Author |
Topic  |
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 00:16:36
|
Hej!
Jag är helt ny som medlem på hififorum men har ett digert intresse för vad som diskuteras här. Grejen är den att jag lagt ner så mycket energi på hembio-träsket att jag helt tappat greppet om 2 kanals hifi. Jag är nog inte helt ensam om att känna att det bar iväg för mycket... Istället för att strunta i pryljäveln inom mig och lyssna till det viktigaste - öronen och musiken - blev det ett ständigt letande efter den maffigaste hembion med de allra senaste ljudformaten. Jag använder anläggningen till 99% 2 kanals hifi. Faktum är att jag blir trött av att hela tiden slås ned av det mäktiga ljudet när THX-logotypen målas upp i början av filmen. Jag saknar tiden framför mono-TV'n med föräldrarna... Hembio var faktiskt inte alls så roligt som jag hade förutsatt, så här vid linjens ändstation. Jag vill att musiken ska vara det som centreras. Men också i vardagsvolym, som ett bakgrundsljud i lägenheten när jag lagar mat. Äh, vad jag försöker komma fram till är att jag ska sälja all kringutrustning och hädanefter endast ha en 2 kanals förstärkare, en DVD/CD och två högtalare.
Nu har jag en 2 år gammal Pioneer receiver med THX-Ultra logga. En SONY DVP S725D DVD-spelare, en uppsättning Kimber cable biwire kablage och ett par CANTON RC-L med digitalbox. Högtalarna tycker jag om så de ska stanna. Frågan är vad jag ska satsa på för förstärkare och DVD-spelare? Hembio-prylarna kommer inbringa runt 25-30.000 så det är vad jag har att röra mig med. Vad rekommenderar Ni för utrustning med tanke på karaktären av mina högtalare?
|
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 00:37:06
|
Ska du sälja dom andra grejorna här? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 01:21:13
|
det beror ju självklart på vilken sorts ljud du är ute efter dock och vad du har för preferenser |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 01:52:34
|
Satsa på att bygg en ljudillusion om ditt rum tillåter det! Dämpväggar rekommenderas till att börja med.
Ang förstärkare så får du nog prova dig fram till det du gillar om du inte vet än vilket "sound" du vill ha. En rörstärkare av något lämpligt märke, en AA förstärkare MkII (Puccini SE eller Bellini/Donizetti) och en Rotel, är ju tre helt olika förstärkartyper förmodligen med olika "sound". Bara att provsmaka.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 04:05:28
|
välkommen hit kjellen! |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 10:39:49
|
Ja, välkommen hit Kjellen!! Det lättaste är om du har en lokal bra hifi handlare så kan du gå in och berätta din budget och preferenser och lyssna på lite olika "set-up's". |
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:04:47
|
Har funderat på att gå samma väg. Inte för att jag lagt så mycke på hemmabio men det är så svårt (dyrt) att få allt att matcha ljudmässigt och så. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:29:01
|
Kjellen,
Jag gjorde precis som du ... Jag satsade massor med tid, energi och framför allt pengar på att bygga en hygglig hemmabio. Sen vaknade förstås mitt 2-kanals intresse som mer eller mindre legat i dvala en längre tid !!! Även om film fortfarande är ett mycket stort intresse så är dock mitt musikintresse, och därmed mitt intresse för 2-kanalig ljudåtergivning, större.
Lyckas man med bedriften att bygga upp en anläggning som har ett bra 2-kanals ljud så får man liksom ett bra hemmabio-ljud på köpet .
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:30:35
|
Kjellen du skojade väl när du skrev att saknade mono tiden med tv? Hoppas verkligen det. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:44:27
|
matså: Vågar mig på ett svar. Tror inte han skojade. Bättre ljud/bild är inte alltid lika med bättre upplevelse. Ibland kan det vara skönara med "sämre" alltså mindre verklighetstroget. Mycket beror på humör. Men som med så mycke annat är variation underbart och eftersom de flesta har väldigt dåligt ljud och man hör det äverallt är det skönt att ha bra ljud hemma. |
 |
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:18:53
|
Tack för all respons, ni som skrev i all hast!
Alexi> Jag vet inte säkert. Jag kan ju prova att annonsera här. Det är Canton center-, bak- och subwooferhögtalare i körsbärsfanér. S.k. DC-serie klangmatchade med t.ex. RC-L. Receivern är en Pioneer VSX-908 THX (5x100w 8 ohm) DD, DPL1, DTS, MPEG2, THX-Ultra cert.. DVD-spelaren var på sin tid en av de bäst renommerade spelarna för CD-avspelning. Tyvärr tar den inga R/RV. Dessutom ligger det en Grundig 16:9 TV och skräpar. Jag ska kolla vad delarna kan vara värda och provannonsera.
ekman> Jag började med att köpa ett par Martin Logan elektrostathybrider på avbetalning. Till det hade jag NAD förstärkeri. Av någon anledning styrde jag sen om banan till hembio och fann att det skulle kosta för mycket att köpa en hembioförstärkare som klarade att driva elektrostaterna. Hur det gick sen har du läst ovan... Jag har musiköron vill jag lova. Canton RC-L påminner inte det minsta om ett par elektrostater men jag uppskattar dem starkt ändå. Nu behöver jag något som inte lämnar för vassa övertoner. Kanske blir det NAD igen. Jag skulle gärna slå till på en begagnad NAD Silverline integrerad fö.
Thomas A> Dämpade väggar står inte på önskelistan. Jag vill ha ett estetiskt vardagsrum - inte en studio. Jag vill kunna njuta av vacker musik, men också ha en vardaglig miljö
Neriks> Japp! Jag tror att jag kan fortsätta att avnjuta filmer filmer med lite extra dunder och brak ibland, även om det inte hörs ricoshetter bakom huvudet.
matså & Robin> :-) He he. Det ligger något i det. Så vill jag också se film på bio. Istället för att lägga motsvarande 1000 biobiljetter i vardagsrummet fortsätter jag att irritera mig på de tjattrande fjortisarna på bakre raden.
