Author |
Topic  |
|
Stefanjo
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:13:26
|
Hej alla! Tänker inom en snar framtid inhandla ett par nya högtalare och skulle gärna vilja höra era åsikter. Prisklassen är 6000:-.
Är nybörjare inom high-end området och hoppas därför på svar.
För ren hifi lyssning tycker jag att alla nedanstående högtalare rekommenderas, men eftersom jag dessutom är ett stort fan av hemmabio så skulle åsikter gällande detta också vara tacksamt. Jag vet att detta forum inte är inriktat på hemmabio men ändå.
Matchen står för tillfället mellan Dynaudio 42, B&W DM602/3 S3 och MA Bronze B2.
Rummet som ska fyllas är på 20kvm och högtalarna ska självklart stå på stativ.
Eftersom jag nyss bestämt mig för att inhandla nytt har jag ännu inte hunnit provlyssna MA & Dynaudio. B&W är dock ett enormt lyft från ingenting.
Har läst ett antal inlägg här och jag tycker Dynaudio fått bäst betyg vad gäller klarhet/renhet, återgivning osv. Det jag däremot undrar lite om är basen hos samtliga högtalare. Hur långt ner går den? Bör man inhandla en sub? Hur högt kan man förvänta sig att spela? Hur står sig Audience 42 mot de fysiskt större B&W602S3?
Högtalarna även användas som biohögtalare och eftersom man självklart gillar ett högt och mäktigt ljud så tycker jag att basåtergivningen från fronthögtalarna är av stor vikt. Har inte någon sub till hemmabio än men planerar dock att införskaffa detta.
Alla åsikter emottages tacksamt och jag är öppen för förslag vad gäller andra högtalare. Stativhögtalare ska det dock vara. TACK!
Bästa hälsningar Stefan Johansson
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 21:18:14
|
Hej och välkommen hit!!
Tyvärr kan jag inte så mycket om de högtalare du beskriver men rent generellt kan man väl säga att det är bättre i ditt läge att sattsa på ett par bra (dyrare??) stativare och senare komplettera med en sub än att tro att man kan få allt på en gång... |
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 23:14:14
|
Lyssna även på Dynaudio 52 Har själv haft 42 och 52. De kostar dock några kronor mer men kan vara värt det. Vill dock inte påstå att 42:orna är dåliga men om du önskar ett fylligare ljud så skull jag rek. dessa.
Har själv en 5.1 lösning med Dynaudio idag Använder bla 42W som surround (front 1.8mkII och Contour Centern)
PS-räkna med att du får lägga några kr på en stärkare som gillar Dynaudio burkarna. Letar själv efter en sep två-kanalare för frontarna
|
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 23:25:12
|
Får också rekomendera 42:erna, är rätt ny inom området men blev riktigt imponerad av dem. Har själv precis beställt ett par contour 1.3 och vankar av och an i väntan. Kan dock inte så mycket inom surround, men lycka till med valet. |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:06:47
|
Audience 42 är helt klart den bästa högtalaren! Den har allt! Trots att den är liten spelar den en förvånansvärt djup bas och klara av att fylla ett relativt stort rum med ljud! Det är en högtalare som har alla parametrar på plats och har en imponerande klangrealism och spelglädje.
B&W låter sin strolek till trots slankare, man får på något vis mer basinformation ur 42:orna. Dessutom saknar den det värmeinnehåll och den klangrealism som Dynaudio har. Jag tror att de allra flesta skulle välja Dynaudio före B&W här, men B&W är ingen dålig högtalare, det råkar bara vara så att Dynaudio är väldigt bra!
MA är mycket bra men når inte riktigt upp till Dynaudio klass. Den har ett kraftigt prisövertag så jag tycker definitivt du ska ge den en chans! Jag skulle nog välja den före B&W, MA är långt bättre än vad priset säger! |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:15:40
|
quote: Originally posted by Stigge
Lyssna även på Dynaudio 52 Har själv haft 42 och 52. De kostar dock några kronor mer men kan vara värt det. Vill dock inte påstå att 42:orna är dåliga men om du önskar ett fylligare ljud så skull jag rek. dessa.
Har själv en 5.1 lösning med Dynaudio idag Använder bla 42W som surround (front 1.8mkII och Contour Centern)
PS-räkna med att du får lägga några kr på en stärkare som gillar Dynaudio burkarna. Letar själv efter en sep två-kanalare för frontarna
Skulle 42W kunna fungera som stereo/fronthögtalare?. Jag diggade verkligen 42'orna. Basen är klart en av de bättre jag hört ur en liten högtalare i den prisklassen. Har dock läst att de behöver en riktigt bra förstärkare. Och de behöver stå rätt så långt ifrån väggen, så man undrar ju ifall väggmonterade vore ett bra alternativ.
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:34:51
|
Varför inte spara ett tag och lyssna på Dynaudio Contour 1.1? Mycket liten och söt högtalare som begagnad inte går på mycket mer än en ny audience 52. Den är inte så farligt dyr ny heller om jag inte minns fel. |
Ino Audio for life |
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 20:08:10
|
quote: Originally posted by d_kay
quote: Originally posted by Stigge
Skulle 42W kunna fungera som stereo/fronthögtalare?. Jag diggade verkligen 42'orna. Basen är klart en av de bättre jag hört ur en liten högtalare i den prisklassen. Har dock läst att de behöver en riktigt bra förstärkare. Och de behöver stå rätt så långt ifrån väggen, så man undrar ju ifall väggmonterade vore ett bra alternativ.
42W som Frontar-Ja eller Nej? Håller på och spelar in mina 42W just nu så de tjänstgör. fn som stereohögtalare. Låter de lika bra som vanliga 42:orna? Svårt att svara på. Har inte mina placerade på väggen utan på stativ och de är ju inte inspelade men av de jag hört så är jag nöjd. Högtalarna ska enligt Dynaudio själva låta precis som vanliga 42:or. Men jag kan inte ge dig ett 100% svar på frågan ännu men tror dock att du blir nöjd med ett par 42W. Tänk dock på att du inte kan vinkla in dessa mot lyssningspositionen! (om de sitter på väggen)
Håller även med DasKapital. Kolla även efter ett par beg. stativare i Contour-serien (11500:- nya). Tyvärr har Dynaudio precis höjt priserna med ca 10%!!
|
 |
|
|
Topic  |
|