HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alla förstärkare likadana!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:21:58  Show Profile Send tek a Private Message
jo rubriken är lite konstig, låt mig förklara. jag har en lite gammaldags kompis som verkar tycka att det inte är nån större skillnad på förstärkare och förstärkare, att watt t ex 110w inte har nån betydelse utan mest handlar om man vill spela högt eller inte, att 'trögdrivna' högtalare handlar om dom är öppna eller slutna.

jag, som på intet sätt är nån expert på detta, tror att förstärkaren påverkar väl ljudet mer eller mindre bra beroende på modell, att hur en cd låtar påverkas beroende av vilken förstärkare man har (+ högtalare naturligtvis) och att en starkare förstärkare inte bara handlar om att spela högt, utan också hjälper till att plocka fram nyanser från musiken som sämre förstärkare inte skulle klara av..

vad säger ni andra? kan ni förklara lite så jag får lite vassare argument i fortsättningen =))

kan man säga nåt generellt om hur det fördelar sig när det gäller 'välljud' dvs om cd spelaren står för 10 procent, förstärkaren 30 procent och högtalarna 60 procent, går det att resonera nåt åt det håller? eller är jag ute och cyklar.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:43:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Förstärkaren kan förstöra hur cd'n låter ja och rent effekten säger nada. Och förstärkaren skall ju klara högtalarens last och det gör de rätt så olika. hur högt man kan spela beror ju på inmatad effekt, högtalarens verkningsgrad och hur mycket dist man pallar med.
Så Watten har inte så stor betydelse på kvaliten. det är lättare att konstruera en effektsvag men väljudande förstärkare än en effektstark dito.
det här är en liten vetenskap.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/16 :  21:52:06  Show Profile Send LCohen a Private Message
watten har liten betydelse, oftast använder man inte så mycket effekt (här hemma så slits elräkningen dock )

Klart att förstärkare påverkar ljudet, på alla sätt och vis. Allt i hela hifikedjan påverkar ljudet annars vore det nån form av revolution i elektrotekniken . Så var så säker, det påverkar ljudet.

Hur mycket som påverkas av varje del i kedjan tvistar vi nog alla om, svårt att säga en siffra eftersom det påverkas av vilka produkter den enskilde personen har. Här hemma så tror jag dock att cdn står för kanske 80% av ljudet.. men det beror på hur man tänker och räknar och så förstås. Går inte att ge ett riktigt svar på det.

Många tycker att högtalarna står för det mesta, men egentligen tror jag det handlar om att det är lättast att höra skillnad på ljudet när det gäller högtalare, pga många orsaker. Men när det gäller det musikaliska och rytmiska, själva musiken så spelar nog högtalarna mindre roll.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

sörbyängen
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/10/16 :  22:47:05  Show Profile Send sörbyängen a Private Message
Ur ett e-post från Ljud & Bild :

"Högtalarna är 80 - 90 procent av ljudet
Förstärkaren 10- 20
spelaren 0 - 9
kablar 0 - 1 procent

för att ge grova riktlinjer"

Fast iofs. jag har förstått att man inte alltid kan lite på dessa experter ;).
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/16 :  22:49:56  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by sörbyängen

Förstärkaren 10- 20
spelaren 0 - 9
kablar 0 - 1 procent

ljud och bild ÄR inga experter

spelaren 0-9 procent.. vilket skämt

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/16 :  22:53:48  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Du har inte lessnat på dina 0-9 procent ännu

Blev det något nytt försteg? Har för mig att du var ute efter ett nytt sådant?
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:26:50  Show Profile Send tek a Private Message
men vad är det som skiljer t ex en förstärkare i 3000krs klassen från en 8000krs klassen? det skiljer ju ändå 5000kr som man, om det inte är nån större skillnad, kan lägga på t ex högtalarna istället... watt styrkan kan man ju tydligen inte gå efter, dels varierar den i sig och dels varierar det hur olika tillverkare hanterar den... så vad går man efter då?
är det massa prylar i 8000krs förstärkaren som gör att den - på egen hand - ger så in i skogen bättre ljud än om man kört med 3000krs förstärkaren?

ett exempel:

säg att ni köper högtalare för 15 000:- först testar ni med en 8000krs förstärkare till den, sen kopplar ni om och kör med en 3000krs förstärkare.
är det jättestor skillnad då? och i så fall varför då?

