HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Avdrag vid bostadsrättsförsäljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/12 :  08:46:55  Show Profile Send Patrik B a Private Message
God morgon

Jag läste i dagens exemplar utav lokaltidningen att det är vanligt med fel i deklarationerna rörande försäljning utav bostadsrätter/villor.

Det vanligaste felet är att man gör otillåtna avdrag på reparationer och underhåll. Det är tydligen nästan bara rena ombyggnader som ger avdragsrätt.

Jag sitter just nu och försöker sammanställa lite kvitton efter en lägenhetsförsäljning och inser att inget utav det som jag har gjort ger mig rätt till avdrag.

Exempel på saker som jag har gjort:
1. Tapetersering och målning. Kostnad 3500kr. Det är normalt underhåll och ger inte avdragsrätt.
2. Laminatgolv inlagt i ett rum. Kostnad 4000kr. Ger avdragsrätt om det överstiger 6000kr.
3. Nya vitvaror (utbyte utav befintliga vitvaror). Kostnad 28000kr. Ger inte avdrag eftersom det är normalt underhåll.

Tydligen ska inte ens byta utav köksstommar/köksluckor ge avdrag om man inte planerar om köket på samma gång.

Någon som har några kommentarer kring detta? Jag blev själv väldigt förvånad då jag läste hur det låg till.

Mvh
Patrik B

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/04/12 :  10:24:14  Show Profile Send ryst a Private Message
Satt själv med samma dilemma med årets deklaration.
Inte ett skit går att dra av om man har renoverat själv

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/12 :  10:42:28  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det som jag har svårt att förstå är att man inte får dra av vissa saker då skatteverket själva skriver följande om definition för "omkostnadsavdrag" (om det nu är så det heter).

quote:
Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll som du har haft under försäljningsåret och de fem föregående inkomståren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet.

Som jag tolkar meningen ovan så skulle jag ha rätt att göra avdrag för den nya spisen för 11.000kr med häll och dubbelugn. Den gamla spisen som satt där hade åtminstonde en kass platta samt var allmänt gammal och kass vilket innebär att jag tycker att "bostaden är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet".

Någon som kan ge klarhet till varför ett sådant avdrag inte är tillåtet?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/12 :  12:34:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Man får avdrag OM det är en FÖRBÄTTRING men inte om du byter en plastmatta mot en ny plastmatta, lägger du däremot in ett exklusivare ekparkett så får du göra avdrag. Men bara OM kostnade överstiger 5.000:- OCH det är inom 5 år från försäljningsåret. Alltså äldre förbättringar än 5 år är inte avdragsgilla.
Du får även göra avdrag om det är en OMBYGGNAD/TILLBYGGNAD och om du då även byter vitvaror isamma veva så får du även dra av de vitvarorna. Då gäller inte heller 5 års regeln.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/04/12 :  12:45:59  Show Profile Send ayayay a Private Message
Mycket matnyttigt det här.
Säljer nämligen min ungkarlslya här i dagarna.

Lycka till med era deklarationen, jag tar den huvudvärken med lägenheten nästa år tror jag

Grymt forum det här! Man får hjälp med allt utan att ens behöva fråga

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:36:42  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Pjotre: Vad menas exakt med förbättring?

Om vi tar exemplet med spisen. Bytte ifrån vanlig enkel standardspis ifrån 1984 till en spis med dubbelugn och häll för 11.000kr. Det är en förbättring men samtidigt inte del utav en större ombyggnad.

Är det avdragsgillt eller inte? Min gissning är nog att det inte är det.

Orsaken till att jag är sugen på att fixa så mycket avdrag som möjligt är att jag har flyttat till en billigare lägenhet och därmed behöver jag betala en del utav vinstskatten i år.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/12 :  14:23:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det tror jag inte anses vara en förbättring. Men vad man kan göra är att om man har fotografier på den gamla spisen och även på den nya kan man yrka avdrag och bifoga fotografier. Det åligger på den skattskyldige att visa på förbättringen genom kvitton och tex. fotografier. Byte av en spis till en annan om än modernare tror jag dock inte dom godkänner avdrag för.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000