Jag har en kompis som äger en integrerad förstärkare Musical Fidelity av äldre modell. Man kan alltså inte separera försteg och slutsteg fysiskt. Kan man tänka sig att koppla in en DSP1124 via tape in/out och få det att fungera med en Eq till högtalarna. Jag antar att nivån in i DSP1124:an kan bli väl låg. Är det någon som rent utav använder 1124:an på detta viset?
Man får se upp lite om EQ:n digitaliserar signalen. Då riskerar man om man använder tapeutgången att signalen blir för låg. För att få bästa ljudkvalitet bör AD-omvandlarens hela dynamikområde utnyttjas så att att alla bitar används för digitaliseringen, precis samma regler som gäller när man ska spela in på en digital inspelare från en analog källa. Det problemet finns inte om man kopplar in en analog EQ.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Man får se upp lite om EQ:n digitaliserar signalen. Då riskerar man om man använder tapeutgången att signalen blir för låg. För att få bästa ljudkvalitet bör AD-omvandlarens hela dynamikområde utnyttjas
Ja det var väl det jag menade med låg nivå men det gäller ju inte bara digitala enheter. Om man går in med 250mV i en analog enhet som har ett S/N på 96dB vid full nivå 1.55 volt då förlorar man mellanskillnaden som då är 16dB. Skillnaden är väl då att en digital enhet som regel har att tillgå 24 bitar och på så vis gör det ju mindre...eller hur.
Jag har använt en 1124p mellan tapeloop-kontakterna. Utstyrningen var väldigt bra, inte max givetvis men tillräckligt. Den blir iaf överlägset högre än att koppla in efter volymkontrollen..