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:28:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En spelare som står för 0 % av ljudet låter väl inte alls, eller...
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:31:50  Show Profile Send tek a Private Message
en annan fråga ang watt.

ett enkelt exempel: en sony har 2x70watt, en annan modell 2x110watt
när och hur har det betydelse för nånting? alltså när spelar dom där extra 40watten nån roll? låter den bättre? eller betyder det bara att man kan spela högre? eller vad

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:33:32  Show Profile Send celef a Private Message
Grappar, ni glömde visst rummets inverkan, annars så är L&Bs lista på pricken rätt!

Så sant, så sant!

sound pollution
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:38:49  Show Profile Send tek a Private Message
men om det är 80-90 procent så borde väl det spegla ens budget också, att man bör lägga 80-90 procent av pengarna på högtalarna?
(iofs svårt om man i mitt fall handlar för max 10 000) =)

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/16 :  23:43:30  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Du har inte lessnat på dina 0-9 procent ännu

Blev det något nytt försteg? Har för mig att du var ute efter ett nytt sådant?

haha... nä, jag kör på med mina 0-9procent .

Försteg ja, ska låna hem nu snart, haft en Melodik hemma nu under veckan, sen blir det försteg. Ska bli spännande.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/17 :  00:48:46  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Grappar, ni glömde visst rummets inverkan, annars så är L&Bs lista på pricken rätt!

Så sant, så sant!

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/17 :  07:34:29  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by tek

jo rubriken är lite konstig, låt mig förklara. jag har en lite gammaldags kompis som verkar tycka att det inte är nån större skillnad på förstärkare och förstärkare, att watt t ex 110w inte har nån betydelse utan mest handlar om man vill spela högt eller inte, att 'trögdrivna' högtalare handlar om dom är öppna eller slutna.

jag, som på intet sätt är nån expert på detta, tror att förstärkaren påverkar väl ljudet mer eller mindre bra beroende på modell, att hur en cd låtar påverkas beroende av vilken förstärkare man har (+ högtalare naturligtvis) och att en starkare förstärkare inte bara handlar om att spela högt, utan också hjälper till att plocka fram nyanser från musiken som sämre förstärkare inte skulle klara av..

vad säger ni andra? kan ni förklara lite så jag får lite vassare argument i fortsättningen =))

kan man säga nåt generellt om hur det fördelar sig när det gäller 'välljud' dvs om cd spelaren står för 10 procent, förstärkaren 30 procent och högtalarna 60 procent, går det att resonera nåt åt det håller? eller är jag ute och cyklar.

Hej allihop

Skivspelaren står för 40%
Förstärkaren står för 20%
Högtalarna står för 25%
Kablarna står för 1- 2%
Rummet står för 10%
Cd- spelaren står för resterande 3- 4%

Detta vet väl alla, har tidigare fått dessa uppgifter från en berömd Linn handlare för några år sedan. Linn har väl alldrig haft fel eller hur. Själv tycker jag att skivspelaren står för minst 50% av ljudet.

" Linn the diffrent sounds"

Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/17 :  09:00:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
TEK

Skillnaderna mellan olika förstärkare inom den, relativt sett, lågpriskategorin är inte jättestora. En 70w Sony och en 110 W Panasonic är mycket lika. De flesta tillverkare av produkter inom detta segment tolkar sine specar mycket liberalt så värdet av siffran kan ifrågasättas. Skulle du och din kamrat jämföra dessa och märka små skillnader och därmed dra slutsatsen att alla förstärkare låter mycket lika så blir det tyvärr fel. Ni har liksom missat det segment som ligger över 5000 och som slutar där priserna är som att köpa en ny bil ungefär. Jag lovar att det är mycket stor skillnad på ett slutsteg för 5000 mot ett som kostar 40000 (för att ta en siffra i mängden).
Vad skilljer då?
Ett dyrare kan spela mer nyanserat.
Visar upp fler detaljer i inspelningen.
Har oftast en betydligt större ljudbild, i djup och bredd.
Går djupare ned i basen med fler detaljer.
Låter aldrig hårt eller ansträngt.

Skälet till är att det är så beror på konstruktionen och att tillverkaren slipper göra så många kompromisser. Pröva och tänk på hur mycket att slutsteg för 5000 kostar att tillverka. Glöm inte transport, marknadsföring, vinst, utveckling etc osv. Det blir inte så mång hundralappar kvar.

Oftast går det inte att bemöta en person som tror något utan egentlig kunskap (hos den som tror altså). Min erfarenhet är att hjälpa ned personen i lyssningsfotälen och att han får höra med egna öron.

