Author |
Topic  |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 19:11:29
|
Har några välinspelade skivor med mycket akustisk gitarr på. I flera av låtarna hörs ett svagt "knäpp" ungefär som ett svagt enstaka bras- eller vinylknaster. Ibland ligger de i takt med stränganslaget på gitarren men inte alltid. (Dock är ljuden på samma plats när man spelar skivan flera ggr).
Vad kan det här vara för fenomen som ger upphov till det här ljudet? Jag har aldrig hört detta förut på andra inspelningar.
Jag kan för lite om gitarrspelande för att kunna säga vad som orsakar ljudet och antagligen har all annan gitarrmusik jag hört inte varit tillräckligt bra inspelad.
Om nån har diverse Stockfisch-skivor så blir det lättare att ge exempel - det finns flera. |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 22:05:37
|
Om det är närmickade skivor kan det ibland höras hur ackordet tas. Då tryckt strängarna mot gitarrhalsen vilket kan ge ett ljud jag kan koppla ihop med din beskrivning "svagt enstaka bras- eller vinylknaster".
Ibland kan man med gitarren slå i mickstativet.
Ibland lägger man handen mot gitarrkroppen. Ibland dunkar man i den medvetet (Hotel Carlifornia).
Ibland kommer plektrum emot gitarrkroppen.
Ibland slår gitarrkroppen mot bältet (skärpet om det är en kvinna).
Sen kan det vara statiska urladdningar som kommer med även på cdskivan. Yello har det tror jag...och dom ursäktar sig för det i konvolutet.
Har du nån exakt skiva, med exakt låt och exakt tid? Jag e mycket nyfiken...
 |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:15:54
|
EA: Jodå, jag kan leta fram flera exempel när jag kommer hem från jobbet. Av de förklaringar du gav så tror jag nog att det kan vara den första: ljudet av när ackordet tas på halsen.
Återkommer med konkreta exempel. |
Edited by - Roq on 2005/03/07 10:16:25 |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 10:38:38
|
Som ett tillägg/variant till EA: Det kan komma sig av att strängen fortfarande är i ganska kraftig svängning när nästa anslag sker och om man då slår an strängen med plektrumet, alternativt nageln på klassiska gitarrstycken, först (utan något kött först, alltså dämpande mjukdel) så dämpas strängen av något hårt som ger upphov till ett kort skorrande/knastrande ljud.
Från en som brottats med ovanstående problem, Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 13:32:08
|
detta är lite beroende på spelstil och mickning, men om man har en vanlig kondensator mick.. (dvs inte en inbyggd i gitarren) och mickar framför gitarristen tillsammans med en gitarrist som kör nya strängar och är ganska så våldsam i sina ackordbyten hör man det mycket tydligt.. om man dämpar mycket med höger hand (den som inte tar ackorden) kan det också uppstå klonk/knäppljud i halsläget..
Såna knäpp går inte att komma ifrån, de är en del av spelstilen, personligen älskar jag dom små ljuden när de återges i en skivinspelning... känns liksom som om man spelar själv.. för att inte tala om när man snabbt byter ackord och får höra fingertopparna skrapa mot strängarna.. mumma, det är hifi det.  |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:28:18
|
Ja, lite exempel då. Ljuden förekommer bra mycket oftare än mina exempel men jag tycker de hörs tydligt här:
Chris Jones - Set´em up Joe 2 sek, 6 1/2 sek. Steve Strauss - Mr. Bones 4,5 sek Paul Stephenson - Moon in the glass 0 sek, 4 sek, 6 sek, 19 sek
Paul S skiva "light green ball": Spår 2 - varje tillslag fram till 13 sek. Spår 7 - 3,5 sek-
|
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 10:51:46
|
Hej, jag är ganska 'allergisk' mot gnisslandet som uppstår när fingrarna glider mot strängarna på halsen på de tvinnade metall-lindade strängarna. På många närmickade inspelningar hörs detta och det hör väl till, men endel artister har färdighet att undvika detta för det mesta.
Martin |
Edited by - MartinN on 2005/03/08 10:52:41 |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 10:53:16
|
MartinN: hur kan man vara allergisk mot DET?!? Det är en naturlig del i spelandet.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 10:55:31
|
Martin och EA: Det finns polerade strängar att köpa. De är gnissellösa 
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 14:05:09
|
Nä, inga av ljuden stör mig. Jag bara undrar hur de uppkommer. Första gången jag lyssnade trodde jag det var el-spikar eller nåt fel på skivan.
Nån som har någon av låtarna och som lyssnat?
edit: Jag gillar också glid-gnisslet  |
Edited by - Roq on 2005/03/08 14:05:47 |
 |
|
Machine
Member

374 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:13:28
|
Kallas väl förövrigt för "frets"....... |
"Skit in - Skit ut" |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 17:37:17
|
Jag har precis samma problem på samma låtar ungefär. Det låter inte som ett akustiskt ljud utan ett elektriskt i min mening. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
|
Topic  |
|