HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digitalutgången på moddad CD6 fungerar ej
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:05:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Upptäckte till min fasa att digitalutgången på min Cambridge CD6 inte vill vara med Det kommer helt enkelt inget ljud ifrån digitalutgången - eller det jag kan säga är att det inte kommer ljud från DAC:en när jag kopplar in den. Har kollat D/A, samt kablar så det finns inget tvivel om var felet ligger. Spelaren har jag köpt begagnad för en mindre summa, jag har mailat förra ägaren om problemet men han har inte svarat.

Iaf, jag öppnade locket och upptäckte att det sitter en LClock XO2 modul inkopplad, har ett svagt minne av att den jag köpte den av skrev något

i stil med "modifierad digitalutgång". Betänk att jag är helt grön när det gäller sådan här elektronik, har i princip aldrig sett ett innanmäte

på en CD-spelare förut Hur som helst, kablarna till den verkade sitta fastlödda ordentligt, kikade även på LC Audios hemsida där står det:

quote:
Afmonter top coveret. Løsn printstikkene på converterprintet, som sidder i højre side af apparatet. Løft converterprintet forsigtigt ud af maskinen. Der er ikke et krystal, men en (billig) oscillator, som er en kvadratisk metaldåse på 10 X 10 m.m., det sidder midt på
converterprintet. Lod det ud ved at varme to ben op med loddekolben på een gang, samtidig med at du forsigtigt vipper metaldåsen op med en finger.
Tilslut LClock Gnd til loddeøen i det firkantede hjørne.
Tilslut Clock Out til det loddeøen i det modsatte hjørne af oscillatorsymbolet, overfor Gnd.
+12 v tilsluttes out på U18, som sidder 2 cm. længere ind mod midten af apparatet. Output er benet, som vender hen mod løbeværket, når
converterprintet sidder korrekt monteret.


http://www.lcaudio.dk/index.php?page=40#cambridgecd6

Okaj, av det jag kan förstå har den som monterat följt anvisningarna ...

I alla fall, mitt problem är att jag inte har en susning om vad jag skall göra. Jag kan som sagt ingenting om elektronik bortsett extremt grundläggande kunskaper, och min utrustning begränsar sig till mina händer - där tummen dessutom sitter mitt i handen . Jag antar dock, att man med en multimeter skulle kunna mäta om det går någon ström till/genom LClock:en eller om det går någon ström ut alls genom själva digitalutgången. Jag kan heller inte se något som är uppenbart fel; som lösa sladdar eller läckande kondningar etc.

Det vore ju rätt synd om det inte gick att fixa, dels eftersom CD-spelaren är rätt trevlig och jag har en rätt ok DAC, och dessutom är
modifikationen som gjorts - vad jag vet - inte direkt billig. Man kan tänka sig att den skulle fungera rätt bra som en transport, om den fungerade dvs.

Om någon har idéer eller tips skulle jag bli oerhört tacksam För just nu känns det lite dystert. Bilder kan jag ta imorgon om det skulle hjälpa.

Edit: Formateringen från Notepad ville inte riktigt vara med.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/06/02 16:09:35

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:05:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det finns ingen brytare för att slå av och på digitalutgången? Annars behöver du nog ett oscilliskåp om du ska ha en chans att se om det går någon signal. En multimeter lär inte duga.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:15:31  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ah, vad drygt med oscilloskåp ...

Finns ingen brytare på "utsidan" av CD-spelaren, skall kika om jag hittar någon där inne.

Säljaren var dock väldigt schysst och sade att han tom kunde köpa tillbaks den (!), iaf skulle han kolla med ännu tidigare ägare Detta är ju "baksidan" av att köpa begagnat, så sånt här får man ju ta när man köper saker till bra priser (och inte kollar tillräckligt innan köp). Jag hoppas dock på att han kan få nått bra svar ur förra (första?) ägaren ...

Men ... var det ändå inte dags för en uppgradering?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000