HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jag har skapat en katalog för HDCD-titlar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TSB
Audio Excitement

25 Posts

Posted - 2005/05/04 :  17:46:55  Show Profile  Visit TSB's Homepage Send TSB a Private Message
Kanske den här tråden är lite malplacerad, men ert ställe var det bästa jag kunde hitta:

Jag ville veta vad det fanns för HDCD-titlar men det var inte så lätt. Så nu har jag startat upp en HDCD-katalog. Meningen är att man här inne ska kunna göra en beställning i en skivbutik med hjälp av katalognumren och EAN-koderna.

Skotska Linn records, Opus3 och First Impression Music (FIM) har bejakat idén och har nu alla sina HDCD-titlar i databasen. Reference Recordings är också på gång.

Skivbolagen kan inte söka på ordet HDCD. Skivbutikerna vet för det mesta inte vad HDCD är. Därför är HDCD-katalogen just nu unik i Sverige i sitt slag. Men det är viktigt att inte bara jag lägger in titlar. Alla ni som har HDCD CD:ar hemma får gärna hjälpa till. 2003 fanns det ca 50 000 titlar graverade med HDCD teknik och det hade sålts runt 25 milj sålda album, och HDCD-album släpps än i dag. Så ingen ska komma med att det finns för lite HDCD-skivor...
Ljudtidningen Svenska Hifi & Musik hade i aprilnumret, med en artikel om HDCD-katalogen. Förmodligen skriver tidningen Musikbranschen också något. Och det är bra. För jag vill att så många som möjligt skall inse att HDCD är större än de flesta tror.

Ni får gärna berätta om det här för dom som har HDCD-album hemma.

Titta in:
www.hdcd.se

Audio Excitement
www.hifimusic.se Besök butiken på Industrivägen 4, Odensbacken, öster om Örebro: tis-fre 13-19.00 lö 10-15.00

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/04 :  19:07:40  Show Profile Send luften a Private Message
Trevligt med en hdcd databas, men det vore oxo bra om man kunde se vilka av skivorna som hade copy protection. I dagsläget verkar det inte finnas möjlighet att sätta in sån information. Jag satte in 2 st Lene Marlin skivor förra gången nån annonsera om hdcd-katalogen här på forumet, och en av dem är copy-protected, den andra är icke...

Eftersom detta är ett problem idag med vissa spelare, så vore det säkert lämpligt att kunna verifiera att skivan inte är kopieringsskyddad innan man gör enbeställning från er.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/04 :  19:30:35  Show Profile Send luften a Private Message
En sak till som vore trevligt, vore om det stod om skivan är märkt eller INTE med HDCD loggan. Hittade till exempel igår i er databas att Jewel - Spirit är en HDCD, men hur jag än sökte så fanns ingen logo på cdn. Satte i den i datorn, och wmp9 identifierar den som HDCD, så tydligen stämmer det.

Ett fält för övriga kommentarer kunde oxo vara trevligt.

//air
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/05/04 :  20:07:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det där med HDCD logo är ett problem, det borde stå tydligt på skivkonvolutet tycker jag! Märkningen på vissa skivor är under all kritik.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

TSB
Audio Excitement

25 Posts

Posted - 2005/05/05 :  14:26:04  Show Profile  Visit TSB's Homepage Send TSB a Private Message
Står sådant alltså inte på baksidan?

Audio Excitement
www.hifimusic.se Besök butiken på Industrivägen 4, Odensbacken, öster om Örebro: tis-fre 13-19.00 lö 10-15.00
Go to Top of Page

TSB
Audio Excitement

25 Posts

Posted - 2005/05/05 :  14:27:25  Show Profile  Visit TSB's Homepage Send TSB a Private Message
Ja, man skulle kunna ha med sådan information... Ska fundera på det!

Audio Excitement
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/08 :  14:22:01  Show Profile Send luften a Private Message
Den officiella hdcd hemsidan http://www.hdcd.com har en rätt så stor databas över hdcd inspelningar.

EDIT: råkade hitta en till lista: http://www.vivante.co.uk/Site/Home.html?Main=HDCD.html (pdfen längst nere på sidan)

//air

Edited by - luften on 2005/05/08 14:55:14
Go to Top of Page

TSB
Audio Excitement

25 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:03:59  Show Profile  Visit TSB's Homepage Send TSB a Private Message
Ja, www.hdcd.com har mycket bra läsinformation om HDCD-tekniken. Kruxet är bara att den ej uppdaterats sedan 2003, vilket gör att titelkatalogen är lite ojämn. Vissa titlar går att få tag på medan andra titlar är utgångna. Och sedan 2003 har det kommit ut rätt mycket nytt. Men schyst att du gav mig tipset!

Audio Excitement

Edited by - TSB on 2005/05/09 00:22:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000