Author |
Topic  |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:40:43
|
Hur bra måste en skivspelare vara för att en pickup ska kunna visa det mesta av sina kvaliteter?
Jag har idag en Thorens TD166 MKII med ny drivrem och en Grado Black pickup (ny, spelad ca 20 timmar). Armen är Thorens originalarm, tror den heter TD11. Det hänger inte riktigt med i musikens svängar så jag funderar på att byta till en Linn Adikt. Skulle denna komma till sin rätt?
Jag har läst någon tumregel om att skivspelaren är viktigast, sedan kommer tonarmen och sist pickupen. Stämmer detta? |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 13:28:22
|
Det går nog inte att svara så enkelt på den frågan. Alla grejorna är viktiga, det är väl som det mesta här i livet, det gäller att ha balans.
Men om du har ett bra verk och en bra arm men en dålig pickup, då kommer du att ge den pickupen de bästa förutsättningar men du gör inte de andra delarna rättvisa. Det är rätt stor skillnad på pickuper. Jag tror som sagt vad på nyckel ordet här är balans.
Man kan ju i och för sig börja med en del i kjedjan, men man skall nog vara inställd på att man i slutänden skall ha balans för att få bästa resultat.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:11:51
|
Håller med audionet. För det krävs balans. Har innan lutat mer åt att pick-upen är viktigast men har ändrat mig på det. För det krävs ju att skivspelaren och armen är bra gjorda om du överhuvudtaget får ut dom små men ack så viktiga svängningar i vinylen. Ju bättre skivspelare (allt då inkl riaa) jag hört, ju mindre brus, knaster, och andra saker som många tror är något som ÄR på vinylen hör man. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:17:57
|
Med den spelaren så vinner du inte så mycket så att det är värt prisskillnaden. Jag skulle tro att det ändast skulle löna sig om du tänkt byta till bättre spelare senare. Du har alldeles rätt i prioriteringsordningen. det som eventuellt skulle vara värt är en Grado gold kanske. Fast Adikten är fruktansvärt trevlig.
Mvh Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:19:11
|
Jag har alltid fått höra att armen spelar en förhållandevis stor roll för ljudet. Med en bra arm reduceras väldigt mycket av "spårljudet" o s v. Stämmer det? Vad säger ni "vinylgurus" här på forumet?
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/10/17 16:20:31 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:25:36
|
quote: Med en bra arm reduceras väldigt mycket av "spårljudet" o s v. Stämmer det?
Stämmer såtillvida att den sitter på ett tillräckligt bra verk.
Mikael Lyly |
www.selleri.de
|
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:45:25
|
Hepcat har helt rätt, armar och pickuper är beroende av ett bra verk. Man får här inte glömma att ett bra verk också måste ha antingen bra fjädring eller tillräcklig tyngd. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 16:59:18
|
quote: Originally posted by Pipes
Hepcat har helt rätt, armar och pickuper är beroende av ett bra verk. Man får här inte glömma att ett bra verk också måste ha antingen bra fjädring eller tillräcklig tyngd.
Är det någon skillnad i ljudkaraktär mellan fjädrande, Thorens - LP12, och massiva ofjädrande skivspelare? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 17:09:19
|
Jo ganska stor men mest hur väl dom lyckas hålla en tune. Utav dom jag hört så är LP12an oöverträffad.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 20:00:44
|
Hepcat har helt rätt, armar och pickuper är beroende av ett bra verk. Man får här inte glömma att ett bra verk också måste ha antingen bra fjädring eller tillräcklig tyngd.
Duger en SME 30/2 då tror du??  |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 20:10:42
|
Vet ej har ej haft nöjet att lyssna på en.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 20:13:07
|
Hörde en på hifiklubben men den var nog inte optimalt placerad dessutom mer än ett par H-talare i rummet alltså går det inte att utvärdera och då har jag inte hört någon.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 21:12:23
|
Abropå LP12... jag känner en del folk som har stelopererat sina LP-12:or :-D
Jag har en konstig kombination... Verk och arm för 4400:- och pickuo för 4750:-. Men det funkar bra... Men det skulle va kul att prova annat verk!!! |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 22:25:08
|
Det som kan påverka ljuder är stabilitet hos support i förhållande till det ljudtryck som produceras i rummet. Akustiska krafter påverkar återgivning, om än dock ganska lågt i nivå. Om inte krafterna ligger i närheten av pickup/tonarmsresonans (feedback). Länken visar ett experiment jag gjorde med och utan skivspelarlock.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Dustcover.htm
Ju mer vibrationer som når plint, armbas, arm, pickup, skivtallrik ju mer högre krav ställs på att alla kopplingar är precisa. Eftersom de finaste pickuperna har en nåldiameter på 2-4 µm så ställs kraven att spelet i tonarmslager och skivspelarlager ej bör överstiga dessa dimensioner. Helst mycket lägre. Vad jag minns har ex Linn Ekos en lagerprecision i "submicron" nivå, vad nu det betyder. Men dyr är den. Rega armar har också hög precision, i klass med de bästa. Tonarmar med definerade enpunktslager (ex unipivoter som Moerch UP4, eller dubbla knivudds pivoter som Moerch DP6) har per definition inga sådana spel. Andra armar måste ha lager med visst spel, och kan armens precision teoretiskt och säkerligen praktiskt påverka återgivning. En fjädrande upphängning av chassi gör också att detta chassi kan röra sig i horisontalplanet. Dvs vibrationer som når chassit gör att tonarmen kan röra sig i förhållande till skivtallrik i horisontalplanet (dynamiskt svaj). Detta problem är mindre med ej upphängda skivspelare; dock är de känsligare för återkoppling och vibrationer från supporten.
