HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diodfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/08 :  20:01:38  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vad kallas en diod som sitter mellan bas och emitter på en transistor fast åt motsatt håll som trissan leder,och vad gör den för nytta?Har sett den i ett förstärkarschema och i en del transistorkapslar(bla. MAT-02,03)



Hoppas på svar

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:00:53  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, inte alls säker på mitt svar och kan därför vara helt ute och cykla. Men om jag kommer ihåg rätt så är det en skyddsdiod som skyddar mot esd, Electrostatic discharge. Tanken är att B-E dioden inte skall kunna bli backspänd vid en esd urladdning. Om emittern skulle få högre spänning potential så börjar den att leda. Dessa dioder måste vara väldigt snabba och jag tror dem kallas esd-dioder.

Lägger till en länk om esd om någon skulle vara intresserad.
http://www.sp.se/electronics/services/esd/sv/info.htm

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/08 :  23:10:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svaret på denna fråga hittar du i databladet för till exempel MAT02, andra stycket på första sidan:

"Input protection diodes are provided across the emitter-base
junctions to prevent degradation of the device characteristics
due to reverse-biased emitter current."

Vilket betyder att du kan skada transistorerna om du åstadkommer zenergenombrott i bas-emitterdioden (< - 5V). Om det kan inträffa att bas-emitterspänningen kan bli mer negativ än -5V så kan transistorn skadas. Detta skydd bör finnas även på vanliga transistorer om negativ basspänning hör till vardagen.

ESD kan vara _en_ av anledningarna till negativ spänning men behöver inte vara det.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/08 23:12:42
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/08 :  23:30:29  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ok.Då fattar jag lite mer.Jag såg bara bilden på Mat-trissorna i Elfakatalogen.Tänkte inte på att kolla på hemsidan.

Det är riktigt jobbigt att sätta sig in i ett schema som nybörjare.Ska låna lite litteratur imorron om ämnet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000