Jag var inne på Silvan och frågade idag och de visste inte om något lim som var specifikt för fanér. De rekommendationer jag fick av dem var p400 (som var väldigt starkt och kanske inte det bästa alternativet) samt något från bostik som började på bu eller bo, jag minns inte exakt namnet.
Någonstans har jag läst om att det finns specifika lim för just träfanér men var jag hittar ett sånt är en annan femma.
Jag tror många på forumet, inkl jag själv, använt "vanligt" kontaktlim med framgång. Typ Biltema kontaktlim på burk som penslas på båda ytorna. Och man blir sååå lycklig i ångorna..
Benlim och hudlim är avsett för fanér. Hudlimmet är mer elastiskt än benlim. Dock tror jag att båda måste värmas i samband med användning.
Kan bl.a köpas via Ernst P. i Göteborg http://www.ernstp.se/Hemsida.htm Vet dock inte om dom säljer till privatpersoner men jag kan beställa via mitt jobb.
Har själv inte testat något av dom...än.
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Jag vet inte om detta skulle fungera på högtalarlådor men har i alla fall hört metoden beskrivas hur man klär en modellplansvinge med balsfafaner elle abachifaner (stavning?).
Man tar vanligt trälim (vitlim) och spär ut med vatten. Sedan penslas båda kontaktytorna så man får ett jämt lager. Limmet låter man torka helt och hållet. Sedan lägger man ihop faner och objektet som ska faneras och värmer med ett strykjärn på utsidan av faneren så att limmet smälter. När limmet svalnar så har limmet på båda kontaktytorna smält samman.