Author |
Topic  |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 16:23:51
|
Jag har kommit fram till att min eton er4a mår betydligt mycket bättre av att användas i en free air konfiguration. Mina lådor är dock färdiga och byggdes med tanke om att använda sluten/portad lösning för den. Storleken är 270x1150x435mm rektangulära, svider lite att "hugga av" 13-14cm av toppen men det ska göras!
Man måste ha nån sorts träram eller liknande som er4an kan skruvas fast i som sedan kan monteras uppepå lådan. Den stora frågan är dock hur jag skall lösa detta på ett snyggt sätt... Vad/hur kan jag göra för att få till nåt acceptabelt vad gäller design av denna?
Kravet på den här "upphängningen" är att elementet ska ha möjligheten att spela helt fritt rakt bakåt och åt sidorna. Plus att den ska vara en fröjd för ögat att beskåda 
Har någon annan exprimenterat med att köra er4a i en free air konfigration föresten? Epkpeng? Vore interesant att höra era slutsatser...

mvh t-rex
|
|
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 17:10:53
|
Det var en mycket interesant lösning det! Ljudnässig fördel dessutom *mumma* Men att ha vingen bakom er4an är nog inte att föredra... Man skulle nog kunna ha 2st vingar på vardera sida istället vilket skulle utgöra en triangel eller nåt ännu roligare om man får för sig det!
Tål att tänkas på! Synd att mina snickeri kunskaper är strikt begränsade...
mvh t-rex |
|
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 17:30:44
|
Säg till hur du vill ha det så kan jag fixa det.
Du vet hur du får tag i mig.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 20:29:03
|
Kool lösning, bättre hade det förstås varit om frontplattan varit lite mer asymetrisk.
 |
sound pollution |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 00:08:24
|
Trevligt trevligt, kan det tänkas bli någon kolfiber historia som vi pratade om förut frez? vore ballt!
En annan variant vore att implettera denna anordning i själva baffeln, dvs lägga på en ny skiva i nåt skojsigt material på den befintliga baffeln som är i ett stycke med upphängning för er4an. Men det kanske är att ta sig vatten över huvet vad gäller konstruktion av en sådan...
mvh t-rex |
|
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:58:00
|
Tja, Man kan ju tänka sig en låda med ER4an sittandes i en ram som är ca 2 cm bredare och högre än chassit. I denna ram fäster man gummisnoddar, bitumen, lakritsremmar eller vad man nu vill testa att hänga upp den i. Skulle kunna göras mycket tilltalande tror jag. Skriv in måtten på lådtoppen (bredd och djup) till den låda du hade hemma samt måtten på ER4an så återkommer jag med något roligt. Några önskemål om material, träslag, finish mm?
/Frez |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 17:05:49
|
Er4an har yttermåtten 11x11 cm och själva lådan är 27cm bred och 43,5 cm djup
O ringar blir nog bäst att använda som fästning, då behövs bara en öggla att fästa i som lätt kan srkuvas i ramen. er4an bör nog läggas så nära själva lådan som möjligt för att komma nära mellanregistret.
Vad gäller material... har du sett den faner jag ska ha på själva lådan? Den är mörk brun/röd Snyggast vore kanske att använda den om det går att få dit på ramen. Då spelar material mindre roll.

Det är den mörk bruna dära. Mycket snyggare i verkligheten! Inte lika mörk, mer röd skimrande.
Alternativt kan ramen göras i sådant träslag, har dock aldrig sett någe träslag i den färgen... rödfaner kallas de iaf. Som ett tredje alternativ skulle man kunna göra den blank svart eller nåt sånt, frågan är bara hur 
Ska skissa på lite alternativ själv, konstnärsådran kanske har vaknat till liv
mvh t-rex
|
|
Edited by - T-ReX on 2002/10/17 17:06:34 |
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:10:26
|
Vänta nu lite här. Det där var inget fanér, det var vinyl. Sådant befattar jag mig icke med 
Skämt åsido, varför kör du inte riktigt fanér om du nu satsat så mycket på resten? Om du inte känner att du klarar av det så kan jag hjälpa dig med den biten. Synd att en så schysst konstruktion ska behöva se ut som något Ljudia tagit fram.
Rita på en ram som du gillar så kan jag fixa den åt dig. Ska rita lite själv på ett förslag idag. Skall den lutas något bakåt?
/Frez |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 14:14:43
|
Fusk faner är guld, höhö, ne men jag har inte satsat så mycket på själva utseendet, mer på ljudet! Först nu som jag börjat spåna lite om utseendet också 
Den vinyl jag har tycker jag ser helt ok ut, men det kanske blir mycket snyggare med riktig faner? Nåt sånt har jag aldrig jobbat med så jag vet inte om jag klarar av det...
Öhm använder man då nåt sexigt träslag i tunn tjocklek som man sedan limmar på lådan? Baffeln skulle då behöva 5mm tjocklek så att jag kan såga ut yttermåtten för elementen och på så sätt få en "nerfräsning" , sedan fylla eventuellt mellanrum med wood filler, borde funka?
För anordningen av er4an är det nog bäst om själva er4an står helt rakt utan lutning, men själva ramen kan ha en lutning för det, blir nog snyggare så, kanske så att den högsta punkten i den är från baffeln mätt 1,5-2cm.
mvh t-rex |
|
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 09:23:16
|
Vi gör så här tycker jag:
Du funderar ut en design på toppen du gillar. Ger ritningen till mig så fixar jag två stycken (bry dig inte om materialtjockleken, jag kan fräsa :-) ). Vi tar en repa till trävaruimporten och kollar olika fanér. Jag hjälper dig på med fanéret. Det är inte så svårt som det ser ut!
/Frez |
 |
|
|
Topic  |
|