Author |
Topic  |
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 22:36:46
|
Sökte lite..
http://www.wesellcd.com/
Till exempel, 100st TDK DVD-R skivor + 100 DVD-cases för 495.-
EDIT 1st DVD-R kommer kosta +20kr (i avgift) i Sverige -> 2000kr extra för 100st.
quote: – Detta är inte en godtagbar lösning. Många använder dessa skivor för saker som inte alls har med musik att göra och nu kommer man att beställa dem från annat EU-land, sade Christer Winbäck (fp).
 |
Edited by - m_persson79 on 2005/05/25 22:39:32 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 00:06:48
|
Jaha...ännu en vara som folk kommer köpa i mängder när de åker å köper sprit i tyskland |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 02:03:57
|

|
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 05:10:57
|
Tur att man kan importera, redan nu mycket billigare...
Vilka ideér dom har alltså... kul när blueray kommer, ska man betala typ 200 spänn för en skiva ... |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
Drem
Member

696 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 23:57:29
|
Ibland så undrar man verkligen om beslutsfattarna har minsta susning om vad som händer utanför riksdagshusets väggar. Jag kommer att fortsätta köpa mina skivor från wesellcd som jag alltid gjort  |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
 |
|
Hasse
Member

831 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:18:06
|
dubbel puckat:
1. Att ha en fast avgift per megabyte. Känns som ett sätt att stoppa teknisk utveckling. säg att det kommer ett format som rymmer 100 gb vem kommer att ha råd att köpa sådana.
2. folk som har eget skivbolag eller gör film själv och säljer. Ska batala för att madonna ska kunna käna lite extra. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:53:58
|
Än jag som bränner ner semesterbilder på dvd !!!!
INTE NU LÄNGRE !!!  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:06:30
|
quote: Än jag som bränner ner semesterbilder på dvd !!!!
INTE NU LÄNGRE !!!
Så du lägger ner 10000-20000 på semester men kan inte lägga 20spänn extra på din dvd-skiva som du ska bränna dina semesterbilder på..
Nån måtta på BS får det allt và..
// vänligen Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:31:31
|
en sak kan man undra över.. Artister sitter i knät på makthavarna i alla länder.. Och dom får specialbehandling över hela världen...
konstiga "slumpmässiga lagar" som kommer va?? flinar brett.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:45:46
|
Jag klargör lite  Med semesterbilder menar jag även rörliga, tagna med DV-kamera.
Att Jag skall tvingas lägga 20 spänn extra på en skiva som används till bilder, rörliga eller inte, tagna av mig själv, och sen skall dessa pengar gå till musikindustrin !?!?! skulle gärna vilja få logiken i detta förklarad för mig 
quote: Så du lägger ner 10000-20000 på semester
Tyvärr så har Vi inte så mycket pengar att spendera på semester per år   Dyraste semestertillfället i år var faktiskt en heldag på Tivoli i går   Tåg så gott som dörr till dörr, MYCKET trevligt Sedan blir det tält och allemansrätt för resten av året  
Ett stort skäl till att jag inte längre bränner ned RÖRLIGA bilder på DVD är att kvalitén blir så lidande i dagsläget , använder numera bara DV-band och låter filmen vara kvar där. Lite bökigt vid visning är det allt, men i brist på bättre alternativ så 
Att musikindustrin skall ha en andel av alla pengar som läggs på CD/DVD försäljningen i Sverige kan Jag bara inte köpa Dessa medium används ju till så väldigt mycket mer än att kopiera musik !
Om jag försått det rätt så skall dessa pengar täcka bolagens förluster åsamkade av den LAGLIGA kopieringen av musik, den för privat bruk !? Om den nu är laglig... vad är det då som skall ersättas ????
quote: Nån måtta på BS får det allt và..
Det får Du allt stå för själv !!
Magnus
Ps, Ingen hembränning här, varken i form av "bits" eller "drops" Vi köper allt vårt i butik, idag skall jag hämta en skiva i affären "Wati" av Amadou et mariam Har gjort kopior av 5-6 skivor som är lite ovanliga. Lägger undan Orginalet och spelar kopian.
|
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:47:07
|
Okey då..du är förlåten 
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:01:41
|
Helt fantastiskt !
Jag applåderar våra beslutsfattare för denna mkt insiktsfulla och effektiva handling, detta lär ju verkligen sätta stopp för hembränningen, ännu bättre vore väl att köra en systembolagslösning, du får inte köpa brännbara skivor föränn en viss ålder, och endast via staligt kontrollerade butiker, sedan kan de ju köra igång motboken också så de vet vilka som köper många resp. inga alls.
Undrar om det ens är lagligt i avseendet om du bränner ner egenskapat material, exemeplvis semesterfilmer, på dvd, som man skall betala en avgift för till upphovsrättshavarna, dvs mig själv, hur får jag tillbaka mina pengar ?
Helt otroligt... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:33:25
|
quote: Okey då..du är förlåten
Luddigt inlägg av Mig, förlåt själv 
Nu får vi sluta pussas 
M
|
Mr 500! |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:37:48
|
Ekonomiskt lastas nog väldigt få personer av detta. Däremot är känslan för detta kollektiva straff otroligt "principframkallande" och tänder de flesta cylindrarna hos oss.
Jag står på musikernas sida och hoppas innom en snar framtid se en bra och vettig lösning på den problematik som finns idag. Jag är övertygad om att man skall utnyttja tekniken och beräkna in den.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
big-olle
Member

198 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:02:25
|
Jag gillar inte den här idén. Jag håller nog mycket på EA´s synpunkt med kollektiva straff. Ner med dessa straff och förbud.
Sen tror jag att alla "hembrännare" snarare använder HD och flash istället, vem behöver ett ålderstiget CD och DVD media? |
BAT out of hell (and then back again). |
 |
|
planetaryice
600.000-klubben

477 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 19:16:07
|
Vad ska man säga. Sorgligt tycker jag! Känns lite som att de bara försöker finna fler ställen att sno våra pengar ifrån. |
Mitt stativbygge |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 21:56:26
|
Jag skulle gärna se hur de gör när man vill ha pengar för eget material t.ex egna semesterbilder som martinsson nämner, själv tror jag att våra myndigheter s****r i vad vi gör och behåller pengarna.
Som jag alltid har sagt problemet ligger först och främst hos industrin oavsätt om det är musik eller böcker så har de ett synsätt som inte rimmar med verkligheten där de tror att det går att ta ut mer än det är värt ur en produkt.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 23:02:24
|
Tja, finns det inte en avdelning för "övriga avdrag" på deklarationen ??
"Härmed yrkas avdrag på 256.90 inkl. moms för avgift betald på 137 st. WriteMaster DeLuxe,750mb CD-R skivor, använda för bildkopiering, Skivorna finns givetvis tillgängliga för inspektion enl. överenskommelse"
0,025*750*137=256.90
M |
Mr 500! |
 |
|
m_persson79
100.000-klubben

787 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 01:11:42
|
Tänk om 1/10-del av ansträngningen av lobby-verksamheten (lär ha kostat nån miljard) för att driva igenom lagar som förbjuder nedladdning istället hade riktats mot nytänkande för laglig distribuering av musik/film/spel istället. Undra vad dom hade kommit fram till?
Tänk om kopieringsmaskinen hade förbjudits. Videon eller bandspelaren.. Kommersiella krafter har för TOK för mycket makt numera.
|
 |
|
|
Topic  |
|