Auto-Tuner kallas verktyget mest bland dem som brukar den. Men produkterna i sig heter allt möjligt t.ex. Pitch corrector. Har provat de i mina egna inspelningar men jag tycker det är svårt att hitta ett tröskelvärde för korrektionen som medger visst vibrato och likande så det har inte varit till användning.
Fördelen med dagens datorbaserade inspelningsteknnik är att vem som helst som lättar på lädret lätt kan göra fullgoda musik produktioner av de flesta slag, och det kan låta bra. Det krävs dock viss skicklighet för det senare. Jag tycker inte det är något som helst fel i att använda sig av verktygen som finns men man skall använda dem i syfte att främja det konstnärliga utrycket.
Detta är så pass utveklat att det går att göra hur bra som helst men!!! de är få som behärskar använda dessa möjligheter på rätt sätt.
Har kollat lite runt nätet om olika hjälpmedel när man gör musik även i studio. Det verkar vara oerhört utbredd att använda alla dessa manicker, inte bara för sången utan minst lika hög grad för instrument. Alltså att man gör i värsta fall tiotals olika upptagningar av ljudet och lappar ihop dem, så att det blir en bättre resultat. Då finns det ingen chans heller att dessa band kan låta bra sen när de framträder live. Det finns ingen tid att kunna mixa helhet för att det ska låta bra, vilket medför att då använder man sequencer och alla andra konstgjorda apparater för att rädda vad som räddas kan. Men det finns hederliga musikanter fortfarande. De ska ha all heder!! Särskilt i live gör det musiken bara mer levande när man upptäcker att det blir en smula falskt ibland.
Här kommer jag igen pick-me-up och tänkte mästra lite till:
1. Att man kan klippa och klistra bland tagningar betyder inte att det alltid blir bättre resultat. Det är bara ett verktyg bland andra.
2. Det har inte heller någonting att göra med hurvida det går för artisten att framföra materialet bra live.
3. Det har inte heller någonting att göra med hurvida det finns tid att mixa en helhet eller inte. Det är två olika saker. En "sequencer och alla andra konstgjorda apparater" hjälper. Man kan inte använda en sequencer på det sättet.
quote:Men det finns hederliga musikanter fortfarande.
4. Den märkliga åsikten att användandet av modern studioteknik har med hederlighet att göra vittnar om att man dels inte förstått hur tekniken fungerar och vilka möjligheter den erbjuder, dels att man har en mycket ålderdomlig och konservativ syn på vad musik och musicerande är.
5. Man måste inse att det enda som förändras med epokerna är vilka tekniska hjälpmedel som står till musikerns bud. Har musikern ingen vettig musikalisk idé eller förmåga att genomföra den spelar det ingen roll om året är 1850 eller 2005. Det blir skit ändå, digital teknik eller ej.