Det råder stilltje i min hjärna. Bara att hitta en lämplig rubrik på ämnet var svårt. Jag får tacka Eder som letade er in hit ändå
Högtalare: 1 par CANTON RC-L med tillhörande digitalbox (jag vet att det eg inte är en digitalbox. Den ska bara anpassa ljudet till mitt alldeles egna unika lyssningsrum). Signalkälla: SONY DVD-spelare med ALLA utgångar (alla som krävs iaf). Förstärkare: Pioneer hembio-receiver med digital och analog ingång (självklart) Den har Pre-Out men jag hittar inte Main-In!!!
Hur ska jag koppla och vilka manuella inställningar måste jag göra i receiver och/eller dvd?
Jag är mycket tacksam över den hjälp ni vill ge mig, då jag inte kunnat lyssna på högtalarna med digitalboxen inkopplad sen jag köpte dem (12 månader sedan)
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Har du ingen tape-loop så koppla in den mellan dvdns analoga utgångar för höger och vänster kanal fram, förutsatt att du använder högtalarna som fram höger och vänster, och förstärkaren.
En tape-loop skickar ut signalen till en bandspelare och tar tillbaka signalen från bandspelaren till förstärkaren. Denna loop kan också användas för att köra signalen genom allehanda effektburkar, såsom equalizers o dyl. Man kan med tape-knappen på förstärkaren välja om loopen ska vara inkopplad eller ej. En signal som gått genom tape-loopen går vidare till volymkontrollen och slutsteget.
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room