HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS - Konsultarbete klart
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/19 :  20:47:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Historien om GALTIS är lång och krokig och Ni som varit med på forumet ett tag har fått följa med i alla turer. För att göra en lång historia kort så lyssnades GALTIS fram i vår gamla lägenhet och efter flytten till huset med ett dämpat musikrum istället för ett ekande betongvardagsrum så funkade inte längre GALTIS något vidare bra som musikförmedlare.

Jag skaffade själv mikrofon och mikrofonförstärkare samt lite programvara för att mäta och simulera filter. Jag fick också hjälp av PAC med mätningar så att GALTIS skulle kunna få filter som var baserade på mätningar och simuleringar istället för lyssnande. Tyvärr har dels tiden inte räckt till, engagemanget har inte heller infunnit sig och sist men inte minst så har jag inte kunskaper att göra vettiga mätningar som jag vågar använda som grund för filterutvecklingen.

För att komma vidare med nya filter till GALTIS så har jag därför konsulterad hjälp från Engelholm Audio. Att han kan mäta finns inga tvivel om och jag hoppas och tror att han dessutom kan hjälpa till att ta fram bra filter till GALTIS.
För er som byggt GALTIS med mina gamla filter (ni är några stycken) så kan jag passa på att säga att de nya filtren kommer att presenteras på GALTIS hemsida då allt är klart.

Idag har första steget mot de nya filtren tagits. Engelholm Audio har varit på besök och gjort alla nödvändiga mätningar. 130 cm, 70 cm, 10 cm, off axis och impedans. (tror jag fick med allt)



Då skall vi se, rätt kabel på rätt plats....



Upp med högtalaren lite från golvet för att minska golvets inverkan. Lite kuddar som diffuserar och absorbera kan inte skada.



Och en koncentrerad testledare begrundar att allt gått rätt till.




Efter dagens övningar känner jag mig rätt förhoppningsfull. Om jag tolkade saken rätt så var resultaten rätt bra. Ingen direkt felkonstruktion av låda och lådvolymer, en bra avstämning av basreflexlådan, inga konstiga impedansförhållanden, diskanten väldigt fördelaktigt monterad osymetriskt. Diskanten , den ibland baktalade Vifa XT-25 mätte om jag förstod saken riktigt bra både on och off axis och vi gjorde även distirutionsmätningar på den som såg bra ut.

Efter denna summering känner jag mig riktigt förhoppningsfull inför GALTIS framtid.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/06/02 22:11:09

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:01:06  Show Profile Send nl a Private Message
Kommer du att göra mätningarna tillgängliga för oss andra att simulera med?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:11:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,
quote:
130 cm, 70 cm, 10 cm, off axis och impedans. (tror jag fick med allt)
Ja det fick du men ett förtydligande är att "30 grader off axis" mättes på 70 cm's avstånd.

Ps. Tack för kaffet - gott!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/19 :  23:58:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant detta vad kommer det bli för filter, 2,2.5 eller rent av en 3vägare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/20 :  09:02:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
GALTIS var från början tänkt som en 2½ vägare men då jag själv pulade med filtren fick jag det bästa resultatet med GALTIS som 3-vägare. Jag tror att "min nya fiterkonstruktör" också utgår ifrån att GALTIS skall vara en 3-vägare.

Jag har fått lite bilder på mätningarna. Såhär ser det ut:


Diskanten, VIFA XT-25


Och mellanregistret, Scanspeak 18w/8545 (i sluten låda)



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/20 :  09:36:00  Show Profile Send asto a Private Message
Brutalt snygg högtalare, dessa förtjänar verkligen ett riktigt filter, good luck boys....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:41:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Ett par kommentarer till mätningarna.

Diskanten, XT25, mäter helt OK off axis och det ser OK ut! Börjar eg tappa redan vid 5kHz men den riktiga roll offen träder in vid dryga 10kHz.

Mellanregistret sprider fint upp till 3kHz varför delningen skall läggas ner mot 2kHz. Det i sin tur föranleder ett relativt brant filter till diskanten, för att palla med den låga delningen.



Diskanten sitter asymetriskt placerad och det är bra gjort. Som man ser på frekvenssvaret lider det inte av att en baffel ställer till det nämnvärt mycket.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:15:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Här jobbas det för högtryck. Ett första filterutkast finns redan nu som skall provbyggas. Om allt går riktigt bra kanske det kan bli en spelbar version av GALTIS till DIY mässan Det hade ju varit ett ypperligt tilfälle för feedback av kreativt kritiska lyssnare.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/20 :  20:42:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Här slösas inte någon tid. Är framme i provlyssningsstadiet




Tyvärr har jag bara en GALTIS hemma, den andra är hos PAC för lackreparation efter en kattskada. (han är expert på "hemliga" superlacker)

