quote: Tänkte bara dela med mig lite av byggbilder från senaste förstärkaren som byggdes åt en kompis.
Oj... Jag skulle nog vilja kalla bygget för slöseri med väldigt fina komponenter. Att inte göra ett riktigt kort med bra jordplan är att kasta pengarna i sjön. Visst, det funkar säkert, men blir inte hälften så bra som det kan bli (distproblem)...
Peranders: klicka på html länken längst upp så borde det fungera. Delar du weedos åsikt om kretskort?
weedo: Kan du utveckla lite varför en jordplan skulle vara bättre? Jag tycker att ledningarna borde bli längre med ett pcb? Samt att jag inte är kapabel till att göra en tillräckligt bra kretskortslayout.
Rejvgudrun: tack
Kan ju lägga till lite information om förstärkaren. Gain är satt till ca 15x. Ingen utgångsresistor användes. Kan det bli problem att driva 32ohm lurar?
quote:weedo: Kan du utveckla lite varför en jordplan skulle vara bättre? Jag tycker att ledningarna borde bli längre med ett pcb? Samt att jag inte är kapabel till att göra en tillräckligt bra kretskortslayout.
Ett jordplan har flera syften. Det garanterar att "jord verkligen är jord". Om inte kommer en signalpunkt (mer eller mindre) att modulera en annan. Det orsakar olika former av dist. Problemet ska inte överdrivas med det är klart mätbart. Och vill man verkligen vill utnyttja dessa fina komponenter till 100% är layouten viktig.
Mindre bra jordning kan också orsaka tendenser till instabilitet (självsvängning). Med ett jordplan fungerar avkopplingen bättre.
Ytterligare en fördel med ett bra jordplan är betydligt mindre problem med att konstruktionen plockar upp magnetfält (brum) och radiostörningar (tex från mobiltelefoner som avger en väldigt "elak" frekvens vad det gäller analog elektronik).
Att ledningarna blir något lite längre med ett PCB är inget problem då det orsakar mycket, mycket lite problem vid audiofrekvenser. Vid högre frekvenser (radio) är det en annan sak och man måste veta exakt vad man gör (en högfrekvent design kräver dock ALLTID jordplan).
Att göra bra layouter är en konst som kräver mycket övning. Göra kretskort är ett kapitel för sej. Din design verkar dock vara ett precis lagom svårt objekt att öva på!
Så än en gång, din design funkar säkert utmärkt, men det finns lite mer att ge om du vill!