att lådorna inte tillverkas i USA utan någon annanstans...Vad är det för länder utanför "väst" som använder sig av metrisk skala?...kanske forna östländer?...många är med i EU...slipper både tull och moms vid ev import...kanske värt att börja snegla åt det hållet?...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:22:17  Show Profile Send Kmj a Private Message
Men var kan man hitta dessa i europa tro....
Kanska skulle lägga in en tråd på diyaudio, där finns ju folk från hela världen, om det nu finns ett företag så måste ju nästan nån där känna till det.

Kollar...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:36:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.audiokit.it
33Euro för största Int. 330 x 280 x 80


budget, max 16euro/st


60Euro





Fler alternativ här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=42699&highlight=

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:56:32  Show Profile Send esl a Private Message
Äntligen billiga lådor! Gott jobbat!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000