Notera att denna lösning som jag presenterar är bra för objekt som drar 30-50 mA sådär. Drar det mer är transformator att föredra eller switchat. Vid några mA fungerar ett motstånd alledels utmärkt.
Hur 17 har jag kunnat missa den Mitt framför näsan hela tiden! Det första man blir blind på, är ögonen.
Kanske en dum fråga, men på din Softstart så sitter ju lysdioden före likriktarbryggan....eller gör den kanske inte det....vad är skillnaden på denna krets och den andra. (länken till schemat funkar ej)
edit: Min fundering är att komplettera ex.vis. din Softstart med en Stdby-LED, dvs. när kretsen är strömsatt men ej relämässigt (K1) tillslagen.
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Tack för det. Jag har glömt att ladda upp pdf-filerna.
Lysdioden sitter i använd strömbrytare och en del av strömmem är shuntad via motståndet så att ljusstyrkan ska bli lagom och att lysdiodströmmen inte ska bli för stor.
Notera att den lilla strömbryatre bryter hela kretsen.
Jo, att lysdioden sitter i brytaren och att denna bryter hela kretsen köper jag. Dock så utsätts väl Lysdioden för AC även om den har en parallell resistor. Behövs då hela historien med likriktning Zenerdiod etc.?
/MI
Knapplysdioden får lite backspänning över sig men inte mer än den klarar. Notera dock att min kretslösning är avsedd för att driva elektronik också. Den allra enklaste lösningen (speciellt om man har en ljusstark lysdiod) är som Jax föreslår.
Räkna på Dioder med DC brukar jag fixa, undrar om detta blir samma sak iom. de två dioderna? Sedan borde ju kondingen ge en viss Z vid 50Hz osså får Resistorn ta resten?
En knuff i rätt rikting kanske...??
/MI
Lucifer, tänk på vad som händer när det är toppspänning och du kopplar 350 volt till motståndet och de stackars lysdioderna. Du får en kort spik, inte långvarig men kan vara tillräcklig för att döda lysdioden med tiden.
Greja en tranzil eller fet zener och innanför zenerskyddet så har du ett motstånd i serie med lysdioderna.