HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 neeeeeeej...mitt slutsteg dödde...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/06/21 :  19:13:30  Show Profile Send Fimax a Private Message

Hade en otrevlig upplevelse idag...

Skulle sätta på mina AVM-Slutsteg idag, det började knastra lite konstigt efter ett par sekunder, sedan verkade det komma en likströmsignal (högtalarna ploppade ut till max konrörelse och stannade där till jag hann slå av strömmen...). Som tur klarade högtalarna sig.

När jag provade slå på steget i igen (utan högtalarna) verkar det som om den slår över i Standbymodus (enl lampan..).

Kan man prova sig på att felsöka och är det ngn som har en aning om vad det kan vara?


/filip




Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/21 :  19:56:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Antagligen så är det sluttransistorerna(dom största kapslarna) eller drivarna(näst största) eller både och som har gått sönder.Du kan ju mäta om dom är kortslutna,borde gå att göra utan att löda bort dom även om det är det säkraste.

Du kan väl kolla beteckningarna på dom också
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/06/21 :  22:57:41  Show Profile Send Fimax a Private Message

Här är en bild från slutsteget. Kondingarna är ROE, 6800uF. Är kondingarna okej? Hur ser steget annars ut för er experter?

Man kan se på bilden till vänster att kretskortet är brunt på par ställen kan felet ligga där?

Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/06/21 :  23:54:49  Show Profile Send Joav a Private Message
kodningar har en resistans som ökar och tillslut blir "oändlig" om de är friska annars har de kortslutning... med stora kodensatorer kan det ta en stund att nå "oändlig" resistans...
Jag är långt ifrån en expert men jag när jag felsökte EN föstärkare så mätte jag efter kondensatorerna på strömförsörjningen och upptäckte att det var kortis... (Som sagt är jag ingen expert, jag har försökt hitta felet i 3 månader och är inte 100% säker på att jag hittat det)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/22 :  07:12:33  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Banorna på kortet kan ju brinna av om komponenter havererar.

Vad leder flatkabeln längst till vänster till?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/22 :  09:41:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om steget utsände röksignaler, kör ner näsan och se vart det luktar. Då kan man hitta problemområdet. Kolla lödningarna, kan vara någon som har släppt. Du kan också mäta transistorerna trots att de är inlödda. Har du härdsmälta i någon så har du i regel kortis mellan kollektor och emitter samt avbrott mellan bas och emitter. När transistrorerna sitter inlödda så kan man i regel detektera friska PN-övergångar samt kortis. Har man en fungerande kanal så kan man göra jämförande mätningar.

Mitt grundtips är dåliga lödningar och/eller halvledarhaveri (kanske till följd av lödningarna)

Torra kondingar tror jag inte på som första orsak.

Det bruna ser ut att har varit varmt under en längre tid, förmodligen helt normalt men ett av motstånden ser avbrända ut. Kan det vara någon stabb? Du kan möjligen fått kortis i en någon eller annan komponent i detta område.

Har du möjlighet att greja schema så är det ett stort plus. Kan ingen i Sverige gör detta kan du alltid fråga på diyaudio.com

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/22 09:46:37
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/22 :  14:07:04  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ett sätt att mäta om den får ren matningsspänning är att prova med både AC och DC på instrumentet.Det ska helst inte finnas nån växelspänning.
För att kontrollera att kondingarna inte är för sunkiga alltså.

Ett schema vore trevligt

Edited by - Llönnblom on 2005/06/22 14:17:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000