HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Op-headphoneamp , [SISTA mätningarna]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:31:43  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har precis köpt mej ett par Sennheiser HD650, och tänkte försöka bygga mej en hörlursförstärkare till dessa.

Jag har byggt ihop en enligt skissen (FIGURE 5) som finns i databladet för BUF634, dvs, en op-amp först, och bufen inkluderad i feedbackloopen. BUFen körs i BW (Wide Band Width) läge, och matningen ligger på +-15V. Denna kommer från en nätdel med LM317 regulatorer.
Länk till BUF634 databladet: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/buf634.pdf

PerAnders tipsade mej om ett enkelt och trevligt program för att göra mätningar, och jag har nu testat lite med detta. Mitt ljudkort är ingen höjdare, men det är bättre än inget alls
Länk till programvaran (freeware!): http://audio.rightmark.org/index_new.shtml

Jag har kört en test innehållande:
Loopback = Från lineout direkt till linein, dvs, ljudkortets störningar.
HD650 (637) = Endast en OPA637 som förstärkare.
HD650 (637+buf) = En OPA637 + BUF634 som förstärkare.

Länk till test: http://people.arcada.fi/~nylundj/rmaa/hd650.htm

Kommentarer?
Eftersom det finns en topp på 50Hz, 100Hz osv, så antar jag att nästa steg är att försöka förbättra filtreringen av spänningsdelen.

Men vad beror den stora toppen mellan 50 - 70hz i "Intermodulation distortion" diagrammet på?

//air

Edited by - luften on 2005/04/28 19:32:33

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/19 :  13:38:55  Show Profile Send luften a Private Message
Tog en bild av härligheten oxo

Eftersom den är tänkt som övnings/mätningsobjekt, så är den byggt ganska stort, så man skall slippa till allting.

Hörlursförstärkaren.


Spänningsdelen.

//air
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/19 :  14:12:28  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, intressant projekt, sitter själv och knåpar på en liknande hörlursförstärkare. Tänkte använda en opa627 eller opa134 istället för opa637. Verkar som du har problem med nätdelen, 50 och 100 Hz brum, i mätningarna om jag förstår dem rätt. Är det något du kan höra när du lyssnar? Kommer även lägga till crossfeed och 120 ohm i serie med utgången. Har några frågor som jag funderar på som du kanske har svar på?
1. Finns det någon nackdel med att köra buf634 i Wide BW mode förutom att strömförbrukningen ökar?
2. Vad har du för DC på utgången? Kör du med ingångs kapacitans till steget
3. Projektet jag håller på med påminner mycket om PerAnders Qrv04 där han kör med spänningsåterkoppling till en opa134 men har sett andra lösningar med strömåterkoppling t.ex. http://www.naqref.com/earamp.html
vad skall det vara?

Hittade ingen bild på sid 5 men på sid 9, finns även en bild på sid 2 i följande länk
http://www-s.ti.com/sc/psheets/sboa065/sboa065.pdf

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/19 :  14:38:29  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Hej, intressant projekt, sitter själv och knåpar på en liknande hörlursförstärkare. Tänkte använda en opa627 eller opa134 istället för opa637.


Hej. Tog en del mätningar på detta oxo förr idag. Så, jag passade på att sätta ut dem nu oxo.
--> http://people.arcada.fi/~nylundj/rmaa/withbuf.htm

quote:
Verkar som du har problem med nätdelen, 50 och 100 Hz brum, i mätningarna om jag förstår dem rätt. Är det något du kan höra när du lyssnar?


Jo, det verkar så. Det är inget som hörs, men jag skall förbättra det.

quote:
1. Finns det någon nackdel med att köra buf634 i Wide BW mode förutom att strömförbrukningen ökar?

Den går mycket varm eftersom den drar så mycket ström. Passar kanske bättre att använda TO220 varianten med en kylfläns. Det krävs även att du har en kondensator mellan negativa ingången på opn, och opns utgång, dock endast med vissa opn. (enligt Figure 4 (sid 9) i BUF634 databladet)

quote:
2. Vad har du för DC på utgången? Kör du med ingångs kapacitans till steget


Ingen mätbar dc på utgången Ej heller någon kondensator i signalvägen. (varken input eller output).

quote:
3. Projektet jag håller på med påminner mycket om PerAnders Qrv04 där han kör med spänningsåterkoppling till en opa134 men har sett andra lösningar med strömåterkoppling..


Ingen aning faktist. Har sett Naqrefs koppling förut, men tänkte inte på att det var strömåterkoppling. Spänningsåterkoppling används iallfall i BUF634 databladet.

quote:
Hittade ingen bild på sid 5 men på sid 9..

