HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Den bästa OP-ampen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:32:16  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag skulle vilja ha era åsikter om vilken ni anser vara den absolut bästa OP:n att använda i ett försteg... Kör med OPA2134 idag och är väldigt nöjd men man vill ju alltid bli mer extrem...
Bidra gärna med egna erfarenheter!
Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:43:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nu har jag stött på ordet flera gånger. Känns lite pinsamt. Vad är en OP-amp?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:00:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
gongken > Jag föredrar OPA2604 (efter rek.av Nicke) "rörljudliknande", tycker du inte att 2134 är "lite" återhållsamma i mellanregistret ??

vemsom > dubbla operationsförstärkare

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:01:20  Show Profile Send DanneS a Private Message
Operationsförstärkare, läs mer http://sound.westhost.com/dwopa.htm

/Daniel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:57:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För audiobruk så är det ju väldigt skoj och har väldigt stor välljudspotential att bygga egna med diskreta komponenter. Man kan renodla konstruktionen,köra med betydligt högre spänningar och anpassa för tänkt applikation bättre.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:59:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tackar :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/08 :  06:16:46  Show Profile Send gongken a Private Message
Wolfgang: Jag tycker faktiskt att OPA2134 har fungerat väldigt bra men det var kul att du hade denna infallsvinkel, ska ta och beställa hem ett par 2604:or och jämföra...

Circlo: Har du några egna erfarenheter? Hur gör du? Intresserad!!;)

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/03/08 :  07:01:00  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag håller med Wolfgang, OPA2604 är mitt val. Har testat lite olika OP:ar då jag tweakat cd spelare och 2604 spelade med mer kropp och mer homogent är 2134:an som var lite spretig och tunn.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/08 :  07:13:38  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
En personlig favorit är AD823,jag föredrar den framför OPA2134 & OPA2604.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:08:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlo: Har du några egna erfarenheter? Hur gör du? Intresserad!!;)

www.passdiy.com finns en Legacy projects-avdelning längst ned på amplifiers sidan. Den är väldigt bra läsning och mycket informativ.

Annars kan man använda rör tex ECC88 som diffsteg på ingången och IRF 9630 som klass A transistor. Det blir en enkel högspännings-OP,Kör på +-75 volt eller så. Det finns en oändlig potential till att prova och exprimentera, cascodkoppling, buffrar,avkopplingar,bipolära transistorer,hexfetar,rör,j-fetar....... Det är billigt oxå.
Mina OP-ampar har jag gjort med J-fetar på ingången och bipolära trissor i resten för att få bra gain, och en hel del lokal återkoppling med source/emitter-motstånd.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:37:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Läs även datablad från tillverkare. Där brukar det stå mycket matnyttigt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:47:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Två av mina favoriter är OPA627 (prisvärd om man lyckas tigga varuprover) och AD8610/8620 men jag antar att det finns tjogtals med andra bra alternativ.

OPA134/2134 är också bra och beter sig bra vid överstyrning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/08 :  08:50:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
vemsom, operationsförstärkare "opamp" är en mycket central komponent i ett försteg.

Checka denna 464-sidiga bok! Ett referensverk.... och gratis.

http://www.web-ee.com/primers/files/slod006b.pdf

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/08 08:51:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/08 :  09:53:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Checka denna 464-sidiga bok! Ett referensverk.... och gratis.

Verkar bra,matnyttig och intressant.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:06:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Kul med så mycket respons!!!

Tackar för alla tips på OP-ampar, och tack P-A för länken till boken... Känner mig svag på egen design så det skall bli kul läsning...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000