Author |
Topic  |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 13:53:32
|
Ingen festivaltråd i år Lite om Caroline W, bossatjejen, har det varit förståss...
-Får väl erkänna med en gång, att jag liksom många andra, har otroligt svårt att låta bli att titta på denna "musiktävling".   
Nå vad tycker ni? Vann rätt låt? Hur går det för herr Stenmarck i Kiev? Efternamnet förpliktigar ju i såna här sportsammanhang! 
Själv tycker jag årets festival var mycket tunn! Las Vegas är dock faktiskt en rätt skickligt hopsnickrad "Elvispastich", jag gillar verkligen den inledande versen... Elvis ande svävar liksom över den, men sen ska man ju försöka få in lite disco också, och då blir det inte riktigt lika kul! Annars hade jag väl ”kitchiga” Nanne och gulliga Caroline W som reserver så det gick väl ganska mycket som man hoppades då... 
Sebastian
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:00:33
|
Jag tycker personligen att melodifestivalen är riktigt urvattnad. Mest en massa skitlåtar, så också i år. Jag är ungefär som Mikael Tornvings rollfigur Rolf Nygård  . Festivalfinalens stora höjdpunkt, och en av få saker som gjorde den sevärd var Tornvings "sågningar" av artisterna innan de skulle uppträda..riktigt roligt!
Vinnarlåten Las Vegas? Tja varken bättre eller sämre än annat, men nog var vinnarlåten ifjor betydligt bättre? Man saknar Lena PH i Kiev...Men totalt sett har melodifestivalen spelat ut sin roll för länge sen, dessutom är det ju inte min musik precis...vinnarlåten hade dock väldigt snygga tjejer som dansade i bakgrunden... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/03/14 14:03:35 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:07:20
|
Rackarns "ettans" knapp funkade inte i Lördags  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:15:35
|
Det roligaste var att Nordman blev toksist. En kriminellt patetiskt dålig låt sjungen av en patetisk tjackfarbror.
Men det är ändå kul att kolla på festivalen tycker jag. Riktigt bada i gräsligheter. |
Never trust someone who claims to be God. |
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:24:43
|
quote: Det roligaste var att Nordman blev toksist.
  Precis min åsikt... |
Flyfisherman |
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:53:05
|
Vad gäller herr Stenmarck är han en habil sångare och jävligt snygg, därför vann hann. Snygga doatjejer i vitt läder. Låten tycker jag var mycket blek, tror inte den funkar i Kiev. Låter som vilket sjuttiotalssoundtrack som helst. Loveboat och dylikt. Den har liksom ingen fästande refräng, den bara putrar på med stråkar och funkkomp. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 15:52:48
|
Kanske är det jag som var onykter i lördags, men jag tyckte Nordmans låt var bättre än vinnarlåten...Ödet är min väg tycker jag är en hyfsad poplåt och om den varit med på en av de tidiga Nordman-skivorna hade den blivit en hit på listorna i Sverige... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 16:02:11
|
Nordman har inte gjort något bra. Stenmarck har trots allt en bra röst och kan sjunga på riktigt. Sällsynt nuförtiden.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 17:11:05
|
Jag måste nog hålla med matte, nordman var en av de bättre artisterna (mycket bättre än vinnarlåten). Personligen tyckte jag Nanne Grönwall, Wennergren och Alcazar annars gjorde de bästa låtarna. Nannes var lagom medryckande, som kommerspop brukar vara, Wennergren hade en väldigt trevlig röst och Alcazar var schlagrig helt enkelt. Wennergrens låt var nog den enda i hela festivalen som jag skulle kunna tänka mig att köpa dock. |
Sandoz in the rain |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 17:14:18
|
Grejen är att Nordman, säga vad man vill, har känsla för melodier. Hans tidiga skivor, med Vandraren, FÖrlist mfl låtar är bra. Tycker jag i alla fall. Alcazars låt var sådär, Wennergrens var ganska bra också men ingen schlagerlåt. Nannes helt ok. Men vem fan vill ha en som tror han är Elvis sjunga om Las Vegas och representera Sverige?? Skicka dit Lena PH igen, kan inte Det gör ont vara med 2 ggr?? Vill se henne hålla på med micken...  |
|
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 17:30:11
|
All respekt för allas rätt att tycka som man vill. Men. Återigen. Med all respekt. Nordman. Bland det sämsta som presterats någonsin av svenska medborgare. De får Smurfhits av kännas angeläget, hudlöst, viktigt. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 17:54:31
|
filikoster: Nja smurfhits är väl det värsta man kan lyssna på överhuvudtaget, i klass med Aqua, Dr Bombay, Gunther och annan skit. Nordman har i alla fall melodier med en del bra låtar, intrument och helt ok röst. Tycker jag. Mycket är bättre, men väldigt mycket är sämre också. |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/14 18:26:30 |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 20:27:06
|
quote: En kriminellt patetiskt dålig låt sjungen av en patetisk tjackfarbror.