Jep, Figure 5 var det jag menade. Och den finns på sid 9.

I övrigt, så använder jag en 50ohm serieresistor på utgången, och en 10k log alps pot på ingången för att reglera volymen. Verkar nog riktigt lovande.

Vad tänker du använda för hörlurar? Jag gjorde en del mätnignar med mina gamla Philipsar oxo (34ohm) och det betedde sej helt annorlunda.

Angående den stora toppen i Intermodulation Distorsion, så har det med själva mätningarna att göra. De mätningar som PerAnders har på sin sida, är gjord med en äldre version av programmet som har annorlunda mätning för IMD.

//air
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/19 :  16:06:30  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Jag har ett par Philips SBC HP890 32 ohms lurar. Hur menar du att det uppförde sig helt annorlunda? Verkar vara ett trevligt program, är det lätt att komma igång med?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/20 :  08:06:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det finns lite brum men om det är ett problem undrar jag. Kortet är relativt oskärmat och sen antar jag att dina kablar inte är optimala. En fördel ur brumsynpunkt är att ha en kompakt konstruktion samt god kontroll över hur all AC är dragen.

Jämför min konstruktion som ligger på jordplan och är ytmonterad _OCH_ transformatorn alldeles intill!
http://www.sjostromaudio.com/hifi_files/qrv/qrv04_testreport/qrv04_test.htm

Notera hur det kan se ut när man slarvar lite med mätuppställningen. På QRV-07 mätningen så har jag fått in lite brum. Kortet är i stort sett likadant som QRV-04.
http://www.sjostromaudio.com/hifi_files/qrv/qrv07_testreport/QRV07_HD545.htm

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/20 08:15:52
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/20 :  08:29:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
ByggareAndy undrar:
quote:
1. Finns det någon nackdel med att köra buf634 i Wide BW mode förutom att strömförbrukningen ökar?


Nej! Disten minskar och utgångsimpedansen minskar, positiva saker båda två. Man kan dock tänka sig lite reducerad livslängd när kretsen är väldigt het. Kylning är inte fel. Jag kör med TO220 som har knäckta ben för ytmontering och hela kretsen kyls (ganska bra faktiskt) av jordplanet i kretskortet.

quote:
2. Vad har du för DC på utgången? Kör du med ingångs kapacitans till steget


DC:n ska ligga på max 100 uV om du kär med en OPA627 och ner mot 50-70 uV med AD8610. Notera mikrovolt! Har du en vanlig 3,5 siffrig DVM så ska den visa 000.0 mV eller 000.1 mV

quote:
3. Projektet jag håller på med påminner mycket om PerAnders Qrv04 där han kör med spänningsåterkoppling till en opa134 men har sett andra lösningar med strömåterkoppling t.ex. http://www.naqref.com/earamp.html
vad skall det vara?


Naqref kör inte med strömåterkoppling om jag kollar på länken du har gett.

QRV-07 och TPA6120 samt QRV-06 kör med "current feedback", strömåterkoppling men med det menas inte att du återkopplar ström från lasten utan internt från steget. Lasten drivs med spänning (inte ström) som motsvarar den som finns på ingången fast förstärkt.

Notera att OPA637 kräver minst 5 gångers förstärkning för att vara stabil. Ett sett att kolla din konstruktion är att köra in fyrkantvåg och notera stegsvaret. Har du mycket ringningar så är det inte bra. Om du har tillfälle att göra denna mätning glöm inte bort att kolla hur insignalen ser ut också. Det är nämligen ganska lätt att få ringningar även där om man inte har impedansanpassat med 50 ohm som last.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/20 08:50:20
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/20 :  10:28:52  Show Profile Send luften a Private Message
ByggareAndy:
quote:
Jag har ett par Philips SBC HP890 32 ohms lurar. Hur menar du att det uppförde sig helt annorlunda?

Jag testade att köra 34 ohms lurarna med olika op-ampar, utan buf. Den enda som fungerade vettigt i min koppling var OPA134.
Testade tyvärr ingen annan op+buf än OPA637. Som du ser i testen här under, så verkar det sämre än att köra endast en st OPA134.
http://people.arcada.fi/~nylundj/rmaa/philips.htm

Varför har jag dock ingen aning om

quote:
Verkar vara ett trevligt program, är det lätt att komma igång med?

