Har sett att en del postar grafer på ljudmätningar av rum. Försöker man hitta svaga punkter i återgivningen för att åtgärda? Hur går en sådan mätning till, kan jag göra den själv och vad behöver jag för instrument?
Jag vill också ha en mätning i mitt rum för att se om allt står rätt till ju
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Om du som jag inte kan (!) så mycket så är det bra om du letar upp någon som har typ dB-mätare och en test CD. Sedan mäter du upp högtalarna utomhus och sedan inomhus. Skillnaden där emellan ÄR rums tillskottet... Men vad du skall göra åt det får du nog fundera på själv, tyvärr... (Sök på "Akustik, Absorbenter eller Rumsakustik"...)
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
Jag har tjänsten "mätning av lyssningsrum" i min produktportfölj. Mätningarna ger mycket goda data på vad som är dom största problemen och vidare diskussion leder till hur man lämpligast rättar till dom.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Vi kan oxå erbjuda tjänsten till våra kunder att vi mäter upp rummet!! Genom att lägga i alla parmetrar kan vi oxå erbjuda kunden dämpning och diffusering, genom dataprogram som t.ex. CARA !! // Wolfgang
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Hej, eftersom detta verkar vara marknadsplatsen för sådana här saker kan jag säga att vi också utför mätningar och data-modellering av rum (mest kosertsalar) med WinMLS och CATT!!! Vi finns i gbg så det kanske inte är värt pengarna att vi ska upp till sthlm och mäta in ett hifi-rum, men för er i närområdet kanske.
Ska ni däremot bygga ett seriöst lyssningsrum från scratch eller göra seriösa förbättringar så kan ni gärna höra av er. Vi har stor erfarenhet av studiodesign med flytande golvkonstruktioner, bra väggar mm vad gäller byggdelen samt den akustiska erfarenhet som krävs för att få en bra lyssningsmiljö vad gäller absorbentplacering/ diffusering/ ekogramdesign mm.