I övrigt, pickupen är dock det viktigaste av allt i mitt tycke. Den är närmast vinylspåret. Blir det fel där så går det inte att rätta till med en bra arm eller tungt verk. TD166an är en fin spelare. Dock måste PUn anpassas till armen så att resonansen blir rätt. En pickup som Shure V15VxMR skulle passa Thorensspelaren som handen i handsken: Styv nålarm (pass opp för nålarm av aluminium....om den inte är kort. Kort nålarm kan ge andra fel i återgivningen), fin nålslipning och mkt låg massa hos det rörliga systemet för att kunna spåra exakt efter vinylen vindlingar.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 03:56:42
|
Kul att faktiskt se en mätning på fenomenet. Då får man väl helt enkelt börja köra med locket på. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:36:47
|
huja, tur att man inte har nåt lock. då slipper man tänka på det... roligt att se ett sådant resultat. det talar ju emot allt man hört om att lock är av ondo när man spelar.
thomas, plockade du bort locket helt eller satt det kvar i sina gångjärn när du mätte. tänkte om kanske ett uppfällt lock påverkar resultat genom att exiteras av luftvibbar (läs ljus).
sayonolock |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 09:41:55
|
YO! b peter
en linn adikt på thorens 166. låter väldigt lyxigt tycker jag. undrar om td11 kan hålla tag i adikt. td11 är ju skapad en gång i tiden då man hade mest mjukare pickisar. kanske inte nån vinnarkombo trots allt. fast fonkare med gradon så....
sayonara
|
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 10:57:12
|
Per, jag tog bort locket helt. Annars får locket en stor yta som kan exciteras av vägg till vägg stående vågor, och som letar sig in i skivspelaren.
Nackdelen med lock är att statisk elektricitet kan göra att nåltrycket ändras. Samt att lock är olika! Det är en stor skillnad på Axis lock och Thorens lock. Mjuk resp hård plast. Thorens lock är mer resonant.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 16:26:25
|
Något som inte får glömmas är lagret i skivspelaren och som små men ack vanskliga vibrationer som skall gå från armen ner i basen och försvinna för att inte gå via pick-upen och förstöra ljudet. För det är inte bara ljud utifrån spelare utan innifrån spelaren som stör. Det är därför dom bästa skivspelarna (har ej hört dom men läst tester och vad personer som äger dom säger) ger ett nästan helt brusfritt ljud. För nästan allt brus är från själva spelaren, för en bra pressad skiva är nästan helt obefintligt brus. Jag märkte en otrolig stor skillnad, förutom själva ljud, brusnivån mellan mina förra spelare (Denon HF47, Systemdek 1900 och en polares Rega 3) och den spelaren jag har nu. Och bättre kan det bli.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 17:33:39
|
Jag har haft en TD166 och tycker att den är hyfsad, en rejäl konstruktion som verkar väl genomtänkt och betydligt bättre än en hel del billiga skräpspelare. Men den är ändå inte mer än en "basic, entry level" spelare om man ser till ljudåtergivning av hög kvalitet. Den var Thorens billigaste skivspelare. När jag dammade av min TD166 för något år sedan och skaffade en phonoförstärkare blev jag både positivt och negativt överraskad. Den lät bättre än jag någonsin hört den tidigare eftersom jag uppgraderat hela anläggningen i övrigt avsevärt och phonoförstärkaren (XLPS)lär också vara bättre än det gamla i förstärkaren inbyggda standardsteget. Men, den lät överdrivet varm (nostalgisk, romantisk) med en överbetoning i den övre basen / lägre mellanregistret, och detta med en Audio Technica pick-up som inte har denna karaktär (vilket kunde verifieras vid byte av skivspelare). Långt ifrån kompomisslös ljudåtergivning och high-end. Jag kan se några skäl till att ha en TD166: 1. Man tycker om detta varma, inte särskilt detaljerade vinylljud (som stämmer ganska bra med den negativa schablonen om vinyl) 2. Man har en del gamla skivor som man vill höra någon gång men vill inte satsa mer på vinyl. 3. Ebb i kassan. Om man vill satsa på vinyl och har den minsta benägenhet åt high-end hållet finns det bara en sak att göra: byt skivspelare. Nu tror jag i och för sig att TD166 kan ta bättre pickuper än Grado Black men Adikt är nog att ta i. Kanske en Goldring 1012 (100 pund) eller något i den stilen.
|
 |
|
|
Topic  |
|