HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sammanfattning, HFLS 1 (HifiForumLoudspeaker 1)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:47:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nackdelen är att subbens lådresonanserna kan sprida sig till topparna och att subarna inte är lika mobila, du kan tex inte placera dom i den ideala hörn positionen.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:47:24  Show Profile Send d_kay a Private Message
tid för dumma frågor:

Vad menas med "aktivt" filter?. Och finns det någon FAQ (hellst på svenska) som behandlar högtalarbyggen?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:50:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Enkelt kan man säga att ett aktivt filter ligger innan slutsteget och alltså kräver separat slutsteg för det frekvensområdet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:26:12  Show Profile Send joakim a Private Message
OJ - det där ser skrämmande likt ut det system jag kör.

Jag har stativare med Scanspeaks lilla revelatorbas och 9700 skrika. Till detta har jag 2 st 100 liters baslådor med Peerless 12or i. Med aktiv delning mellan topp och botten.

Detta projekt är dock hyperintressant som initiativ - lite LTS-högtalare över det hela liksom ...

//Jocke
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:42:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Lite svar:
* Jag, iom Engelholm Audio, kan, som jag skrev i första tråden, köpa hem elementen till EA, bygga testlåda, göra mätningar, dela ut mätfiler, granska simulerade och verkliga "filter+högtalare-mätningar" etc.
* Jag är helt klart FÖR en stativare som Steg 1. Enkel att bygga, inte skrymmande, helt klart överkomlig budget.
* Ett av kraven är att komponenterna skall gå att köpa från "många stället"; Hifi Kit, Ljudia, Eltek, Biltema osv.
Aktiv delning
Aktiv delning innebär som Alexi skrev att delningsfiltret sitter innan slutsteget. Jag brukar tillägga att "filtret dessutom 'går på ström' ".
D_kay:
Ställ du frågorna i trådarna här! Finns många som kan, vill och faktiskt svarar! Visst finns det dumma frågor, men det vore mycket dummare att inte ställa dom! ;-)

Ordförande:
Om Engelholm Audio skall köpa in så tar jag gärna en ordförande roll. Men det krävs ju att jag har ert stöd...
Ordföranderollen är inget som säger att jag kommer bestämma "si och så skall högtalaren bli", utan jag hooppas jag kan driva högtalarutevklingsprojektet där alla kan ge input utifrån vilken jag jag ta beslut (som självklart granskas av alla).

Viktigast nu:
* är målen OK?
* vilken budget?
* strategi enligt Steg 1?


// Pär Engelholm
// HifiForum.nu
Ps.
Ikväll samlar jag info igen, låser denna tråd och startar en ny. Den nya bör mer konkret handla om hur vi når målen, dvs vilka högtalarelement har vi som kandidater? Deras för och nackdelar (pris, prestanda, lättåtkomlighet, hur unika blir vi etc).
Ds.

Edited by - epkpeng on 2002/10/16 12:42:59
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:58:59  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Angående budget frågan: Det kan vara bra att bestämma om högtalarna ska kosta under eller över proac-klonerna att bygga. I och med att den designen finns klar och de ska vara lätt byggda samt välljudande så är det dummt att bygga något som kostar lika mycket. Om man inte kan få till något väsentligt mycket bättre för samma kostnad.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:01:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja, budgeten är viktig. ProAc är en bra måttstock. Vår stativare, om det nu blir en sån, kan ju lätt komma låta lika bra som ProAc-klonen, om vi lägger ~4000kr på element + filter.
Vår stativare kan dessutom bli än mer kompetent när man lägger till en eventuell basmodul.

Vad tycks?

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:08:42  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jag föreslår att vi försöker nå en konsensus för olika designbeslut helt enkelt genom att diskutera igenom saker.

Ordföranderollen tycker jag fungerar bra för Pär, för så här tolkar jag en ordförandes roll: han ska inte diktatoriskt fatta besluten, utan bara försöka styra upp diskussionen när det är nödvändigt.

Man måste ju trots allt gå en väg så att så många som möjligt blir intresserade och därmed även engagerade - varför en demokratisk process är lämplig. Därmed inte sagt att alla automatiskt blir sams för det. Vi får försöka göra det bästa av det hela...

