HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv strömrening (projektarbete)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:16:51  Show Profile Send enigma a Private Message
Goddag alla ni kunna människor. Jag läser för närvarande en kurs som heter Signaler och System på Linköpings Universitet. Jag har en tanke om att skriva en rapport om aktiv strömrening (rensa växelström från ev spikar och skräp)

Det är en väldigt teoretisk kurs och min tanke är att mha matlab utforma ett system som lätt skulle kunna översättas till en fysisk apparat/mojäng.

Så tanken var om någon här kunde peka mig i rätt riktning till vart man kan ta till sig information om detta eller om jag är helt ute och cyklar :)

Mvh Andreas

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/17 :  18:52:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Vad menar du med AKTIV strömrening..? Ska det göras aktivt, som att du ska generera en ren 230VAC/50Hz sinus blir det MYCKET komplicerat. Men jag har själv läst kursen (fastän i Halmstad) och där kan jag inte påminna mig om att det var tvunget att vara aktivt. Så kan du inte bara göra en överföringsfunktion som du sedan översätter till ett passivt filter? Du kan ju få det hyffsat komplicerat ändå..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:43:20  Show Profile Send enigma a Private Message
ja precis det var tanken att generera en ren 230VAC/50hz signal, och själva tanken att göra rapporten är att det ska vara "utöver" kursens material så att säga. O absolut det behöver inte vara aktivt och på dig låter det som onödigt arbete plus väldigt komplicerat. Kanske det kan vara "tillräckligt" avancerat att laborera med olika typer av överföringsfunktioner och få fram något som lätt går att modifiera till övriga strömmar.

Jag tackar för ditt svar Mcz och jag får kika in lite på detta.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/18 :  12:30:16  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Det är inte omöjligt att generera en 230VAC/50Hz sinus, bara fruktansvärt komplicerat, hehe!

Om du ska generera en 230VAC/50Hz sinus så behöver du ha någon form av kraftkälla som kan leverera effekten & sedan något som styr omvandlingen/skapandet av sinusvågen. Mitt exjobb gick faktiskt ut på något liknande, fast då skulle en 600W 325VAC/80Hz fyrkantvåg skapas istället.

Så om man nu ska spåna vidare på det.. Ett förslag att lösa det aktivt är med en SMPS, av typen fullbrygga. Som genom PWM används för att återge en 50Hz sinusvåg. Men då måste man första skapa en väldigt stabil 325VDC (230VAC toppvärdet) från nätets 230VAC, som sedan genom fullbryggan PWM till en 230VAC/50Hz sinusvåg. Alltså inte omöjligt, men komplicerat så det föreslår! En intressant idé som vore kul att testa om man någon gång fick tid & pengar till det..

Eller kanske ett tips till exjobb för dig Enigma?


Men du bör nog försöka lösa det passivt nu, med drosslar & kondingar, för att filtrera bort skräpet över 50Hz. Om du ska dra någon större effekt genom så se bara till att alla komponenter tål strömmen & oavsett effekt, tål spänningen!


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/03/18 12:35:01
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:22:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
enigma, är det inte det mest naturliga att analysera problemet, därefter åtgärda det? Jag förstår dock vinklingen att man ska på något sätt visa att man har förståt kursen.

Grejen är att om du inte vet vad problemet är så har du svårt att konstatera om du har lyckats. Man man väl säga att aktiv strömrening inte existerar i praktiskt bruk. Passiva filter och stabiliseringstrafo är det man tänker på i första hand, kanske även isolationsstrafo.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/18 18:18:38
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:46:32  Show Profile Send Martin N a Private Message
Men det var värst vad negativa ni var nu då!
Jag tycker det är en bra och intressant ide att strömrena aktivt.
Om jag tolka dina första rader rätt, så vill du inte switcha fram en ren spänning från en kondensator/batteribackup, utan du funderar på en koppling där du motverkar störningar genom att överlagra en lika stor motstörning. Fint!
Filtrera fram vad som skall räknas som störning, skicka in en motsignal i en förstärkare och addera till inspänningen, gärna över en transformatorkoppling. Borde funka så länge som energin i störningarna är måttlig.
Och framför allt, berätta tillbaka till forumet hur det går.

/Martin
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2005/03/18 :  17:59:37  Show Profile Send enigma a Private Message
Det här låter kanon, ni har kommit med en mängd bra tips och idéer, kaffebryggaren är laddad till max och kvällen är lång så jag ska inhämta så mycket kunskap som möjligt och kommer jag fram till något som är helt orimligt så är jag säkert på rätt väg

Tack för kicken, jag återkommer :)


Skulle jag läst en elinriktad utbildning mcz så hade det säkerligen varit ett schysst exjobb :)
/Andreas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000