Author |
Topic  |
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 11:12:39
|
quote: Originally posted by sladd Man kan ju fixa sig ett döddämpat rum annars också så spelar anpassningen ingen roll längre, allting låter skrot...
Jo, de flesta har nog det motsvarande motsatta problemet med NOLL rumsanpassning... det verkar som det oftast avhjälps med stora rum.
Jag själv tillhör den senare kategorin... vill göra mer med rummet, men det finns ju annat och ANDRA att tänka på här i livet... 
Fast å andra sidan. 42 hästar borde ge en viss frihet för dig, eller hur!?    |
|
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 12:52:50
|
Sladd,använder du någon Terminator på blocken? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 15:08:19
|
Näpp, inte ännu i alla fall. JPC sitter bakom dessa nu. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:25:21
|
Har du provat T1 hemma? Har själv funderingar. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:45:08
|
Har inte vågat släpa hem den ännu, är ganska säkert på att det blir en kostsam upplevelse..... Om de gör samma nytta som T 0,3:an gjorde bakom CD-spelaren så är det dock värt slantarna. |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 16:54:50
|
Då får man nog göra ett test men först S1 sen T1  |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:15:04
|
sladd/staffan.. är det ngn skillnad förutom mätinstrumentet mellan de olika T1 versionerna? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:16:06
|
Nope..... |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:20:05
|
Pratade med Olle idag och det verkar som att det inte kommer att tillverkas mer än tio till med mätinstrumentet. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:24:02
|
Jag har hört historien om mätinstrumentet, det blev dyrt att få till i T1:an, mycket dyrare än väntat men nu kör de ut de sista till de som vill se hur mycket dist klumpen äter upp.
I välljudshänseende är det ingen skillnad dock så de slantarna sparar jag nog.... |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:37:18
|
ngn idé på hur pass mkt bättre det blir om man kör trefas? |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 18:36:53
|
Det är nog ett måste om man kör ett par monoblock och resten av utrustningen på den eftersom man inte kan ha mer än 16 ampere på 220 v. |
 |
|
emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:41:53
|
Det viktigaste för mig är en bra förstärkare! Har prövat att driva mina ml sequel2 med det mesta däribland amplifixen och det fungerar inte. Min amplifix var jag tvungen att skicka på lagning efter 3veckors spelning! Den blev för varm!! Så nu håller jag mig till amerikanska steg..:) |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:50:37
|
Det skulle jag också göra med ett par tröga sequel 2:or, i stället för en integrerad 125 wattare för 16 lapp..... |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:41:19
|
quote: Originally posted by j.persson
quote: Originally posted by sladd Man kan ju fixa sig ett döddämpat rum annars också så spelar anpassningen ingen roll längre, allting låter skrot...
Jo, de flesta har nog det motsvarande motsatta problemet med NOLL rumsanpassning... det verkar som det oftast avhjälps med stora rum.
Jag själv tillhör den senare kategorin... vill göra mer med rummet, men det finns ju annat och ANDRA att tänka på här i livet... 
Fast å andra sidan. 42 hästar borde ge en viss frihet för dig, eller hur!?   
Varför kompromissa med rummet? Man kan smygfixa det genom att köpa nya möbler och fylla upp det. Titta här villken fin bokhylla med böckerna placerade med helt oregelbundna djup. Mattor, soffor. Sätt upp pyntsaker som flickorna tycker om, om de är väldigt många så diffuserar de åtminstone ljudet. Nackdelen är att man måste stå ut med dem. Bara de inte står i glasskåp. Sätt dem på filtbitar så rasslar de inte när man spelar basljud. Låtsas att du blivit inredningsintresserad, det kommer hon att uppskatta.
Fast absorbenter blir ju billigare förstås.
Hälsningar Johan L
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:49:37
|
quote: Originally posted by sladd
Tror också vi är ense. Största påverkaren är högtalarna samt rumsanpassningen.
Man kan ju fixa sig ett döddämpat rum annars också så spelar anpassningen ingen roll längre, allting låter skrot...
Tjaba Sladd!
Ja usch och fy för såna rum. Ofta är de bara däpade vid högre frekvenser och blir bastunga och ljudbilden blir konstig. Det bör vara en viss mängd reflektioner från rätt riktningar och lagom tidsögonblick i rummet också. Det är dock alltid svårt att dämpa bas under 100 Hz, men det går med specialarrangemang.
Håller även med i översta medhållet. Speciellt eftersom det finns så många dåliga högtalare på marknaden. Alla låter ju fundamentalt helt olika!
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:30:15
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by j.persson
Fast å andra sidan. 42 hästar borde ge en viss frihet för dig, eller hur!?   
Varför kompromissa med rummet? Man kan smygfixa det genom att köpa nya möbler och fylla upp det. Titta här villken fin bokhylla med böckerna placerade med helt oregelbundna djup. Mattor, soffor. Sätt upp pyntsaker som flickorna tycker om, om de är väldigt många så diffuserar de åtminstone ljudet. Nackdelen är att man måste stå ut med dem. Bara de inte står i glasskåp. Sätt dem på filtbitar så rasslar de inte när man spelar basljud. Låtsas att du blivit inredningsintresserad, det kommer hon att uppskatta.
Fast absorbenter blir ju billigare förstås.
Hälsningar Johan L
Jojo, men riktig anpassning är ju bättre...
Ryamatta och ny bokhylla är dock på G! Jag har inte högtalarna i ett i övrigt tomt rum... och det är åtminstone mycket stort. |
|
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 19:15:35
|
Kul med inlägg som har med min nuvarande och framtida elektronik att göra 
Vad skulle du rekommendera Sladd för högtalare runt 20 lappar om vi exkluderar QRS till fixelektronik? |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 09:23:20
|
Mårten Design är ju delvis framtagna med hjälp av FIX-serien. Fast jag vet inte något som skulle ge mer i kombination direkt, tyckte mest att ett par gamla sequel inte gav en rättvis jämförelse som grund mellan "amerikanska steg" och en Amplifix.
Man kunde ju förstås säga "Virgo". |
 |
|
Topic  |
|