HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny generation TV-spels konsoler!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:33:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Xbox 360 och Playstation 3 har hittills visats, och Nintendos nya Revolution kommer nog framöver...vilken maskin tror ni lyckas bäst, och vilken ska ni själv köpa? De videosekvenser jag sett hittills på tex www.gamespot.com verkar grymma! Både PS3 och nya Xbox imponerar, både till specifikationerna och av de sekvenser som visats upp.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:07:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Playstation 3s specifikationer käkar xbox 360 till frukost.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:09:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Finns en hel del mer information på http://macnytt.se
anledningen är att både Xbox 360 och Playstation 3 använder sig
av "nästan samma" processor som i Apples G5or.

Mycket intressant detta!

Edit: Jag spelar inte tv-spel, men jag gillar datorer ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/05/18 12:09:51
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:29:59  Show Profile Send Piggen a Private Message
vemsom:
"nästan samma" är ju en sanning med rätt stor modifikation Men, visst, dom har ju vissa byggstenar gemensamt.
Skulle gissa att prestanda mellan Xbox och PS3 blir ganska likartade, trots cell-processorns brutala specifikation.

(kommer nog inte att köpa någon av dom. Möjligen Nintendo varianten om dom släpper re-makes av Super Mario och bubble booble )

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:01:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sony själva påstår ju att deras PS3 är nära dubbelt så stark som xbox 360. Vad Microsoft säger om detta vet jag inte... Men många intressanta spel till bägge maskinerna. Jag gillar spel, främst till datorn men även TV-spel.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:08:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Piggen. Där av citationstecknen ;D

Problemet är juh att ens vanliga dator är sämre än dessa maskner.
Känns fel att ha ett tv-spel som kickar ens dators stjärt :)

Å andra sidan så var nintendot ganska bra om man jämför med min 8MHz MacSE utan hårddisk.
(Fast jag står fast vid att MacSEn fortfarnade är den bästa och coolaste datorn som gjorts)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:31:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken spel som slår... Är nog beroende av vilket företag som puschar mest för de fräcka spelen. Prestandan brukar inte vara den som segrar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:42:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är sant zalve. Spelen säljer konsollerna.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:03:31  Show Profile Send 10 a Private Message
Xbox lär väl ska ha en riktigt trevlig utvecklingsmiljö (bättre än PS vad jag har hört), så det kanske talar för Xbox i det långa loppet. Eller så gör det inte det...
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:15:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Är det lönt med väldigt mycket prestanda när upplösingen är begränsad till 800*600 på (de flesta) TV-apparater?

Bättre med dator med rejält grafikkort och stor skärm.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/18 :  18:28:38  Show Profile
Här är lite specifikationer.... ta en titt på prisjakts konsollforum med, lite väl mycket gissningar och påståenden här tycker jag

Product name: PLAYSTATION®3

Logo: PLAYSTATION®3

CPU: Cell Processor

PowerPC-base Core @3.2GHz

1 VMX vector unit per core

512KB L2 cache

7 x SPE @3.2GHz

7 x 128b 128 SIMD GPRs

7 x 256KB SRAM for SPE

* 1 of 8 SPEs reserved for

redundancy

total floating point

performance: 218 GFLOPS

GPU: RSX @550MHz

1.8 TFLOPS floating point
performance

Full HD (up to 1080p) x 2
channels

Multi-way programmable parallel
floating point shader
pipelines

Sound: Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-
base processing)

Memory: 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandwidth: Main RAM 25.6GB/s

VRAM 22.4GB/s

RSX 20GB/s (write) + 15GB/s
(read)

SB 2.5GB/s (write) +
2.5GB/s (read)

System Floating Point Performance: 2 TFLOPS

Storage: HDD Detachable 2.5" HDD slot x 1

I/O: USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)

Memory Stick standard/Duo, PRO x 1

SD standard/mini x 1

CompactFlash (Type I, II) x 1

Communication: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
x 3 (input x 1 + output x 2)

Wi-Fi IEEE 802.11 b/g

Bluetooth Bluetooth 2.0 (EDR)

Controller: Bluetooth (up to 7)

USB2.0 (wired)

Wi-Fi (PSP®)

Network (over IP)

AV Output: Screen size 480i, 480p, 720p,
1080i, 1080p

HDMI HDMI out x 2

Analog AV MULTI OUT x 1

Digital audio DIGITAL OUT
(OPTICAL) x 1

Disc media: CD PlayStation® CD-ROM

* read only PlayStation®2 CD-ROM

CD-DA CD-DA (ROM), CD-R,
CD-RW

SACD SACD Hybrid (CD
layer), SACD HD

DualDisc DualDisc (audio
side), DualDisc
(DVD side)

