HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LÅDBILAR ÄR KUL!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:20:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag håller på och bygger en lådbil i böjd och dubbelböjd (så mycket som det går att göra hemma) 4 mm furuplywood åt min lilla BinneBus (son). Jag vill ha den så lätt och stark som möjligt med en rimlig ekonomi så epoxi och vakuumpressad cederfaner är tyvär uteslutet.
Den blir 140 cm lång och 50 cm bred. Stol av 15 mm plywood som oxå är stagning och en stabil punkt för resten av bygget att skruvas i och runt.
Sedan jag inte kan lägga ut bilder på forumet så blir det inga tyvär. (om ingen känner för att hjälpa mig)
Den skall bli riktigt vackert Ferrari röd har min son bestämt. Den har varit vinterns lilla dröm för honom. Vi har gått och tittat på Lådbilen som hänger i taket på Klas Ohlsson i Nordstan hela vintern.
Hur gör man en rattstyrning på en lådbil utan mekanisk verkstad???

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:00:09  Show Profile Send mag a Private Message
cooool :-DDD

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:40:37  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Styrningen borde gå att göra på följande sätt:

Du lindar några varv av snöret på rattstången.Helst ska det väl vara nått på stången så att inte snöret slirar.Låt ena änden gå åt ena hållet och andra åt andra hållet.Trä dom genom ett sånt där litet plasthjul som sitter på tex segelbåtar.Ta en bräda och gör ett hål i mittet + en bult igenom.Sätt framhjulen i varsin ände på brädan och fäst de bägge snörändarna i ytterkanten på brädan.En kraftig dragfjäder spänner linan och hindrar den förhoppningsvis att slira på rattstången.

Det var det jag kunde spåna fram för tillfället

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  22:53:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Styrningen borde gå att göra på följande sätt:

Du lindar några varv av snöret på rattstången.Helst ska det väl vara nått på stången så att inte snöret slirar.Låt ena änden gå åt ena hållet och andra åt andra hållet.Trä dom genom ett sånt där litet plasthjul som sitter på tex segelbåtar.Ta en bräda och gör ett hål i mittet + en bult igenom.Sätt framhjulen i varsin ände på brädan och fäst de bägge snörändarna i ytterkanten på brädan.En kraftig dragfjäder spänner linan och hindrar den förhoppningsvis att slira på rattstången.

Det var det jag kunde spåna fram för tillfället


Bör kunna funka. Tack för tips.
MVH, Johannes
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/18 :  23:56:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
http://batman.mech.ubc.ca/~mdowling/Go-kart/Tbar.jpg

Stången som går rakt ner till vänster i bilden är styrstången.
Hoppas du förstår principen. Ett annat sätt att bygga.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:41:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Ser ut som en rolig kundvagn! Vilka varuhus har sådanna????
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000