Har dock med hjälp av Rothamgrunkor dämpat Virgon till ungefär samma nivå som GALTIS så nu skall det lyssnas och analyseras om vad som är bra, dåligt, fatts, finns för mycket av, osv.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/20 :  20:51:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...och låter det dåligt nu beror det på att kablarna inte ligger i sina cablel-lifters!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:28:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nått lyssningsintryck än? Måste vara skitsvårt med bara ena högtalaren...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:40:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

Kan ju tjäna som ett litet exempel på baffelstöd! Notera ökningen från ca 500 Hz och uppåt. Gör man en enkel vanlig tvåvägare och inte beaktar detta, så får man allt en rejäl nivåskillnad mellan två områden: 100-500 Hz relativt 600 Hz och uppåt. Att kompensera detta kostar systemkänslighet vilket inte är populärt. Att inte kompensera detta ger ett i mina öron tunnt mellanregister men "smala" manliga sångare för att dra ett exempel.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/03/21 :  11:34:52  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Ps. Tack för kaffet - gott!



Sedärja, Krupsen fick bekänna färg och Stefans baristakunskaper escalerar

/Plind och Miss Silvia
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  12:35:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
You have tought him well, Obi One Plind!

Jag fick mig även en stund med Audio Physics, 1000 watt ICE, rör från Kina och annat godis.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:05:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Just det så nu vet "Engelholm Audio" vart ribban för projektet ligger. Bättre än Virgo 2 är målsättningen, men det är väl inga problem

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:43:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nog skall vi väl slå "sauwerkrautarna" på fingrarna...

Se nu till att dra hem den andra låddan också och köp lite filterkomponenter. Tipset är att inte köpa exakt så stora som filtret säger, utan istället lägga till på lagret och parallella för att möjliggöra tester med lite mindre, samma och större värde.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/24 :  06:53:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nu är Påsken räddad. Jag har fått hem alla filterkomponenter jag behöver och ikväll skall den andra GALTIS hämtas hem. Då får jag återigen lyssna på GALTIS som ett par med Engelhom Audios nya "hjärnor". Det skall bli väldigt spännande



Men det blir en himla massa komponenter. Får nog byggas på två plattor och så får man hoppas att detta filter inte är helt "fel" så att man måste köpa upp ännu en sådan här uppsättning.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/03/24 06:54:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:42:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Härligt och lite spännande/nervöst!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/24 :  14:35:23  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Är de svarta kondensatorerna elfas? kommer du att använda dem eller blir det lite dyrare komponenter sedan?
Är lite nyfiken för jag skall själv köpa lite filter komponenter snart.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/24 :  15:18:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Dom svarta är ELFAS och de är dyra nog eftersom de är rätt stora. Skulle vilja påstå att de trots allt håller högre klass än det mesta i komersiella högtalare. (med vissa undantag, Mårten Design tex)

Även spolarna kommer troligen att stanna. Luftlindade med 1.4 mm tråd (eller var det 1.2?) Har dock lite småkondingar av hög kvalitet som möjligen kan komma att paralellkopplas, vi får se.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/24 :  16:14:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
stefan låt dom inte hacka på dina elfa kondingar ;) dom låter ju minst av alla

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:34:05  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
De var inte menat som kritk alls.Jag har tänkt att själv köpa dem.Ville bara veta om kvaliten!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/24 :  23:11:19  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ingen fara,jag tog det inte som kritik.

NU SPELAR BÅDA GALTIS !!!!!!!

Och det låter lovande

De skall få stå och spela för sig själva inatt och så skall jag lyssna mer imorgon. Lokalisera bra och mindre bra saker och bolla med "min konsult". Jag är dock redan nu lugn i sinnet för nu VET jag att jag kommer att gilla nya GALTIS

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/25 :  17:50:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Helkul!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:00:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Arbetet fortsätter. Hade igår besök av en mycket kritisk "Hjort" och har idag köpt en påse nya motstånd på ELFA. Min konsult sitter i sin ände av Sverige och räknar på nya lösningar med de nya lyssningsintrycken nedskrivna.

Virgo 2 är sålda så nu har jag satsat allt på "ett kort" och dessutom gjort mig av med referensen Men vi är optimistiska, det finns vissa saker som är bra och andra som är mindre bra. Om det nu är någon som tror att man kan göra högtalare endast med mätningar och simuleringar så kan ni genast slå denna villfarelse ur hågen. Dessa "fakta" är en bra grund att bygga vidare på men det verkliga arbetet börjar då man börjar lyssna.




Fortsättning följer.....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:44:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
lika bra å sälja "virgo" dessa är hujjaligen massor snyggare

hoppas du får till ljudet ordentligt!

sen när du e klar med ditt rum kan du skänka det till mig...det ser hysteriskt stugmysigt ut

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.04 sekunder. Snitz Forums 2000