DVD: PlayStation®2 DVD-ROM

PLAYSTATION®3 DVD-ROM
DVD-Video DVD-ROM, DVD-R,
DVD-RW, DVD+R,
DVD+RW

Blu-ray Disc: PLAYSTATION®3 BD-ROM
BD-Video BD-ROM, BD-R,
BD-RE

----------------------------------------------------------------------------

Xbox 360 System Performance Specifications

* Custom IBM PowerPC-based CPU Three symmetrical cores running at 3.2 GHz each
* Two hardware threads per core; six hardware threads total
* VMX-128 vector unit per core; three total
* 128 VMX-128 registers per hardware thread
* 1 MB L2 cache

CPU Game Math Performance
* 9 billion dot product operations per second

Custom ATI Graphics Processor
* 10 MB of embedded DRAM
* 48-way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines
* Unified shader architecture

Polygon Performance
* 500 million triangles per second

Pixel Fill Rate
* 16 gigasamples per second fill rate using 4x MSAA

Shader Performance
* 48 billion shader operations per second

Memory 512 MB of 700 MHz GDDR3 RAM
* Unified memory architecture

Memory Bandwidth
* 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth
* 256 GB/s memory bandwidth to EDRAM
* 21.6 GB/s front-side bus

Overall System Floating-Point Performance
* 1 teraflop

Storage
* Detachable and upgradeable 20GB hard drive
* 12x dual-layer DVD-ROM
* Memory Unit support starting at 64 MB

I/O
* Support for up to four wireless game controllers
* Three USB 2.0 ports
* Two memory unit slots
Bifogad bild

Optimized for Online
* Instant, out-of-the-box access to Xbox Live features with broadband service, including Xbox Live Marketplace for downloadable content, gamer profile for digital identity, and voice chat to talk to friends while playing games, watching movies, or listening to music
* Built-in Ethernet port
* Wi-Fi ready: 802.11a, 802.11b, and 802.11g
* Video camera ready

Digital Media Support
* Support for DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD
* Ability to stream media from portable music devices, digital cameras and Windows XP-based PCs
* Ability to rip music to the Xbox 360 hard drive
* Custom playlists in every game
* Built-in Media Center Extender for Windows XP Media Center Edition 2005
* Interactive, full-screen 3-D visualizers

High-Definition Game Support
* All games supported at 16:9, 720p, and 1080i, anti-aliasing
* Standard-definition and high-definition video output supported

Audio
* Multi-channel surround sound output
* Supports 48KHz 16-bit audio
* 320 independent decompression channels
* 32-bit audio processing
* Over 256 audio channels

System Orientation
* Stands vertically or horizontally

Customizable Face Plates
* Interchangeable to personalize the console

Availability: Holiday 2005

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/05/19 :  12:04:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ingen konsoll slår sig fram utan bra mjukvara, men mjukvarutillverkaren väljer ju oftast att utveckla spel till den konsoll med störst möjligheter.
Xbox såg exempelvis inte ut att ha mycket att hämta mot Gamecube eller PS2, men när det märktes hur mycket det verkligen skilde i prestanda så kom fler och fler speltillverkare att prioritera Xbox.
Dock så är det lite tråkigt nu när nya konsoller kommer så fort.
Jag tyckte inte de system som finns idag har tjänat ut sin roll. Men när man ser screenshots på Quake4 från Xbox360 så förstår man att de har det...

Nintendo tjatar om att man ska stå för fri bredbandsuppkoppling med databank för att kunna ladda ner alla gamla godingar, altså helt "bakåtkompatibelt". Men jag tycker det låter svårt att sälja in en sådan idé, det är inte 30-åringarna som pumpar in pengar i TV-spelsbranchen. Jag har inte sett någon bild på Revolutions kontroll ännu, ska bli kul att se hur den ser ut.

Jag tror PS3 blir nästa storsäljare. Ett fett utbud av spel där kanske 10% är bra, men man kan därimot lätt hitta sin favorit. Dock så gilllar jag inte handkontrollen som har prioriterat det tråkiga styrkorset...igen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/05/21 :  02:53:32  Show Profile Send yudansha a Private Message
Förstår inte vad en screenshot på quake 4 har med dagens spel att göra. Blir de sämre av detta? Lite "audiofil"-syndrom då tekniken är viktigare än mjukvaran och formatet/inspelningen är viktigare än musiken...

