HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T-Network GC, DC-problem löst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/15 :  11:53:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har nu i veckan byggt mig en ny gainklon, denna gången efter detta receptet på Decibel Dungeon:

http://www.decdun.fsnet.co.uk/gainclone7.html

Problemet är löst, ignorera frågorna!
Jag följde rådet att använda en trimpot (10kohm) mellan icke-inverterande ingång och signaljord, för att kunna minimera dc-offset. När det sedan var dags att testköra med ett effektmotstånd (hade inga 8ohms, så det fick bli 15 istället 5w. blev så varmt att jag fick tejpa på två små kylflänsar för att våga köra vidare!) mellan högtalarutgångarna så blev jag lite chockad. Visst kunde jag ställa in dc-offset. Mellan 11,8 och 12,2 Volt! (INTE mV, V!). Började mäta kretsen på lite andra ställen och konstaterade snabbt att det är fruktansvärd assymetri på matningsspänningen. +16,4/-14,2. Antar att detta har ett samband.

Jag blev nu misstänksam mot trafon och mätte ac på sekundärerna, 12,7 på ena och 12,4 på andra. Acceptabla avvikelser, antar jag? Jag kör en nätdel med dubbla 10A likriktarbryggor, båda helt nya. Jag har kontrollerat alla lödningar med ledningsprovare och har inte hittat några fel, så vad kan det då vara? Börjar misstänka defekta lytar. Verkar iofs konstigt, det är oanvända Rifa PEH165.

Jag har en liten avvikelse ifrån schemat jag postade. Har satt 3,3uF på signalingången istället för 47uF (har han skrivit fel? Det borde stå 4,7uF). Men det borde inte påverka? Slutligen så var jag osäker på om jag skulle dra nollpotential från likriktarna till chassi eller kraftjordstjärna, som jag satt på högtalarens minuspol. Som det är nu så sitter de på högtalarpolen.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/05/15 15:46:13

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/15 :  15:40:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Oki. Problemet löst. Ignorera frågan. Man ska inte löda när man är trött. Hade glömt den lilla, men inte helt oviktiga kabeln som ska sitta mellan signaljord och strömjord. Nu ska hon få prova att sjunga!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/15 :  18:03:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har nu lyssnat på några låtar med den. Det enda jag kan konstatera är att gainkloner inte behöver ha några likheter i ljudkaraktär, bara för att det bygger på samma chip och de utgår ifrån samma designfilosofi. Denna låter inte alls som den jag byggde förra sommaren. Den här har mer framhävt och detaljerat mellanregister. På ett lite jobbigt sätt, känns det nästan som, fast man ska inte dra några förhastade slutsatser. Det kanske bara är en vanesak? Lite sämre "driv" i musiken tycker också min allra mest kritiska sida. Svårdefinierat begrepp det där, bara en känsla jag har.

Den är förstås bättre på några punkter också. Den är bl a MYCKET tystare än den förra, både på hög och låg volym. Inga spår av brus, brum eller RF-skräp. Den egenskapen tillskriver jag det faktum att detta är en mycket mer välbyggd och genomtänkt konstruktion. Kortare signalvägar, mindre kabeldragning, slavisk stjärnjordning. Hade jag haft en digitalkamera hade jag gladeligen visat upp närbilder. Det gjorde jag visserligen sist också, fast med den stora skillnaden att jag denna gång skulle kunna känna mig lite stolt, istället för skamsen.

Allt för denna gång!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/05/15 18:04:03
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/15 :  18:08:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Synd förresten att jag skrotat delningsfiltren till mina gamla högtalare (lådor och element finns kvar). Har en känsla av att denna förstärkare skulle passat mycket bättre till dem, än till pioneer-line-dipolerna jag spelar på nu. De gamla högtalarnas största svaghet var just ett lite dämpat och grötigt mellanregister.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000