Author |
Topic  |
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 10:22:45
|
Så vad var det som snurrade mest i spelaren förra veckan ?!
Nåt ni vill rekommendera ?!
Här har följande plattor snurrat mest.
Rigmor Gustafsson - Close toy you
 Svensk jazztjej som gör det på sitt lilla egna sätt.
Eva Cassidy - Time after time
 En bortgången profil, som hade en känlsa som få någonsin kommer i närheten av...
Sara K - Waterfall
 Den bästa Stochfish skivan jag hört.
Edit: Veckonumret kommer att ändas allt eftersom...veckorna går. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 12:34:19
|
Senaste tillskottet är Timbuktu - Alla vill till himlen... Det verkar vara en hygglig platta. Inget fantastiskt, lite mer avslappnat än vanligt och en del fyndiga och roliga textrader. Gillar man honom sen tidigare så borde den här skivan gå hem. Får än så länge betyget 3/5 från mig.
Sen har det blivit mycket lyssning på Paul Stephenson - Light Green Ball. Gitarr/solosång för det mesta men musiken är inte bara gles utan det finns komp. och lite körsång på några av låtarna. Mycket bra melodier som växlar mellan dur/moll vilket jag gillar och som jag dessutom förknippar med Cat Stevens. Jag säger inte att han alltid låter som C.S. men jag kan tänka mig att gillar man CS så gillar man Paul S. - det gör i alla fall jag.
När jag ändå är inne på lite lugnare musik så kan jag rekommendera ett köp: "2 album i ett paket". Sarah McLachlans "Surfacing" och "Solace" finns att köpa i dubbelpack (billigt) via Amazon.com Köpte denna efter rekommendation från forumet och blev mycket nöjd. Jag hade tidigare bara hennes "Afterglow" vilken jag tycker är OK men inte mer. Hennes skivor har gått mer än vanligt denna vecka. |
Edited by - Roq on 2005/03/04 12:34:45 |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:39:41
|
Det här är en del av det jag lyssnat mest på under vecka 7-8: Den svenska gruppen Isildurs Bane. I mina öron den bästa nu aktiva svenska grupp som spelar progressiv rock. I klass med Änglagård som inte varit aktiva på några år. Isildurs Bane har varit aktiva väldigt länge (sedan 70-talet, tror jag) och har nyss givit ut en dvd. Deras bästa period innefattar skivorna Cheval - Volonté de Rocher (1989), The Voyage - A Trip to Elsewhere (1992), MIND Volume 1 (1997) och MIND Volume 2 (2001).

Musiken ligger väl närmast vad som brukar kallas "chamber rock", vars mest kända utövare kanske är den belgiska gruppen "Universe Zero". Isildurs Banes musik är dock inte lika tung, mörk och ödesmättad. Musiken är kraftigt påverkad av klassisk musik. Ibland kommer man att tänka på Zappa, ibland på Änglagård eller King Crimson. Ofta är det närmast klassisk musik spelad på "rockinstrument". Emellertid använder Isildurs Bane en mängd olika instrument t.ex. cello, fiol, marimba och div. andra slagintrument. De utnyttjar även många gästmusikanter. Janne Schaffer och Björn J:son Lindh spelar på många (de flesta?) av skivorna. Andra är Johan Stengård, Hallandsensemblen och Halmstads vokalensemble. All musik är komponerad av Mats Johansson som nog får betraktas som något av ett musikaliskt geni.
Innan dessa skivor gjorde de två i klassisk symfonisk stil och två som var mer åt jazzrock. Har dock inte hört dessa.
De gav 2003 ut två skivor till i serien MIND (Music Investigating New Dimensions): MIND Vol. 3, tillsammans med italienska Metamorfosi Trio och MIND Vol. 4: Pass. Den förstnämnda innehåller, delvis improviserad, avantgarde-jazz och avviker starkt från allt annat de gjort. Vol. 4 är mer sångbaserad och lättillgänglig musik och långt ifrån av samma klass som de fyra ovanstående skivorna. |
Edited by - aplodon on 2005/03/07 22:31:05 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 19:34:20
|
Ben Harper - Diamonds on the Inside (2003)

Rockigt, gospell, blues.
Och:
Stan Getz And The Oscar Peterson Trio (1989)

Jazz
edit: fetstil |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2005/03/07 19:35:18 |
 |
|
Peter J
f.d. Raceman

205 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 19:58:02
|
Jag har införskaffat Laura Pausinis senaste och den har fått snurra friskt! Bra inspelad och så har hon en otrolig röst, hon sjunger visserligen på italienska så jag förstår inget men det ¨går att njuta av henne ändå!
Den andra som jag har införskaffat är Lionel Richie "Defenitive collection" 2st cdskivor och en musikvideo dvd med i princip alla hans klassiker, många av spåren håller riktig hög inspelningskvaliet också. Endast 199kr för denna box hos cdon.com |
 |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 20:09:35
|
Frank Marino & Mahogany Rush's 3 första skivor i en dubbel-cdförpackning med bibehållen ljudkvalité.

