Ingångsfiltren på plats. Den långa grova uppåtpekande tåten (till höger i bild) är min stjärnjord. Skrapat bort eloxeringen för att få bra kontakt med chassit. Komponenterna har limmats fast. Utökat värdet på de "första" strömkondingarna till 3300u (bör ge lägre bas tillsammans med lågimpediva lurar / fått plats / reas ut på elfa)...
Nu har turen kommit till inlödning av opampar. Naturligtvis är det viktigt att esd-skydda sig innan man börjar hantera esd-känslig elektronik. Först placeras opampen på kretskortet och fixeras i läge. Använder en liten tunn träpinne (trä är ganska så omagnetiskt / esd-säkert). Sen för jag in tenntråden (d=0.4mm) fr sidan så den hamnar mellan baksidan av komponentbenen och komponentkroppen. Sen "duttar" jag med lödkolven mot framsidan av komponentbenen så tennet smälter och flyter ut under komponentbena. Sen fortsätter man bara... Nästa steg är att förse opampar med avkopplingskondingar. Varje ny layout börjar jag med att försöka placera de mest kritiska avkoppl.kondingarna så nära opampen som det är fysiskt möjligt. Ingångsbuffer (AD8620): Strömstark rail-to-rail spänningsförstärkare (AD8397): För tillfället utelämnat 47n - kondingarna...
Förutom att projektet har svällt lite i omfattning (alla permutationerna: SE in->SE out, SE in->BAL out BAL in->SE out, BAL in->BAL out kommer att kunna realiseras med en enkel knapptryckning på fronten) håller på att ta fram ett riktigt kretskort. P2P (är spektakulärt men) suger!
Hittade dem på elfa precis innan jag tittade på detta bygget. Snygga är de i alla fall. Om de kyler okej så kanske man kan bygga en gainclone i sådan. Fint bygge föresten
Eagle 3D funkar i princip helt automatiskt skulle man kunna säga om man bara använder komponenter som är vanliga (annars kan man få gå in och ändra lite i några filer för att få komponenterna i rätt storlek/plats osv) På Eagle 3D's sida ser man vilka komponenter som kan renderas (kolla i Eagle 3D/Library)
På min hemsida har du några fler exempel jag försökt mig på.
Du ritar ditt kretskort, kör upp eagle 3d via RUN i menyn. Sen får man upp en ruta där man får fippla lite å sen genereras en fil som man sedan ska öppna i PovRay (du måste ladda hem den också dvs) povray.org