I stort sett alla jazzgurus från 50-talet var väl tjack-gubbar en period av sitt liv... |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 20:37:40
|
quote: En kriminellt patetiskt dålig låt sjungen av en patetisk tjackfarbror.
Den första delen (kriminellt patetiskt dålig låt)kan jag köpa, men jag reagerar på ditt sista utryck(patetisk tjackfarbror.) Kan han få ordning på sitt liv. Lämna sitt eländiga drogmissbrukar-liv bakom sig och ta hand om sin familj så är det värt otroligt mycket. Så jag önskar honom lycka till i hans kamp för ett värdigt liv för sig och sina närmaste. Det är få som klarar att ta sig ur skiten. Belackarna, de priviligierade, de fördomsfulla och de hånfulla gör inte saken lättare.
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 21:30:54
|
Årets vinnare Caroline Wennergren tycker jag. Hon vann inte men är en vinnare ändå  Nu är jag ju lite jazzfreak och att höra detta en så annorlunda röst, på detta sätt är bara så kul. Tjejen är ju ung också... har förebilder inom jazzvärlden som Ella Fitzgerald och det har ju få nuförtiden. Lite finslipning och så hoppas man får uppleve henne på landets jazzklubbar. Det skulle vara riktigt skoj 
Lite nytt inom jazzens sfär är inte fel heller...
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2005/03/14 21:40:11 |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 21:36:42
|
quote: Årets vinnare Caroline Wennergren tycker jag. Hon vann inte men är en vinnare ändå
Instämmer med mattias där. Man får bara hoppas att hennes första skiva inte slarvas fram. Med ett noga utvalt material samt en snygg produktion bör det bli en höjdare. Tyvärr är risken för stor att den nu hastas fram samt skall tillgodose så många köpare som möjligt. Dvs blir en skiva som tillfälligt säljer bra pga uppmärksamheten men som sen faller i glömska.
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 22:03:34
|
Tur för Sveriges rykte att Nanne inte vann. Stenmarck var min favorit jämte Nordman men Nordman gillar jag mest pga att han ser ut att ha klarat sig upp ur skiten och tillbaka till livet. |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 23:04:51
|
Tycker det skrivs mycket bra musik i Sverige..... man undrar bara varför det alltid kommer sk..tlåtar när det är festivaldax...?? //Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 07:13:13
|
Wolfgang: Den "bra" musiken som tex Kent, Uffe Lundell etc kommer inte fram i schlagersammanhang, utan då kommer endast skivbolagens artister som bedöms som "schlagerlåtar" fram. Och de är till 99 % skitlåtar. |
|
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 09:41:21
|
quote: Tycker det skrivs mycket bra musik i Sverige..... man undrar bara varför det alltid kommer sk..tlåtar när det är festivaldax...?? //Wolfgang
Wolfgang, kan det kanske beror på att i stort sett alla låtar, var skrivna av samma låtskrivare?   Dax för en regeländring kanske Svt? Är det någon som på allvar tror att en låt blir bättre för att den har tio låtskrivare??? Det är naturligtvis ett syndikat som broderligt delar på framgången för de alster som går bra... Vad det gäller Stenmarck och "Elvisplagiat", så är det väl själva poängen i tävlingen att planka tror jag... Nannes låt och framförande var väl minst sagt inspirerat av Russlana från förra festivalen!
Sen kan man allmänt tycka att det blir lite konstigt när "pausunderhållningen" är bättre än huvudakten eller hur?
Mvh Sebastian
|
Flyfisherman |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 10:05:58
|
Ja "Rolf Nygårds" sågningar var i princip det enda som var riktigt sevärt. |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/15 10:06:11 |
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 17:10:51
|
Det finns bra och dåliga tjackfarbröder. Piercing i ögonbrynet 2005. Det var fräscht 1991. I rest my case. |
 |
|
|
Topic  |
|