Stödet för en stativare verkar ju överväldigande hittills, bra utgångspunkt...


Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:30:00  Show Profile Send chrixter a Private Message
Stödjer Pär som ordf, extra kul om inköp kan fixas centralt - speciellt för en nybyggare som jag. Ser gärna en djärv formgivning, men den kan man kanske till stor del fixa själv vad tiden lider.

Håller med de som ser en basmodul som integrerad komponent så att fokus på sateliten blir slimmad med bra mellan och övre. Antar att många med mig ser den som en potensiell bakhögtalare i hemmabion - om den nu inte blir riktigt bra. Svor jag i kyrkan nu?

Mvh,
Christer Enkvist
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:31:15  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Till och med jag som aldrig har byggt någonting blir väldans sugen på att hänga på ett dylikt projekt. Det känns som om jag borde passa på när det är så mycket samlad kompetens inblandad

Bernu får hjälpa en stackars tummen-mitt-i-handen-människa till stordåd

Heja er som kan!

För övrigt så känns det som en smart idé att göra en kompetent stativare som är förberedd på att få hjälp av någon sorts basarrangemang. Gillar idén...

Ska pris på basmodul ingå i kalkylerna? Om byggkostnaden för en basanpassad stativare hamnar runt 4 000 så tillkommer kanske ytterligare 4 000 för basdelen. Då kanske en del inte längre tycker projektet är intressant pga priset.

/Jonas - som känner sig vilse i DIY-djungeln
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:42:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det går att få ihop bra 2-vägare för 3-4kkr sen tilkommer naturligtvis lite till för subben.
Men egentligen kanske vi borde göra en Poll för att se vilka som verkligen är intresserade av att köpa dessa skapelser, när dom väl är färdiga... Kunden har alltid rätt
Själv är jag mitt i mitt nuvarande bygg projekt (4-vägs BesselArray) och kommer inte satsa pengar i något annat just nu.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:07:11  Show Profile Send tkiuru a Private Message
En liten tanke från mig bara.

Borde inte målgrupp vara med i mål?
Varför jo enligt min mening så kan det styra många andra val genom det.

Tex
En nybörjare behöver gör projektet för att lära, mao så måste hela konstruktionen vara enkel, från låda till filter.
Elementen inte för dyra, det kan avskräcka, pga rädd för misslyckande.
Osv

Sen ett annat förslag är att det sedan skrivs en manual, som beskriver alla beräkningar och tankar till eventuella juseringar.

Tycker jag som är en nybörjare.

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2002/10/16 14:09:10
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:15:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kan jag också tycka, men 95% av alla här är inte nybörjare så vi får la hänga o läsa på lite


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:16:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag röstar fortfarande för en mtm-konstruktion.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:17:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En sluten 2-vägare för 3-4kkr skulle vara ett mycket enkelt projket, eftersom filter är färdigt. Enklare än så går det nästan inte att få (skulle vara ett fullreg.ellement då).

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/10/16 14:49:02
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:27:06  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Jag röstar fortfarande för en mtm-konstruktion.





När man använder sig av förkortningar så vore det bra ifall man kunde skriva ut dem ibland också .

Angående frågor så måste man veta vad man skall fråga om innan man kan ställa frågan. Finns det någon artikel på nätet som man kan läsa på det här ämnet, högtalarbyggen alltså.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:33:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om det duger med engelska rekomenderar jag att du läser igen det som står på denna sida: http://www.snippets.org/ldsg/intro.php3

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:43:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Det är skulle en sluten 2-vägare för 3-4kkr vara specielt eftersom filter är färdigt. Enklare än så går det nästan inte att få (skulle vara ett fullreg.ellement då).



Kan du precisera vad du menar. Formuleringen i din första mening får min hjärna att kortslutas. Inget ovanligt men en liten tydligare skrivning skulle säkert få den att släppa.

Nåväl åter till vad jag ville säga.
Vad kostar delarna till en 2.5-klon? Element och filter hos normala återförsäljare. Det kan vara intressant att veta då många har den som en referens.

