HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad kan jag göra med dessa transformatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:54:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja. Har en låda sånna här:






Har mät resistanser på dem:
Det finns en lindning med lite tjockare tråd, mittappad den har jag mätt till 1ohm(har en rätt dålig multimeter så det kanske inte stämmer helt). Den andra lite tunnare har resistansen 47ohm.

Så... finns det något jag kan göra med dem? Vad kan de användas till?

Euroline - T-Amp - DIY

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:17:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
den tunnare lär väl vara en primärlindning, typ för 110 eller 220V, prova försiktigt med 220V, kör med en glödlampa på 25W i serie med primärlindningen så kan du mäta vad du får ut på sekundären.. jag gissar på en rätt låg spänning..
ta en bild till med en tändsticksask eller annat jämförelseobjekt med i bilden så kan vi kanske gissa hur mycket ström den borde kunna lämna 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:10:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser på pricken ut som nånting Lundahl skulle ha tillverkat?!?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/28 :  07:38:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
mr. Triatic - Får ta och göra det.

Fuling - Visst gör det, tycker mig känna igen både form och konstruktion från andra... men vem vet.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:58:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det finns andra tillverkare som använder samma typ av kärna, men visst kan det vara en Lundahl..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2005/04/28 :  15:23:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kärnan är "standard", det var mest infästningen och lindningen som ser Lundahlaktigt ut tycker jag.
Och varför inte, de har väl hållt på länge och gjort mängder av olika sorters trafos

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000