HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fostex bredbandare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Brecker
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:18:10  Show Profile Send Brecker a Private Message
Många är det (vi) som byggt på FE103E och imponerats av denna lilla "krabat", men är det någon som byggt och lyssnat på FE126E och kan göra något uttalande hur den låter i en jämförelse?

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:06:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag är också lite nyfiken på fostex-högtalare...är det ingen som har NÅN erfarenhet värd namnet?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/06/12 :  09:47:42  Show Profile Send Hasse a Private Message
tyvärr har jag inga svar utan bara fler frågor..

Vad har ni använt för lådkonstruktioner.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  10:47:41  Show Profile Send hobbes a Private Message
Jag har byggt med FE127E i Fostex rekommenderade dubbelbasreflex låda..
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/127e_enclrev.pdf
Och det lät väldigt bra..
Med en del låtar kunde man få imponerande basinformation med tanke på elementets storlek..
Och "tredimensionella" ljud jag inte lyckats få fram med andra högtalare...
(Det är säkert ingen spikrak kurva, men trevligt och engagerande ljud..)

Edited by - hobbes on 2005/06/12 10:48:17
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:15:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Undra hur det skulle låta med en en sån (FE127E) - tillsammans med varsin bas eller sub...aktivt delade....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:16:54  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har också byggt FE127E lådan från Fostex hemsida, dock med äldre element FE127 (utan E). Jag håller med Hobbes att basen överraskade, även ljudet i övrigt var bättre än jag trodde. Jag hade med dom på DIY2005 i Göteborg så många har hört dom. Var bor du Hobbes? Det hade varit skoj att jämföra elementen sida vid sida.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:24:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är några exempel på designer,

http://www.quarter-wave.com/Projects.html

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:25:44  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Jag har också byggt FE127E lådan från Fostex hemsida, dock med äldre element FE127 (utan E). Jag håller med Hobbes att basen överraskade, även ljudet i övrigt var bättre än jag trodde. Jag hade med dom på DIY2005 i Göteborg så många har hört dom. Var bor du Hobbes? Det hade varit skoj att jämföra elementen sida vid sida.


Jag har tyvärr skrotat lådorna, fick ett spel när jag hade byggt klart ProAc och inte hade plats...
Men är på gång igen med elementen.. Håller på att bygga lådor med ScanSpeak basar tillsammans med FE127E...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:37:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
hobbes:
quote:
Jag har tyvärr skrotat lådorna, fick ett spel när jag hade byggt klart ProAc och inte hade plats...
Men är på gång igen med elementen.. Håller på att bygga lådor med ScanSpeak basar tillsammans med FE127E...


Snääälla berätta, berätta....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  16:05:51  Show Profile Send hobbes a Private Message
Det är inte så mycket att berätta än så länge tyvärr...
Har en "dagbokstråd" på diyforum som jag plitar in lite när det händer nåt..
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2038
Köpte MDF till fostexen idag eftersom det ska bli slutna lådor..
(Är planen just nu iallafall..)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  16:39:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm...men hur "tänker du dig det hela"...jag menar skall det vara en aktiv delning mellan basen och bredbandselementet eller...ja vad

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  16:59:51  Show Profile Send hobbes a Private Message
Aktiv delning till basen hade nog varit bäst.. Men ska börja passivt och se hur det funkar..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:38:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Viktigt att tänka på med bredbandare:

Cone Mass

I strongly believe that this is the most overlooked part of a high efficiency full range driver. In a nut shell, the cone is always going to be very THIN. A business card is thicker then most of these cones. It kills me when I look at some of the cabinet designs being used with these drivers today. It’s a PUSH PULL device folks. AC – Alternating. For every forward motion there will be an equal and opposite rearward motion. Why do so many people focus the majority of their attention on the sound that comes off the front of the driver? There is just as much coming off the rear of the driver. When you cram that sound into a box of some sort what exactly do you think is going to happen to it? On a low efficiency driver with a thick pulp cone you can wait for the sound to ring around in there until the insulation and dense pulp of the cone eventually absorb it. With high efficiency full range drivers you don’t have that luxury.

At least 90% of the sound that came off the back of the driver will reflect back right through the cone and out into the air if steps are not taken to deal with it. To illustrate this you can remove the high efficiency full range driver from it’s cabinet and take a battery operated portable radio and drop inside the cabinet. Make sure the radio is turned on and playing at a normal listening level. Now re-install the driver in the cabinet and sit back and listen. You will hear the radio perfectly and hopefully after the horror wears off you’ll have an epiphany and start modifying the cabinet. This alone accounts for most of the “Bad Sound” you hear from these typ

Mer finns:http://www.decware.com/paper49.htm
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:20:10  Show Profile Send hobbes a Private Message
Intressant artikel..
Hur borde man lämpligast förhindra att "bakåt" ljudet reflekteras genom konen... Dämpning, diffusering eller nån "vågbrytare" bakom elementet..?

Fostex har ju dessa som kanske ska fungera som nåt sånt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:51:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Alla lådor som låter "burkigt" när man ropar in i dem kommer att låta burkigt när man spelar med element i dem.
Öppna bafflar och frontladdade horn utan bak-kammare är nog bästa alternativet.
Lowthers PM6A i frontladdade horn låter ljuvligt!
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:35:36  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hmm.. Högteknologisk lådoptimering... Stå och skrika in i baffelhålet..