Jep, lätt och trevligt. Ladda ner det, och koppla i en loopback kabel (från line-out till line-in) på ditt ljudkort, så är det bara att köra igång en mätning. Då får du ser värdena som begränsas av ljudkortet. Sen kan man koppla in vad man nu vill i signalväg, och mäta igen, så har man första mätningen som referens.

peranders:
quote:
Notera att OPA637 kräver minst 5 gångers förstärkning för att vara stabil. Ett sett att kolla din konstruktion är att köra in fyrkantvåg och notera stegsvaret. Har du mycket ringningar så är det inte bra. Om du har tillfälle att göra denna mätning glöm inte bort att kolla hur insignalen ser ut också. Det är nämligen ganska lätt att få ringningar även där om man inte har impedansanpassat med 50 ohm som last.


Jag kör med gain på 12. Efter påsken kommer jag att ha möjlighet att mäta med ett Audio Precision 2522 mätinstrument, ska kolla upp allting då.

Noterade att din QRV-07 är mätt med version 5.4 av programmet, men utan att du fått den stora piken i Intermodulation Distorsion? Vad har du ställt den på för frekvenser?

//air

Edited by - luften on 2005/03/20 10:29:25
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:50:37  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Hej intressant detta, jag har byggt en helt OPA2134 bestyckad hörlursförstärkare att jämföra med?
mätning med olika last: http://web.telia.com/~u91302111/ComparisonHPA3.htm
schema: http://web.telia.com/~u91302111/pdfer/phonesAmp3.pdf
Denna verkar inte ha probs med olika laster.. och låter mkt bra i sin enkelhet...

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/20 :  12:07:09  Show Profile Send luften a Private Message
Skrutten: Ser bra ut! Vad använder du för ljudkort? Tror att största problemet med mina mätningar är brist på ett vettigt ljudkort.
Det vore även intressant att veta vad det är för impedans på dom olika lurarna i dina mätningar.

//air

Edited by - luften on 2005/03/20 12:07:44
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/20 :  12:42:53  Show Profile Send luften a Private Message
Nya mätningar!

Tweakade lite med inställningarna på det integrerade ljudkortet på min stationära maskin. Jag råkade ha några små drosslar hemma, så jag satte in dem i spänningsmatningen till opna. Nya mätningar, och nu börjar värdena se mycket bättre ut!

http://people.arcada.fi/~nylundj/rmaa/withind.htm


//air
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:40:39  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
luften, tydligen ett bra tweak du gjorde!
Mitt ljudkort SB Audigy 2 NX (=USB) relativt bra med tanke på priset, AD:n på detta kort verkar bättre än DA sidan. När jag vill fin mäta så kör jag en CD som generator och får då märkbart bättre mätresultat i basen.
Lasterna: Koss lurarna är på 60 ohm och mina gamla AKG lurar tror jag är 600 ohmare?
Jag ska prova med MP3-spelarlurarna som mäter 17 ohm....

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:43:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har själv byggt mig en opa627+buf634. Inga mätningar gjorda dock.

http://hem.passagen.se/talon/hifi/ovansida.jpg
http://hem.passagen.se/talon/hifi/undersida.jpg
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/03/21 :  22:18:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har ett bygge med opa2134 och buf634, är helnöjd..
-en fråga, har du köpt kondingarna i nätdelen på tradera?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/21 :  22:24:40  Show Profile Send luften a Private Message
mr. Triatic:
quote:
-en fråga, har du köpt kondingarna i nätdelen på tradera?

Nej, köpte dem på Yleis Elektroniikka här i Helsingfors, det var nån modell som dom slumpade bort Hurså ?

//air
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/03/21 :  22:37:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
okej, nä för det dyker upp stora partier med just dessa kondingar på tradera titt som tätt.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:02:23  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag tror att du misstar dig angående kondingarna. De ser inte alls ut att vara den sort som jag har sett på Tradera.
Bl.a. helt annan perforering i toppen, vilket tyder på annat fabrikat.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:14:51  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Peranders
quote:
Naqref kör inte med strömåterkoppling om jag kollar på länken du har gett.


Självklart har du rätt, det är inte någon strömåterkoppling i Naqref hörlursförstärkare, vilket jag borde insett eftersom opa134 har spänningsingång. Hittade lite material om grundprincipen för hur man designar med op förstärkare.
http://www.sljus.lu.se/stm/FYS248/
Skall försöka få ihop ett färdigt schema i veckan som jag gärna tar emot lite återkoppling på.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/22 :  09:35:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Andy, om du kollar hos headwize.com och under "projects" samt QRV-02 och QRV-04 av mina konstruktioner så kan du se hur det i princip går till. De allra flesta opampar klarar inte att driva hörlurar direkt med högsta möjliga kvalitet. En CMOY (hos Headwize) består av parallellkopplade opmapar, det är ett absolut minimum. Annars måste du ha en buffert efter opampen och det kan faktiskt räcka med att par TO92 transistorer typ BC547/557 och liknadnde. Bättre är dock att köra med en lite kraftigare trissa bara för att göra utgången något mera stryktålig. BD139/140 är klassiska och bra transistorer.

