För någon månad sen fick jag ett handskrivet brev från en person i USA. I brevet låg en handskriven liten lapp där personen i fråga tackade för att jag sålt en "Coca cola-bricka" till honom. Det låg även en check från Western Union Bank på 115 dollar skriven till mig.
Sen för några veckor sedan upptäckte jag att eBay dragit av ca. 20 kronor från mitt bankkonto. Det skumma är att jag aldrig använt eBay eller varit registrerad där. Personen från USA hade hela min adress, även telefonnummer där endast riktnumret stämde.
Ett bra sätt är att vara en pain in the butt och kommunicera och fråga och ringa och vara allmänt nyfiken och jobbig. Då märker man snart om personen är seriös eller inte...BidPay på Western Union sänder pengarna som wen check till en adress, mottagaren visar sedan checken och får pengarna. Lite bättre än bara köra Western Union-telegrafering...
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Mycket sorglig historia melodier, synd att du skulle drabbas, samtidigt är det modigt av dig att gå ut och berätta detta. Om flera gjorde sammalunda skulle nog skojarbranschen få det svettigare och snabbare bli avslöjade. Dessutom skulle nog flera använda säkrare sätt att sköta dessa affärer.