Jag har 2 p.u som varit oanvända i rätt många år (men är alltså desförinnan brukade) När jag nu skulle testa dom så var det nästan omöjligt att få det att fungera. Kroppens undersida kommer i kontakt med skivan hur jag än försöker ställa in i höjdled. Nålarmen når alltså inte tillräckligt långt under kroppen. Kan det vara så att nålarmens upphängning åldrats? Förbrukad p.u?
Ja, det är troligen så att upphängningen har stelnat. Det är inte mycket man kan göra åt detta om man inte vill skicka den på restaurering, detta är dock inte tillgängligt för alla märken och är ofta inte heller prisvärt (om det inte är lite dyrare pickuper).
Pickuper åldras även om de inte spelas, man kan till viss del förhindra detta genom att förvara dem ordentligt men de förstör så sakteliga ändå. Detta kan vara något att tänka på om man ska köpa begagnade pickuper. De kan vara i dåligt skick även om själva nålen är i nyskick.
Har du ställt in rätt nåltryck? Vilken Pickup / skivspelare är det frågan om? Gamla pickuper stelnar med tiden precis som Pipes säger, men det brukar inte yttra sig på det där viset. Stela gamla pickuper brukar gå att spela med men låter illa eftersom de spårar dåligt.
Jag vet att inte alla picjkuper "säckar ihop" men det förekommer. Jag hade själv en Ortofon MC30 Super där pickupkroppen skrapade i skivan. Jag har dock haft andra pickuper som endast har stelnat på ett sådant sett att de har spårat dåligt.