Hur gör man den uktimata termineringen Efter alla DIY-kablar har jag funnit att metallisk kontakt är det bästa. Läste en artickel om Blac Magic-kablarna. De gjorde stor sak av att terminera enligt militärstandard. Vad innebär detta Vad jag minns från lumpen var alla kablar krimpade. Blac Magic-kablarna använder både WBT-Nextgen och Bulletplugs. Dessa kontakter är avsedda för lödning! Hur gör dom Kan man krimpa på någon slags hylsa
Skall testa att klämma tunna ringar av kopparrör över tråden och stiftet i RCA-kontakten. Bulletpluggarna har ett genomgående hål. Där kan man kanske kila fast ledarna? Civilstandard!!
Den bästa termineringen är som du är inne på krimpning. men det kräver god anpassning mellan don och kabel , så bättre är väll att svetsa . På det viset slipper man onödiga materialövergångar !
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning
Svetsa är utmärkt och genomförbart med tillgänglig utrustning för inte allt för mycket pengar. Men plasten i kontakten smälter.(bulletplugs) Går inte WBT Nextgen att demontera i molekyler? Så stiften o isoleringen skiljs åt? Nästa steg är väl att göra egna kontakter.
Jo då. Nextgen går att plocka sönder i molekyler enligt Svalander. Får väl prata med någon silversmed om det är möjligt att svetsa samman ledare o kontaktstift.