HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Det är min tur nu!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/14 :  17:39:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nu är det dag att visa mina horn som jag har tjatat om länge nog.

Och det som jag har byggt är ett par horn som har delar och ideer från Heruka horn det som är lika med nämnda horn är komprission utrymmet hals och delar av öppningen (munnen) samt en del av erfarenhet av tidigare bygge som har blandats i dessa två högtalare. Dock är det inte en bredbandare som står för musikåtergivningen utan tanken var att bygga en tvåvägare för att eliminera bredbandarens svaghet i diskantområdet.

Elementen som används i bygget är en W6-789 tangband från gruppköpet för ett år sedan och som diskant har jag G&B neo3 som jag har köpt av nighthawk här på forumet. Tanken var att även banddiskanten skulle bli ett horn för att löpa linan fullt ut och efter en del surfande fann jag en del som hade byggt bandhorn bl.a Gamma. Efter en hel del snack via e-mail med Edgar Bruce som gav en del goda råd satte jag igång att tillverka hornen. Hornen tillverkades i björkplywood i tjocklekarna 19mm till lådans ytterväggar medan inre delar och bakstycke är av 12mm plywood som hämtades hos Fredrikssons trä i Arlöv och som tur har man möjlighet att göra sådant här på jobbet. Totala byggtiden ligger runt tre månader även om det skulle gå att bygga snabbare så skall man skynda långsamt då jag inte hade tänkt mig att göra några större misstag.

Då är det väl dags för lite byggbilder för att glädja er som gillar att soffbygga.




Här har vi en bild från tillkapningen av ytterväggarna.



Då jag ville ha geirade hörn var det bara att ställa om sågen och kapa till det, men här var det lite mek innan jag fick till det.



Här har jag två blomsterlådor , en torr montering så man får en känsla av man bygger.

Mer kommer snart.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2005/05/19 13:02:00

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/15 :  03:40:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Har du inget att stoppa i dom så här Lena här tomater som söker låda

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/15 03:41:10
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/15 :  08:24:24  Show Profile Send U1 a Private Message
Bubbel: Va nu inte blyg med bilder.

/J
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/15 :  14:17:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Okej här kommer fler bilder.

Jag hade bestämt mig för att inte skruva ihop lådorna utan plugga istället men detta lades på is och istället fräste jag ett spår där jag kunde montera röret istället, vinsten med detta är en helt tätt rör och att hela konstuktionen blir mycket styv. Här följer uppritning av röret, utsågning av fräsjiggens spår även lite förstärkning fick göras under sågningen då mallen blev vek.




Här har jag ritat ut hur röret skall vara i fräsmallen.



Nu får bandsågen jobba.



Här fixar jag till så att kopiatorn som ligger framför mallen fungerar på båda sidorna då mallen passar på höger och vänstersida här är det fil och finlir som gällde.



Nu ligger mallen på en vänstersida fastskruvad och med färdigfräst spår.



En närbild på spåret och fräsningen.



Färdigt resultat.

Så där har ni lite fler bilder jag får välkasta mig över skannern så att ert lystmäte blir mättat .

Tobbe visst kunde Lena klämma ner tomatplantorna men det känns som att det är försent.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/16 :  19:44:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nu har skannern gått varm och nu kommer resten av bilderna.

Dags för rördragning.




Jag passar till rörets beståndsdelar med hjälp av hyvel, blod och en hel del svett då det tog tid att få till det därefter använde jag yttersidorna som en limjigg för att limma ihop de olika delarna och då kunde jag spara en del tid vid monteringen av hornet då det oftast blir lite jäktigt att få dit alla delar.



Jag är av den uppfattningen att man måste ha radier eller vinklar i rörets hörn för att undvika fasfel från basen så det var bara att tillverka de olika delarna och de gjordes i par och varje hörna är olik den andre.



Det var dags att limma fast röret på den ena sidan och då limmades röret på plats bit för bit och tvingar av olika slag brukades.



