Efter ett halvårs letande så fick jag äntligen ihop en anläggning som både passade min budget och mina kvalitetskrav. Kraven var att hitta en förstärkare och högtalare för ca 30000:- I början så tittade jag enbart på de märken som finns i Sverige. T ex. NAD, Musical Fidelity, Audio Analogue, Kef, Infinity mm. Men med hjälp av en kamrat i Oxford så fick jag upp ögonen för den Italienska förtärkarbyggaren Unison Research och den Franska högtalartillverkaren Triangle. Bägge säljs av den Engelska firman UKD. http://www.ukd.co.uk
Förstärkaren heter UNICO och är en integrerad rör/transistor hybrid. Den levererar 80 watt per kanal. Pris ca 11500kr (750£)
Högtalarna heter Triangle Celius 202 och är 113 cm höga golvhögtalare med två basar en mellan och en diskant. Pris 16000kr (1095£)
Jag tänkte inte försöka beskriva ljudet mer än att jag har jämfört kvaliten och ljudet med betydligt dyrare anläggningar i 80000-100000kr klassen. Ni kan läsa en intressant resension av Sam Tellig i september utgåvan av Stereophile. Där beskriver han hur dom tillverkar Unison Research förstärkare och deras filosofi. Triangle är Frankrikes tredje största högtalartillverkare. Tyvärr så finns det ingen återförsäljare i Sverige :-(. Min utvärdering fick jag göra i England hos Oxford Audio i Oxford. Dom var även vänliga och skeppade högtalarna hem till mig i Sverige.
Hoppas att ni som letar efter en integrerad förtärkare och ett par prisvärda högtalare fått upp blicken från de märken som bara säljs i Sverige.