Jag har en iaf en vision; NAD Silverline S300 förstärkare. Harmonic Technology x 4 till Canton digitalbox via main-preout (?) och en DVD-A från Pioneer (747). Förstärkaren kan jag kanske hitta begagnad men med DVD'n blir det svårare. En lösning kan också vara att behålla min DVD-spelare för enbart filmtittande och köpa en ren CD-spelare, OM jag kan överse med att undgå de nya formaten SACD och DVD-A. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:21:11
|
din vision verkar helt ok men skippa harmonic tech dom är smått värdelösa väldigt väldigt vassa i ljudet passar nog inte dina canton så bra tror jag och sen bör du nog satsa på en separat cdspelare också det blir inte bra med en dvd |
 |
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:24:51
|
Okej. Jag anade ett svar i den riktningen. CD-spelare är alltså fortfarande mycket bättre på CD's än en DVD-spelare för motsvarande pengar? |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:09:58
|
Jag kan ta den biten att Kjellen vill gå från Hembio(vilket är såklart bäst) och till hifi(också enligt mig bäst). Men när han sa att han saknade mono tiden med tv. Tja då kunde han ju säga att om han hade en superduperanläggning. Ja då kunde han ju säga att ljudet är för perfekt. Han saknar sin gamla duxanläggning med gråa smala kablar som han njöt tillsammans med sina föräldrar. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:25:13
|
ja en cd är i alla fall bättre än en dvd för samma pengar |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:39:45
|
Ekman: Ja fast de nya dvd har kommit lite ifatt om man skall tro senaste Hifi&Musik. Där de testade cdljudet på dvdspelare. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 13:27:27
|
quote: Originally posted by matså
Ekman: Ja fast de nya dvd har kommit lite ifatt om man skall tro senaste Hifi&Musik. Där de testade cdljudet på dvdspelare.
...och vem lyssnar på hifi o musik?
Dock tror jag mycket väl att dvd spelarna kommer att närma sig cd spelarna kontinuerligt. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 15:54:54
|
Varför är ni så stygga mot killarna på Hifi & Musik? Är det för att de inte är för fanatiska eller? Jag skrev också enligt dom. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:42:49
|
Själv bottnar min kritiska ställning mot "Hifi & Musik" i att de aldrig någonsin gett en produkt ett dåligt betyg. Tänk efter, har du/ni någon gång läst en test av en hifi-produkt i den tidningen där de inte rekommenderat folk att köpa den. Jag önskar mig ett granskande "hifi & musik" som agerar likt TV-sända programmet "PLUS" för konsumenterna och inte enligt den halvmesyr som nu råder.
Än mer kritisk är jag mot både handlare och konsumenter som litar mer till de testresultat som målas upp i tidningen "Hifi & Musik", än till sin egen hörsel... Jag minns tillfällen då kedjan "Hifi-klubben" höjt sina priser på produkter som erhållit bra testresultat i Hifi-pressen. Vad har detta resonemang att göra med min väg från hembio till hifi? Inte mycket, men eftersom det togs upp kan jag avreagera mig jag också :-) |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:50:04
|
tja det fanns en mirage stativare som dom tydligen inte gillade alls och sa att nej denna får vi väldigt svårt att rekommendera men gillar ni lite mörkt instängt ljud eller har elektronik så kan motverka den så kanske den är rätt för dig =)
vaddå inlindat |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:53:36
|
Jag litar inte fullt på tidningars testresultat. Skulle heller inte lita blint på utländska tidningar heller som vissa gör. Det man skall lita blint på är såklart den egna hörseln. Men man kan ju få en vägledning och oftast när de tex i Hifi & Musik övervägande positivt att apparaten är snygg. Ja då ringer en varningsklocka i mig. Har förresten läst i någon tidning att man inte tar in apparater som är allt för kassa. Det kanske är så i hifi & Musik fall. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:55:25
|
Hej kjellen! Jag höll också på att snubbla in på hembio ett tag men har nu besinnat mig. Min erfarenhet är att en god tvåkanals anläggning alltid är överlägsen en medioker femkanals, även för filmljud, så jag har satsat på det förstnämnda. Jag såg t ex "The Wall" igår och häpnade. Å andra sidan äger jag fyra DVD-filmer, alla med musikinnehåll, och anser att film ska ses på bio. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att köra mångkanaligt. Men jag är i den lyckliga - eller olyckliga? - situationen att det jag behöver mest är ett hus för att dra nytta av min anläggning. Men sedan kanske... Det finns ingen automatik som säger att en DVD-spelare inte skulle kunna ge lika bra CD-ljud som en CD-spelare. Allt hänger förstås på hur apparaten är konstruerad. Jag äger själv en Samsung DVD 811 som också är en mycket god CD-återgivare. Dock använder jag DVD:s endast som drivverk och har en separat D/A-omvandlare. Det är en väg du kan gå om du funderar på uppgradering. Just min DVD är lite långsam, men det har jag lärt mig att leva med. Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/13 19:57:02 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:32:42
|
Nja sitter hellre hemma och njuter av en film i surround än riskerar att störas av godisprassel, fjortisar som skall snacka ner filmen, telefonringningar osv osv. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 00:29:14
|
från ovanstående blindtest:
"var att skillnaden mellan de testade cd-spelarna och en relativt enkel DVD-spelare upplevdes som otroligt liten, och tveksamt märkbar"

glädjande för mig som tänkt köra med en dvdspelare istället för cdspelare =)
tack för den testen! |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
|
Topic  |
|