quote:Karvid: Färgnyansen spelar ingen som helst roll.
Jag drar mig till minnes ett mycket enkelt experiment som vi gjorde i fysiken på högstadiet. Tag 2 likadana bägare av metall (tror det var aluminium). Den ena bägaren är metallfärgad (dvs omålad), den andra var målad mattsvart. Koka upp vatten och häll i lika mycket vatten i båda bägarna. Mät temperaturen i respektive bägare med någon minuts mellanrum och registrera resultatet. Flera med mig har säkert gjort detta klassiska experiment eftersom det är tydligt och lärorikt.
Man såg VÄLDIGT tydligt att den svarta färgen gjorde stor skillnad. Nu pratar vi alltså inte om 500C utan man börjar experimentet nära 100C och när experimentet lider mot sitt slut nära rumstemperatur. Även vid måttlig temperatur, som tex 40C så gör färgen stor nytta. Jag minns inte exakt hur mycket skillnade det var, men i storleksordningen 50-100% högre värmeöverföring från den svarta bägaren.
Jag håller alltså inte alls med Karvid om att det inte spelar någon praktisk roll.
Silvervarg: vi talar storleksordningar... Vad som är dominanta egenskaper.. Visst är emissiviteten större för svart än för blank metall men vid de temperaturer vi talar är konvektionen dominant.
Låt oss säga så här: Obehandlade alu eller kopparfänsar är inte snygga direkt. Om man väljer att måla kan man måla med vilken kulör som helst för att det skall bli snyggt. Det man skall tänka på är att färgen inte får vara för tjock. Vanlig sprayfärg är att föredra framför handmålad dito då sprutfärgen blir tunnare. Skillnaden i värmeavledning för olika kulörer finns men oftast är flänsarna överdimensionerade och av den anledningen kan man bortse från kulörskillnaden.
Experimentet med svart och blank behållare har jag också testat med samma resultat som ovan. Alltså svart färg avleder mer värme än ljus. Men jag har för mig att burkarna var hade samma färg på insidan som utsidan. Svart färg är överlägset bäst på att ta emot värme på en yta men frågan är hur stor skillnad det är när värmen skall avledas från ytan.
Det borde ju vara så. Men jag har stor respekt för de som lyfter fram sin kunskap här ovan och säger annat.
Man kan ju också ta sig en funderare på varför kylflänsar nästan undantagslöst är svarta. Även bilkylare är alltid svarta. Mopeders luftkylda cylindrar är nästan alltid svart. Topparna däremot är ofta ej målade alls och det beror nog snarare på att det är hart när omöjligt att få färgen att sitta kvar på aluminium när tempen varierar så mycket.
Jag drar slutsattsen att svart färg gör nytta åt båda hållen (om det är rätt svart färg).
silvervarg vinner därmed frågetävlingen!
Känner dock på mig att "tävlingen" inte är avgjord ännu....
linnar vi kollar bygger en svart o en orginal vit så mäter jag vilken som kallnar snabbast blir det bra så får vinnaren diplom o applåder från oss andra
Svaret finns redan i kjb's inlägg ovan... Är detta en stor fråga?
Om det är en stor fråga skulle jag vilja hänvisa till handböcker i ämnet.. Sök på: Kirchhoff's lag som säger att ytor som följer Stefan-Bolzman's lag har en emissivitet som i stort sett är lika med absorptionsförmågan.... (obs! gäller ej gasstrålning).
classe: Ditt initiativ är strålande, om utrycket tillåts.
Det är inte alltid teori och praktik stämmer överens pga att det i verkligheten finns flera parametrar som inte tas med i de teoretiska tankesätten. Sedan är det faktiskt kul att upptäcka själv hur det förhåller sig med verkligheten genom praktiska tester.
Därför, kör hårt classe!
Är det en stor fråga? Nä. inte alls men f-n så kul!
Hävdar ännu en gång att svaren står ovan. kjb skrev: "En svart yta strålar värmestrålar bättre än en vit yta." Samt att konvektionsdelen är överordnad strålningsdelen.. Detta kan inte mätas med era expriment... eftersom konvektiv värmeöverföring är densamma oavsett färgnyans. Om då strålningsvärmet är 20% eller 50% av konvektionsvärmet framgår inte av exprimentet ni talar om.