Har faktiskt börjat med det redan.. Kändes naturligt att ifall det lät burkigt så in med mer dämpning..

Tetade 127E med öppen baffel men det lät inte bra.. (Iofs. går det säkert att få bättre...)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:41:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
http://www.thesoundofthevalve.it/Lowther_index.html

Jojo PM6A låter nog säkert bra...men är ju så #"%#& dyra

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:50:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Hmm.. Högteknologisk lådoptimering... Stå och skrika in i baffelhålet..


Jag gjorde det där för ungefär 30 år sedan och har sedan dess inte använt något annat än transmissionline och öppen baffel. Tipset är alltså att använda någon av dessa lösningar men frontladdat horn borde väl kunna gå också om det är öppet bakåt.

Man lär sig ofta mycket på enkla experiment!

Edit.
Jag måste nog korrigera mig lite. Små lådor fungerar också! Så länge våglängden är mycket större än lådans innermått blir det inga elaka reflektioner.

Edited by - MatsT on 2005/06/12 21:54:02
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:20:40  Show Profile Send hobbes a Private Message
I mitt fall faller transmission och horn bort eftersom elementet bara ska jobba från 300 hz -> är det tänkt... Ska testa sluten och höra hur det låter annars får det bli öppen baffel..

Men det hade varit kul att testa i framtiden..
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/06/13 :  07:45:13  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om det bara ska jobba från 300hz -> funkar en kortare ordentligt tappad eller sluten väldämpad TL utmärkt för att dämpa ut det mesta av den bakåtstrålande energin.

/Jesper
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/13 :  07:49:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har ett pågående projekt med en Fostex också och tvekar lite i valet, den skall användas från 300 Hz och uppåt. Om jag kunde placera högtalaren fritt vore valet enkelt, då blev det öppen baffel. Mitt problem är att de skall användas tillsammans med TV'n och måste ställas nära bakväggen så det mesta talar för att jag gör en väl dämpad och krökt transmissionline på cirka en halvmeter.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/13 :  09:37:51  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Om det bara ska jobba från 300hz -> funkar en kortare ordentligt tappad eller sluten väldämpad TL utmärkt för att dämpa ut det mesta av den bakåtstrålande energin.

/Jesper


Ok..
Tänkte inte på att man behöver ju inte sträva efter lågbas med TL eller horn..

quote:
Jag har ett pågående projekt med en Fostex också och tvekar lite i valet, den skall användas från 300 Hz och uppåt. Om jag kunde placera högtalaren fritt vore valet enkelt, då blev det öppen baffel. Mitt problem är att de skall användas tillsammans med TV'n och måste ställas nära bakväggen så det mesta talar för att jag gör en väl dämpad och krökt transmissionline på cirka en halvmeter.

Detta låter mycket intressant !
Skulle det vara en lösning som skulle funka med FE127E ?
Jag bygger gärna en TL men har noll koll på hur man räknar fram längden och diametern...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:04:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det borde fungera bra med FE127E och TL och om du delar vid 300Hz så kan det kanske vara rimligt att lägga kvartsvågsresonansen på knappt 100Hz eller så.

Normalt rekommenderas öppningsytan i änden till samma som högtalarelementets yta och i början av pipan brukar man använda elementets area ggr 3. Längden beräknas till avstäningsfrekvensens våglängd dividerat med 4 (kvartsvåg). När pipan är avsmalnande och fylld med dämpmaterial ligger ljudhastigheten på ungefär 200 m/s, dvs 100Hz har våglängden 2m och du borde komma undan med en pipa på dryga halvmetern. Det är lämpligt att kröka den på ett sådant sätt att inga reflexer kan ta sig direkt tillbaka mot högtalarelementet.

Dämpmaterialet skall vara långfibrig fårull eller Acusto-Q, rockwool och liknande fungerar inte. Mängden får man prova fram lite men det skall inte vara särskilt hårt packat.

Hoppas jag fick med det mesta...
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:45:47  Show Profile Send hobbes a Private Message
Tack för informationen !
Sätter igång och bygger med en gång....
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/16 :  08:38:18  Show Profile Send hobbes a Private Message
Slänger bara in en snabb bild..
Brecker, du får säga till så tar jag bort det och skapar en egen tråd istället för att klampa in i din tråd..

Blev nog inte som tänkt med slutet men det är samma storlek som elementet iallafall.. Pipans längd är ca. 65-70 cm..
Är det nån som vet var man kan köpa fårull eller Acusto-Q i GBG får ni gärna PM:a

Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:09:51  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Lånar Anders (Gignos) forumplats.Dvs. Björn(Gignos) skriver

quote:
_____________________________________________________________________________
Ok..
Tänkte inte på att man behöver ju inte sträva efter lågbas med TL eller horn
_____________________________________________________________________________
Hobbes,
Varför bygger du då en lågbas TL som måste överdämpas med ca. 12,8 kg/m^3 ull för
att den akustiska impedansen bakom elementet skall verka maximalt vid fs?

Björn

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/06/16 11:28:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000