Nu var det nästan färdigt röret på plats och fronten (munnen) provas i sitt spår, denna del limmades dit med hjälp av pl 400 då skivan hade slagit sig och tanken var att alla utrymme som inte hade någon funktion skulle fyllas med sand då gäller det att få det tätt så att man inte får ut sand överallt.



Nu är det nära för montering av en styck hornlåda.



Men först måste jag fylla på sanden som packades hårt då den komprimeras vid vibrationer och det hade blivit hålrum där sanden hade sjunkit ihop, på köpet får jag en stadigare låda och bättre stabilitet.



Hu vad många tvingar det gick åt, det var lite trixande med limknektarna då de var för korta men det gick till slut och resultatet blev godkänt av min arbetskollega.



Här ser ni lådorna efter halvtid den ene utan front där ni ser hur jag har löst (försöker) problemet med stående ljudvågor och den andre med baffel monterad även den sista radien i röret är synligt.



Nu ser ni hur jag har tänkt att de skall se ut färdiga, dock är diskantens baffel en provbaffel då jag har räknat på två varianter och givetvis så måste dessa provas men bafflen blir även den i körsbär när jag har bestämt vilken som fungerar bäst.


/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:55:30  Show Profile Send U1 a Private Message
Oj vad snyggt det blev, hoppas dom låter lika bra.

/J
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:07:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hej där !!

Det där var banne mig häftigt !

Hur låter det ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:08:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nåt sånt ska jag också bygga, nån gång, kul med vinklar och grejor

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:25:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ball :)
jag får väll pressvisa min is nu också. den blev precis klar!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:09:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jodå de låter, vid premiär lyssningen så användes en sunkig förstärkare som jag hittade på jobbet som endast har radio av tvivelaktig kvalitet men det lät bättre än jag hade anat. Diskanten bör dämpas lite så slipper man bli lyssningstrött. Men fortsatt provkörning blir med min sovrumsförstärkare i fortsättningen så att jag kan justera in högtalaren med allt vad det innebär.

Visst är de snygga efter en del testande med träsorter så blev det så här.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:14:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
avfasningen av baffeln vid bas/mellanregistret var pricken över i:et tycker jag!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:56:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Här många hornbyggare , jag ska kolla med förra ägaren av HiFicenter om vi inte kan komma på studiebesök. Jag har varit där innan o gjorde en tråd om det. Men det är lääänge sedan. Han håller till på Norra grängesbergsgatan o bygger Lowther horn idag.

Är vi sugna ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:04:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag är jättesugen.
Känner mig peppad efter att återhämtat mig från helgen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:21:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Känner mig peppad efter att återhämtat mig från helgen.


e min tur nu , bihålorna e på vägg att bli fyllda

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:34:04  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jodå de låter, vid premiär lyssningen så användes en sunkig förstärkare som jag hittade på jobbet som endast har radio av tvivelaktig kvalitet men det lät bättre än jag hade anat. Diskanten bör dämpas lite så slipper man bli lyssningstrött. Men fortsatt provkörning blir med min sovrumsförstärkare i fortsättningen så att jag kan justera in högtalaren med allt vad det innebär.



Förlåt mig. Men jag måste bara ta upp en sak.. Att prova ut med MINDRE än det bästa går inte. Då tweekar du ju in dom mot något som kan ha stora brister i sin återgivning.. Du bör lasta in dom samt fara till flera olika anläggningar o rum för utprovande..

Antekna NOGA ner dom olika resultatens NEGATIVA sidor. Inte vad som är bra. Enbart det som är dåligt...

Efter en tio besök så har du en statestik som genomsnitt där du TYDLIGT kan se en sorts kurva på hur dom beter sig i olika rum..samt med olika kablar stärkare osv...

Sedan kan det sluta med att du endast finner 4 st att prova hos.. Men då har di i alla fall en bild...

Däremot så bör EN av dom du provar hos ha ett system som är snudd 100% ordnat med kablar o elektronik i en bra fungerande line. Inte hopkok av olika kablar osv... Då får du sedan en karaktär att jobba mot eller ifrån.. Vilket som...