Dessutom så utvecklades det inte alls några fler tyngre spel till xboxen efterhand utan mjukvarumässigt har konsolen alltid varit lika svag. Ett bra tecken var att xbox-versionerna av spel ofta kom från den prioriterade PS2-versionen och således inte var särskilt mycket bättre tekniskt, och rent av sämre spelmässigt (mycket p.g.a. den underlägsna kontrollen jämfört med DualShock).

Hurra för att få spela alla bra Nintendo-spel på Revolution. Låter helt suveränt tycker jag!!!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:11:44  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Förstår inte vad en screenshot på quake 4 har med dagens spel att göra. Blir de sämre av detta?

Ja, ungefär så. Hade SNES inte kommit hade vi väl fortfarande suttit och spelat Life-Force och varit nöjda med det. Det är ju faktiskt inte mycket annat än grafik och utvecklingsmöjligheter som drar spelutvecklingen framåt.

Vilken handkontroll som sitter bäst i handen diskuteras det mycket på spel-forumen runt om just nu. Min uppfattning är att Gamecube-kontrollen är så nära en perfekt kontroll man kan komma med de referenser jag har. Men vissa tycker tydligen at DualShock är ergonomisk...
Visst har Xbox en hel del tunga titlar...SplinterCell, NinjaGaiden, Halo och sist då Quake för att nämna några. Grafik och spelkänsla slår PS2, men nintendos spelkänsla når man ine upp till... Även om grafiken är bättre.
Har du förresten spelat några NES-spel den senaste tiden? De är fruktansvärt korta och fyller inte mycket dötid. Megaman 1-6 tar man sig igenom på under 5 timmar exempelvis.

Hur som helst, åsikterna går uppenbarligen vitt isär så kanske alla tre maskinerna har en framtid. Dock verkar det bli dyrt, PS3 beräknas ligga runt 5000 riksdaler här i Sverige. Xbox360 lite under...

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2053 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:31:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Dagens spel är nästan bara grafiska orgier, utan minsta tillstymmelse till spelkänsla (dock med vissa undantag.) Nu vet jag inte när Sony och Nintendo släpper sina konsoler, men risken är nog överhängande att Microsoft plockar hem den matchen, eftersom deras 360 släpps i skarven mellan oktober november.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:56:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tjafs ! Tacka vet jag Amiga 1200, unreal, Obligator, flashback, another world, alien breed, superfrog, aaah...

Those were indeed the days were they not...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:53:45  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Visningen av nya Xbox 360 på E3 kan väl sammanfattas på ett sätt..

Måste kännas tungt för MicroSoft att tvingas köpa in MAC

Länk

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:08:35  Show Profile Send 10 a Private Message
Det var väl därför det såg så kackigt ut också!

Dessutom torde MS ha rätt stora mängder Macar i sina lokaler. Om du missat det, Sanoj, utvecklar de faktiskt för Mac också...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:45:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nån som har koll på när de nya konsollerna släpps??

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:00:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Xbox360 släpps till jul, PS3 nästa vår/sommar, Nintendo Revolution vet man nog inte exakt, men under 2006.

Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/18 :  02:57:49  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Problemet är juh att ens vanliga dator är sämre än dessa maskner.
Känns fel att ha ett tv-spel som kickar ens dators stjärt :)

Å andra sidan så var nintendot ganska bra om man jämför med min 8MHz MacSE utan hårddisk.
(Fast jag står fast vid att MacSEn fortfarnade är den bästa och coolaste datorn som gjorts)

När de väl kommer ut är 'PC' datorerna som går att skaffa till hemmen antagligen lika snabba eller snabbare ändå =)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/18 :  05:37:07  Show Profile
Nej det är nog inte så troligt då dessa tv-spel har en helt annan arkitektur, men det är klart att datorerna kommer ifatt förr eller senare, men då är det nog dags för en ny generation tv-spel igen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/18 :  09:49:14  Show Profile Send Bubben a Private Message
Problemet med PC´n är att den bygger fortfarande på över 20 år gammal teknik...Eller är det någon som vet hur man får mer än 622kb EMS-minne?

Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/22 :  14:09:41  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Nej det är nog inte så troligt då dessa tv-spel har en helt annan arkitektur, men det är klart att datorerna kommer ifatt förr eller senare, men då är det nog dags för en ny generation tv-spel igen.

Snackar vi bara datorer finns det snabba nog idag redan, snackar vi PC's är det en annan sak. Visst skiljer det en del men det är inga supersnabba saker i konsollerna rent prestanda-mässigt ändå när vi når det datumet då de kommer ut. Idag är det rätt imponerande spec's för konsoller dock =)

PS3'ans specs är mest impande, Xboxens är inte lika imponerande.
Hoppas inte den bli ännu ett hype-offer bara...

Edited by - rokk on 2005/06/22 14:16:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000