Author |
Topic  |
|
candyraver
Semesterfirare
35 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:13:46
|
Tjahapp, vilken cd spelare får man mest da/converter för pengarna? e de ngn cambridge modell eller va säger experterna? Snälla säg ingen krell nu för 129.000:- jag är en fattig student :) |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:53:36
|
Jag är svag för Linn. En begagnad Mimik eller, ännu hellre, en begagnad Karik III, det är mycket välljud för pengarna. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:59:00
|
Mimik är väl ingen höjdare tycker jag som haft en. Diskantfattigt och instängt låter det. Karik låter betydligt bättre i mina öron, men lär ha haft vissa problem med kvaliteten. |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 15:26:58
|
vad är ljudskillnaden mellan dessa? Jag känner till Mimiken väldigt väl, har dock aldrig hör Kariken. Hur är Kariken jämfört med classiken då? Om man frågar i den lokala butiken så säger de bara "bättre" men det bryr jag mig inte om! Jag är nyfiken på ljudkaraktärsskillnader. Det är lönlöst att jämföra via ett par Ninka i butiken, de får alla spelare att låta likadant. |
Edited by - yalpa on 2002/10/15 15:31:00 |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:00:12
|
Det kanske var dumt av mig att rekommendera Mimik eftersom jag aldrig har lyssnat till den hemma hos mig. Vad jag fått höra/läsa dock så ska Mimik och cd-delen i Classik vara densamma, och jag gillar Classik!
Karik III låter, genom en rörförstärkare av hög kvalitet, luftigt, distinkt, engagerande och icke-tröttande. Musiken blir intressant. Jag har lyssnat på andra cd-spelare och första minuten tänkt "oj, vad mycket detaljer, fränt att man hör fingerknäppandet bredvid sig sådär" osv. för att sen bara bli "gäsp, gäsp, jag borde gå och käka något". Med Karik trean så blir det inte så, musiken blir aldrig tröttsam om artisten är bra. Kariken blev för övrigt ännu roligare att lyssna på när jag bytte strömsladd till en platt, 2 meter lång silverhistoria. Det där "torra" i ljudet tonades ner och den blev mer följsam. Dessutom har jag stoppat spelaren med häftmassa lite här och var, det hjälpte också.
Eftersom jag är en hifiknäppis så är jag inte nöjd ens när jag njuter (finns det någon annan hobby där folk blir såna?) så jag ska ta och testa en Naimspelare när jag kan, det påstås att de passar bra till rörförstärkare. Mest för att det är kul att jämföra. |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:57:25
|
"Mest D/A för pengarna" beror ju på vilken prisklass du har tänkt dig? 3000:-, 4000:-,6000:- eller högre??? Köp t ex ett nummer av Engelska Whathifi. Dom har en sammanställning med ett hundratal olika CD-spelare i varje nummer betygsatta efter prisvärdhet i sina olika prisklasser. Det är ett sätt att få lite överblick... |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|