Bortsett från det så tycker jag att en budget på 4kkr för en tvåvägare som kan moduleras på många olikas sätt är ok. Vad jag skulle önska är att vi tydligare peciserar hur den ska kunna omformas för att passa så många som möjligt. J.P och henricsson verkar gilla en MTM och det är ju inget som hindrar att vi skriver in i målsättningen att den högtalaren ska kunna utvecklas med mindre justeringar till en MTM-konstruktion. En anpassning till en helt fristående sub tycker jag nog inte vi behöver precisera då det låter sig göras i nästan vilket fall som helst. Däremot så kan en formulering om att en anpassning till en 'stativ-sub' måste kunna göras. Gärna med ett passivt filter. Då det bli i princip en trevägare.


epkpeng som ordförande?? njae... jo okejrå!
Det är ju ändå han som får stå för prototypkosingen och det är ju dessutom hans ide med en forumhögtalare så det är väldigt rimligt.

En liten poll kan väl också göras om vilka som kan vara intresserade av en högtalare som utgår ifrån den här vi ska ta fram (men som kan omformas framöver) är väl lämpligt att göra (som ett steg 3 eller 4)

Det var mina synpunkter just nu...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:48:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
d_kay:
MTM är en högtalare där elementen kommer just i den ordningen (nerifrån och upp om jag inte minns fel...). Midrange-Tweeter-Midrange.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:50:15  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Alexi

Det är skulle en sluten 2-vägare för 3-4kkr vara specielt eftersom filter är färdigt. Enklare än så går det nästan inte att få (skulle vara ett fullreg.ellement då).



Kan du precisera vad du menar. Formuleringen i din första mening får min hjärna att kortslutas. Inget ovanligt men en liten tydligare skrivning skulle säkert få den att släppa.



Nu har jag ändrat på den hemskt förvirrade meningen

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:51:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tack Alexi! Då förstår jag bättre.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:57:02  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hupp, jag röstar oxå på en sånhäringa MTM konstruktion! Finge jag bestämma skulle nästan alla högtalare se ut så (naturliga undantag finns ju, t ex baslådor och surroundhögtalare, för att inte tala om billiga kökshögtalare...).

För egen del tycker jag att det vore bra med vissa prestandamässiga målsättningar. Vad vill vi uppnå med konstruktionen? Jag utgår från att de flesta vill ha ett så neutralt ljud som möjligt. Men sen då?

Ska den vara dynamisk? Då är MTM bra. Ska den spela med maximalt låg distorsion? Då kan eventuellt en "vanlig" tvåvägare vara bättre, då man kanske kan använda samma budget till ett bättre baselement. Etc etc.

Exempelvis tror jag att en tvåvägare baserad på t ex Seas H534/H569 eller Vifa DX25 samt Vifa P17 alt. Vifa PL18 kan bli minst lika bra, om inte bättre, som en Proac 2.5 klon. (Vad man nu menar med "bättre"...)

En bra riktlinje är också kvalitet framför kvantitet. Tycker man det blir för dyrt med en MTM är det ju bättre att bygga en mindre tvåvägare med bättre element, istället för att pruta.

Återigen: så länge det är en "vanlig" tvåvägare som är utgångspunkten finns det många varianter som är lätta att åstadkomma: sluten låda för sidosystemsbruk, ventilerad låda för fullregisterbruk; MTM för högre dynamisk kapacitet alt. MMT i 2,5-vägs konfiguration; samt delningen passivt vid en högre frekvens med basmodulerna direkt under samt aktiv delning och basmoduler mot (exempelvis) bakväggen.

En bra budget är 5000 tycker jag.


Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  14:57:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vifa DX25an verkar vi ju nästan överens om att använda, dom som vill ha mätningar på den kolla längst ned här:
http://www.diyspeakers.net/projects.php

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/16 :  15:03:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kan någon passa på o förklara vad dynamiskt ljud är?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/16 :  15:07:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Kan någon passa på o förklara vad dynamiskt ljud är?


Det är när transienter (snabba attacker, där ljudet stiger snabbt) klaras av utan kompresion (missljud o dylikt).
Om du tänker dig att du lysnar på något mycket tyst och så pang exploderar en kanon. vi pratar kanske 40dB skilnad mellan dessa två ljud och det ska systemet klara av att reprodusera realistiskt.
Förstår du nu?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000