Är du ute efter något riktigt giftigt, kolla in mitt QRV-07 steg med den extrema TPA6120.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/22 :  10:53:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Värt att notera: Jag uppgraderade RMAA till 5.4 och fick lite bättre mätvärden! Disten kröp ner från 0.0079% till 0.0057%!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/22 :  11:41:11  Show Profile Send luften a Private Message
peranders:
quote:
Värt att notera: Jag uppgraderade RMAA till 5.4 och fick lite bättre mätvärden! Disten kröp ner från 0.0079% till 0.0057%!


Kollade att din QRV-07 mätning är gjord med RMAA 5.4, men hur har du ställt in den för "Intermodulation Distorsion"? Eftersom du inte har nån topp vid 60hz, så antar jag att du ställt den likadant som dom tidigare versionerna var?

Som du kanske såg på min sista mätning, så sjönk disten till 0.0064 med loopback och 0.0057 med hörlursförstärkare och 300ohm´s lurar som belastning.

Är det korrekt att tolka detta som att distorsionen är lägre än 0.001 % thd, och ej går att mätas med detta ljudkort?

quote:
En CMOY (hos Headwize) består av parallellkopplade opmapar, det är ett absolut minimum.

CMoy består väl endast av en op-amp per kanal? Kanske du tänker på nån förnyad version?
--> http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm
--> http://www.tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

//air
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/22 :  14:06:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag ska göra om mina mätningar med RMAA 5.4 och ska dessutom stänga av bildskärmen som stör något. När det gäller dist så adderas den geometriskt, du tar summan i kvadrat och sen drar du roten ur. 0.001% dist i signal som går igenom ett steg med 0.001% ger 0.0014%. Slutsatsen man kan dra är att objektets dist ligger i nivå med ljudkortet men något bättre men hur mycket vet man inte.

När det gäller CMOY så har du rätt men den förekommer också i parallellkopplat utförande och detta är inspirerat från en applikationsnot för OPA2604.

http://focus.ti.com/lit/an/sboa031/sboa031.pdf

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/22 14:14:53
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/07 :  18:49:19  Show Profile Send luften a Private Message
Uppdateringar!

För det första, jag har ritat och etsat kretskort för både hörlursförstärkare och spänningdel. Den består nu av en OPA627AP samt en BUF634 per kanal, helt dc-kopplade. Dc offseten på utgångarna är under 0.3mV.

Jag har även byggt in allting i en trevlig liten låda, och mätat lite med en AudioPrecision Cascade 2522

OBS! Klicka på bilderna för att se större versioner!

För dom som är intresserade av mätningar, så såg det ut såhär när man belastade hörlursförstärkaren med 300ohm, och körde en sinusvåg på 1khz genom den. Båda kanalerna visas på denna bild.


En screenshot ifrån AP mjukvaran, där flera inställningar syns.


Jag testade även byta opn, och fick ganska lika mätresultat med OPA134, och OPA604 som med OPA627. Dock när jag satte dit OPA637 så gick något på tok. Gain i kopplingen är 12, så det torde inte störa. Tyvärr sparade jag dem inte skilt, utan satte allt i samma diagram


Till sist testades med en belastning på 20ohm. Då sjönk noise floor ännu lägre. Dock börjar övertoner att synas ganska högt. De 2 linjerna som ligger runt -135dB är en med buf, och en mätt utan (mätningarna runt -120dB e samma som på föregående bild). Utan buf, så börjar det dista vid ~25mW uteffekt. Med buf testades upp till 170mW utan distorision (ska testa högre sen).


Kommentarer? Jag kommer antagligen att ha tillgång till mätinstrument nästa vecka igen, och kan då göra ytterligare mätningar.
Bilder på själva hörlursförstärkaren kommer senare ikväll.

EDIT: THD+N låg i alla mätningar runt 0.001 % (som ses på andra bilden).

//air

Edited by - luften on 2005/04/07 19:29:28
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/07 :  21:57:45  Show Profile Send luften a Private Message
Och nu, lite bilder!

Framsidan:


Baksidan:


Förstärkardelen:


Spänningsdelen:


//air
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:20:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Skitsnyggt!!

Nå hur låter det då?

Har du köpt lådan på ELFA eller?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:22:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
och framförallt, vart köpte du neutrik phonokontakten och för hur mycket?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000