Micke
Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/17 :  09:11:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by tek

Hej allihop

Skivspelaren står för 40%
Förstärkaren står för 20%
Högtalarna står för 25%
Kablarna står för 1- 2%
Rummet står för 10%
Cd- spelaren står för resterande 3- 4%

Detta vet väl alla, har tidigare fått dessa uppgifter från en berömd Linn handlare för några år sedan. Linn har väl alldrig haft fel eller hur. Själv tycker jag att skivspelaren står för minst 50% av ljudet.

" Linn the diffrent sounds"

Mvh
Kenth

Du måste vara ironisk här ,eller hur? Det som i största hand när det gäller hur det låter är rummet och kombinationen mellan rummet och de olika delarna i anläggningen. När det gäller just förstärkaren så spelar det stor roll hur den är konstruerad. Dvs om den klarar av att undertrycka/hindra störningar från att fortplanta sig vidare ut i anläggningen. Så i det stora hela så är konstruktionen av största betydelse för förstärkaren.
När det gäller procentsatser om vilka delar som är viktiga så får du lyssna dig fram till vad du tycker.

En del anser att ju färre delar desto mer kan man koncentrera sig på de delar som är viktiga. Medans andra anser att skilja ut delarna från varandra, dvs minska möjligheten till störningar mellan delarna i din anläggning är viktigast. Hoppas att detta kan vara till nytta. MvhKristofer
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/17 :  09:31:27  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

quote:

Förstärkaren 10- 20
spelaren 0 - 9
kablar 0 - 1 procent

Jepp det måstee vara ett skämt.

Jag har hört en annan regel. Tror det var Russ Andrews. Lägg 10% på anläggningen och 90% på att få den att låta bra.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/17 :  09:37:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

quote:

quote:

Förstärkaren 10- 20
spelaren 0 - 9
kablar 0 - 1 procent

Jag har hört en annan regel. Tror det var Russ Andrews. Lägg 10% på anläggningen och 90% på att få den att låta bra.

Tycker jag låter mycket klokt. MvhKristofer
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/17 :  10:28:53  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Daniel

quote:

quote:

Förstärkaren 10- 20
spelaren 0 - 9
kablar 0 - 1 procent

Tycker jag låter mycket klokt. MvhKristofer

Ja, det ligger mycket klokhet i den regeln, sen om fördelningen riktigt blir så extrem kan man ju fundera över.

mvh
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/17 :  11:35:18  Show Profile Send d_kay a Private Message
Procentfördelning är enligt min mening omöjlig att göra.
Det beror på att signalen transporteras seriellt, inte parallellt.

inte:
30% ljud->CD->öra
20% ljud->förstärkare->öra
10% ljud->rum->öra
40% ljud->högtalare->öra

utan så här:

100% ljud->CD->förstärkare->högtalare->rum->öra

Så ifall man skulle bestämma en filterkaraktär så vore det bättre.
ljudet blir ljusare = (EQ +3dB vid säg 3khz), burkigare =EQ +3dB vid 500Hz .. osv.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/17 :  15:37:20  Show Profile Send dali a Private Message
Inte för att jag tror att man kan mäta exakt vad som påverkar mest, men jag har sett dessa siffror nämnas:

1/3 Rummet
1/3 Högtalarna
1/3 Resten av anläggningen

Hur många lägger ner 33% av budgeten på att förbättra akustiken i rummet? Gissar på mindre än 1% av alla hifiköpare och mindre än 25% av alla audiofiler. För det mesta av praktiska skäl, det är nog inte så många som har möjligheten att anpassa rummet efter anläggningen.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:05:46  Show Profile Send nin a Private Message
Såklart är det stora skillnader mellan förstärkare. Visst inte lika stora som mellan högtalare men skit in skit ut. Kan göra den jämförelsen att även med värsting däck och fälgar på en gammal skit bil. Inte går den så mycket bättre för det eller hur?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/10/17 :  16:35:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
hhhmmmm. jag har nog 40% nerlagt på kablar, men bra låter det för dè

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/10/17 :  18:48:00  Show Profile Send dax a Private Message
Åsso en 30% på att surfa på Hifirelaterde websidor(om man har modem), Hifipress osv. Detta för att man ska kunna fortsätta hålla drömmarna vid liv!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/17 :  18:49:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

Tjena tek

Har du inte fått mina mail ???? vill bara ha din åsikt i ärendet
vi hörs
Lars

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/17 :  20:29:44  Show Profile Send tek a Private Message
tjena, min email krånglar tyvärr.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000