Speciellt sista skivan, Strange Universe är helt enastående bra om man gillar tung rock med Hendrix-influenser.
Lyssnar även en hel del på Family's 2 bästa, nämligen Family Entertainment och Music In A Doll's House.
|
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2005/03/07 20:15:43 |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:21:50
|
Music in a Doll's House, ja det är en kanonskiva. Kanske den första progressiva rocken? (1968). Jag har en senare med Family som heter Bandstand men den är inte i klass med Music in a Doll's House. Hur är Family Entertainment i jämförelse? |
Edited by - aplodon on 2005/03/07 22:34:28 |
 |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:37:52
|
Family Entertainment håller absolut samma klass som Music In A Dolls House (kanske tom lite bättre, har inte riktigt bestämt mig), mindre psykedelisk och lite mer bluesrockig. Har bara snabblyssnat på några av Familys andra plattor, och det har inte riktigt varit något som har satt sig direkt. Men Gillar du MIADH ska du absolut kolla in Family Entertainment. |
Sandoz in the rain |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:49:01
|
"mindre psykedelisk och lite mer bluesrockig" låter inge´ vidare! |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:49:17
|
"mindre psykedelisk och lite mer bluesrockig" låter inge´ vidare! |
 |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 23:01:33
|
Det är ganska (om inte väldigt) små nyansförändringar så tror inte du blir besviken.  |
Sandoz in the rain |
 |
|
Babar
Member

177 Posts |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 19:20:21
|
Har mest lyssnat på den här! Härlig "Lo-Fi" i Faces anda! Dvs Sulo med "Just another guy tryin'"
 Veckans återupptäckt är annars Mick Jaggers "Wandering Spirit" Många suveräna låtar och faktiskt en riktigt bra produktion!  Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 20:26:01
|
Babar David Sandströms första soloskiva gillar jag skarpt. Riktigt vemodigt och norrlänskt. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 21:03:39
|
Babar>> Sofie Reeds platta var ju fenomenalt bra!
edit: Då var den beställd också. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/03/08 21:29:41 |
 |
|
duratec
Member

124 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 22:03:51
|
Här har: Peder af ugglas-Autumn Shuffle rullat flitigt i veckan. |
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 12:32:39
|
quote: Veckans återupptäckt är annars Mick Jaggers "Wandering Spirit" Många suveräna låtar och faktiskt en riktigt bra produktion!
SebastianG: Den skivan är jäkligt bra! Många bra låtar och bra sväng. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Babar
Member

177 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 17:49:25
|
>>vemsom...vet du var man hittar hans första soloplatta? Den är det köptvång på!
>>MasterOfPuppetz...och den blir bara bättre ju mer man lyssnar
|
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 10:44:08
|
Matte76: Angående "Wandering Spirit", så gillar jag, Out of Focus, Evening Gown, Wandering Spirit och framför allt "Don't tear me up!!! Vilken låt!!! Men som sagt hela låtmaterialet är genomgående mycket starkt... Kan som sagt verkligen rekommendera den till er som inte hört plattan, många "stonespurister" rynkar ju lite på näsan åt sidoprojekten men det här är riktigt bra!
Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 11:28:38
|
Jag byter Veckonummer, så fortsätter i denna tråden,,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 11:36:46
|
Babar: Nätet kanske. Den är grymt bra iaf. "Om det inte händer något nu så.." tror jag den heter om jag inte minns fel. Jiter inte gå och titta efter. Skulle du ha problem med att hitta den så kan jag kanske hjälpa dig. |
 |
|
tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 20:13:23
|
Senaste skivinköpet (igår) för mig är "Span", med gruppen "Bad Haggis". Musikstilen anges som "Celtic Jazz Fusion", skivan är en DVD-Audio 5.1, är mycket bra och kommer från AIX Records. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts |
|
Topic  |
|