..man inte använder frekvenser under ca 150 hz ? Jag förstår att gynnsamma förhållanden för det använda elementet är viktigt för basresponsen men hur är det då jag använder det endast för mellanregistret? Jag kan tillägga att jag skär av vid 200 hz med 24db-filter. tacksam för respons! mvh Urban
Tänk på att inga lådväggar bör ligga vid motsvarande ca 100hz avstånd från varandra. Dvs det betyder att väggarna bör ligga inom 3,4m från varandra. Klarar man det så är det lungt..... Dvs inga stående fullvågor kan uppnås om väggarna ligger inom detta mått.
Möjligtvis att elementet är byggt för en viss inom-volym åxå. Då bör man hålla sig inom den volymen. Tanken är att rätt fjädring skall uppnås. Tror inte jag sett något sådant någon gång för då brukar lådan hänga med elementet som en fin liten ryggsäck.
Tack, jag behöver inte kanske vara så orolig för stående vågor då jag använder ett 200mm/diam plaströr från en gammal Dantax cylindrisk 3-vägshögtalare som jag har kapat ner till ett par 265mm långa rör med elementet i den ena ändan och en kon som användes som spridarkon för basen i botten på den ursprungliga högtalaren, som lock i den andra änden. Jag spelar med detta nu och det verkar väldigt befriat från lådljud, tack för responsen.