HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Minsta vinyl tweaket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:10:38  Show Profile Send Daniel a Private Message
Och komplicerade samband.

Jag investerade nyligen i en liten platta som heter ART Head Q-damper. Det är en liten grafitplatta som man skall montera mellan tonarm och puppa. Jag hade inga större förväntningar innan jag provade.

Tidigare hade jag dessutom exprimenterat med olika underlag till min spelare (fast plint). Jag provade ett gäng olika alternativ; Cyrus isoplatt (mdf på sorbothan), 8mm glasskiva på SD-kuddar, glasskiva på Cyrus isoplatt, 8mm glasskiva på SD-kuddar på Cyrus isoplatt. Ni förstår nog. Det slutade med 8mm glasskiva på SD-kuddar. Det låt helt klart bäst, Cyrus plattan luddade till allt ganska rejält.

Tillbaks till Head Q-dampern. Efter lite pillande, justerande och mer justerande, var den på plats. Skillnaden var imponerande, Det lät som om jag skruvat upp volymen, basen var tajtare, röster mer fokuserade och djupet mer tilltaget. Diskanten var dock mycket vassare, det tycker jag inte om. Det blev alldeles för aggresivt. Jag funderade på att ta bort den igen trots de andra förbättringarna.

Men någonting i mig ville inte ge upp så lätt. Jag funderade vad som skulle hända om jag mixade lite med underlaget. Jag hade redan grejat med VTA, nåltryck osv. Fram med Cyrus plattan, och hela härligheten igen. Den här gången slutade det med att allt försvann, nu står spelaren på min enkla bänk och låter bättre än någonsin. Vassheten i diskanten är borta, nu är allt lent och fint och tajt och härligt.

Jag undrar om någon annan haft liknande erfarenheter med tweakandet? Ändrat något som resulterar i både förbättringar, samt försämringar som senare visat sig bero på något annat.

mvh

Den som finner letar

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:12:30  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Du menar att du inte använder Q-dampern? Isf är den kanske till salu? Är intresserad.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:18:28  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Pipes

Du menar att du inte använder Q-dampern? Isf är den kanske till salu? Är intresserad.

Jo då!! Den är kvar. Jag var kanske lite otydlig, efter fix med underlaget till spelaren så funkar den fantastiskt bra. Jag släpper den aldrig. . Du kan ju beställa från sontec, den kostar ju ingenting med tanke på vad den ger.

mvh
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/16 :  08:53:53  Show Profile Send Per a Private Message
hmm bra, har glömt bort att den faktiskt finns, kanske man borde beställa en. lite italiensk tweakmagi är ju aldrig fel en kall höst dag. vad kostar den egentligen? och just ja, vad har du för arm på champignonen? rega rb250?

sayo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:19:50  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Per

hmm bra, har glömt bort att den faktiskt finns, kanske man borde beställa en. lite italiensk tweakmagi är ju aldrig fel en kall höst dag. vad kostar den egentligen? och just ja, vad har du för arm på champignonen? rega rb250?

sayo

Den kostar i runda slängar en trehundring. Finns på Sontec, snacka med Arvid, han är hyvens.

Jag har en tokmoddad rb 300 på min Champignon
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:29:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Intressant! Har den spår i sig som man kan föra skruvarna igenom? Hur många millimeter tjock är den?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:33:08  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Intressant! Har den spår i sig som man kan föra skruvarna igenom? Hur många millimeter tjock är den?

Hej B Peter

Den har spår för skruvarna och är ca 3,5-4mm tjock.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/16 :  12:54:07  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

quote:
Originally posted by Per

sayo

Den kostar i runda slängar en trehundring. Finns på Sontec, snacka med Arvid, han är hyvens.

hmmm...sontec ligger ju bara fem minuters promenad bort...

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:22:06  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by Daniel

quote:
Originally posted by Per

sayo

hmmm...sontec ligger ju bara fem minuters promenad bort...

sayonara

Hjepp! tror du att de är trötta på mig?
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:29:45  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jaha, då blir det väl till att köpa en Q-damper. Nu ska vi se, hur var det jag sa i början på månaden....Jo just det, "denna månaden ska jag inte köpa några prylar".

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  13:33:38  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Pipes

Jaha, då blir det väl till att köpa en Q-damper. Nu ska vi se, hur var det jag sa i början på månaden....Jo just det, "denna månaden ska jag inte köpa några prylar".

Ha ha, är man fast så är man, Prova något rehab hem. Jag har hört att det hjälper. Anonyma Audiolister
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000