Jag vet det är jobbigt.. Mitt stora system fick jag åka ifrån värmland till STHLM och gå in på stereobutiker för att testa med olika saker i olika miljöer..... Dom vägde enbart tomlådorna till en bas över 100Kg.....Och det va två sådana samt två toppar....

Förlåt jag lägger mig i. Men detta ÄR viktiga saker vid intrimmandet....

Snygga byggen... Ni är så kunniga allihopa DIYare....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:39:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Däremot så bör EN av dom du provar hos ha ett system som är snudd 100% ordnat med kablar o elektronik i en bra fungerande line. Inte hopkok av olika kablar osv... Då får du sedan en karaktär att jobba mot eller ifrån..


Alltså ska du inte komma hit

Det Tobbe säger är riktigt vettigt. Men tyvärr så är väl justeringsmöjligheterna med horn lite mer begränsade än tex basreflex.

Givetvis så ska vi våldgästa dig för att lyssna , så gör plats för Stia Tina o hennes små nassar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:46:30  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Däremot så bör EN av dom du provar hos ha ett system som är snudd 100% ordnat med kablar o elektronik i en bra fungerande line. Inte hopkok av olika kablar osv... Då får du sedan en karaktär att jobba mot eller ifrån..


det är just det som ÄR vitsen med att prova i ett komplett också.. Då får man alla inputts.. och ett som man VET är liksidigt om man säger så.. Sedan tar man alla dessa fakta och går på.. tweeka mot ett rum.. en kombo.. osv blir totalfel direkt med mista lilla förändring sen....


Men detta är jobbigt...men efteråt väldigt givande o skoj....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:51:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Inte för att jag vill sabba er tråd, men jag behöver testa mitt slutsteg med en förförstärkare också.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:22:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med dig där Tobbe för det är väldigt lätt att bli hemma blind och tycka att allt låter guld och jag asar (bär) gärna omkring på grejorna som en nasare tills man vet att allt låter som det skall.

Visst kan ni våldgästa mig men det får vänta då jag är ute efter en ny lägenhet och håller på att förbereda allt inför en kommande flytt när det nu blir.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:41:24  Show Profile Send mayro a Private Message


Men vi tar med verktyg och fixar ut lite väggar så får vi utrymme...sedan får du "närmare" kontakt med din granne också på kuppen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:44:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Att ha grannarna rännandes hos en hela tiden är tråkigt och säkert ar de alldeles för nyfikna eller förstår de sig inte på hifi Mayro.

Efter ytterligare provlyssning med bättre prylar kan jag konstatera att detta är förmodligen bland det bästa jag har byggt dock har rummen där jag har spelat dem varit så stora att inga basreflexer har stört. Men filterna behövs jobbas på mera för att få till det där lilla extra. Jag kommer att prova mina andra fronter till diskanterna i morgon för att höra om det finns någon skillnad.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:52:26  Show Profile Send mayro a Private Message


Beror ju lite på om grannen är en snygging eller ej sådant...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:57:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jontemans grannfru sprang minsann naken fram och tillbaka på andra sidan gatan för oss när jag var det på lyssningskväll igår. Sånna grannar skall man ha.
Hade tydligen bott en snygg tjej på andra sidan gatan där tidigare som också gillade att knata naken.


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/19 :  17:34:15  Show Profile Send mayro a Private Message
förutom nakna grannar så måste man säga ni är kanonduktiga flera av er.... sagt tidigare men tål att sägas igen...

Ser jäkligt trevligt ut....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/05/19 :  21:16:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Denna flyttas till DIY på trådskaparens begäran.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/05/19 :  21:20:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nytt på lyssningsfronten, mer dämpning av röret då det låter "burkigt" eller som om man pratar i ett rör men lösning är på väg så att det ordnar sig. Jag avlägsnade notchen från diskanten och upplevde att diskanten levde upp, bytte därefter till front två som förbättrade spridningen medan ettan mer riktade ljudet rakt fram men mer testande återstår. Som tur gör jag det på jobbet och hög volym är inga problem.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000