HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Död RC-L box. Tips önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:59:11  Show Profile Send Machine a Private Message
Idag när jag satt och njöt av god musik så dog min RC-L box (RC-1). Har mätt lite på ingångarna och det verkar vara väggbulan som gett upp, denna är dessutom väldigt varm. Någon som varit med om något liknande som kan tipsa om hur i h-vete man öppnar den? Bulan alltså!
Är det dessutom någon som kan förklara vad Com är för något? Det går nämligen in tre kablar i boxen från bulan svart = minus, röd = plus och gul = Com.....?? Kan man hitta någon liknande bula hos elfa tro? Jag letade men fattade inte riktigt om jag hittade vad jag sökte...
Spec på bulan:
AC Adaptor
Model: AM-150150DIV
Input: 230V ~50Hz 70mA
Output: +15VDC 150mA 2,25VA
-15VDC 150mA 2,25VA

Jag har mailat Canseda oxå för att se om de har några boxar kvar...

//En ledsen Machine

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/06/27 17:57:02

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:06:04  Show Profile Send Dorven a Private Message
Oj då!!!
Ett utmärkt tillfälle att bygga bättre nätdel!!! :)
(Har faktiskt ingen aning om vad en "RC-L box" e för något!!
har det m Canton att göra?)
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:08:11  Show Profile Send Machine a Private Message
Det har med Canton att göra ja... Ett 4:e ordningens delningsfilter har jag för mig att det kallas. Kopplas in mellan försteg och slutsteg om man har Canton RC-L.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:56:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Com" = "Common"? = Jord ?

Fast Jag vet inte om det är "nån riktig jord" - eller om det mer är som ett mittuttag på en sekundärlindning på en trafo....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/22 19:58:05
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:02:49  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag har fått upp bulan nu men har inte fått någon klarhet i var Com är ännu. Stickproppen är ojordad så skulle com visa sig vara jord kan jag nog strunta i den? Den är kopplad på mittenkontakten på det som jag antar är en liten trafo. plus och minus uttagen från denna går genom något som ser ut som transistorer och sedan ett par kondningar och motstånd, detta är väl likriktningen antar jag.....

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/06/22 20:03:26
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:32:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja...jag vet ju inte om man bara kan "skita i" com bara så där...com är till 99.99% den spänning som signaler relateras till på ett eller annat sätt, medans + och - troligtvis är till för att mata kretsen...

Vet inte om den förklaringen var till nån hjälp...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:35:51  Show Profile Send Machine a Private Message
Nääh, inte skippa helt, men den kanske ingår i flera typer av nätadapter så att jag kan hitta en utbytes adapter på Elfa menar jag.... Skulle vara kul att mäta upp den dock, är lite nyfiken nu på vad com kan vara..

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/06/22 20:36:33
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:58:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
F'låt..jag övertolkade nog ditt inlägg då

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/22 21:40:22
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:42:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Com" kan kanske vara en "virituell jord" av nåt slag?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:01:30  Show Profile Send Machine a Private Message
Vad menas med virtuell jord? Något som är ställt som referens för potentialskillnad eller??

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

ag
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:12:47  Show Profile  Visit ag's Homepage Send ag a Private Message
Kanske är com = -15 V
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:20:32  Show Profile Send megajocke a Private Message
Eller så kanske com är just common (0v) medan - = -15v och + = +15v, i förhållande till common. Kommer det inte ut någon spänning från bulan eller? Sedan att bulan är varm är ju inte direkt något ovanligt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:27:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok...med hjälp av denna krets får man ut en virituell jord.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tle2426.pdf

Kortfattat kan man säga så här:

Tänk dig att du vill ha en krets som matas med +6 V, -6 V samt 0 V.

Nu visar det sig att du bara har tillgång till +12 V coh 0 V. Då kan man använda denna krets på följande sätt.

Du matar in 12V och 0V i kretsen..på utgången kommer då +6V. dessa spänningar skickas vidare till övriga delar till appareten.

Å då kan man betrakta +12V som +6V. De +6V som kommer UT ur kretsen kan betracktas som 0 V....å följdaktligen så kan det som från början var 0V kan då betraktas som -6V.

Alltså:
12V > kallas +6V
6V (från kretsens utgång) > kallas för 0V
Och 0 V > "döps om" till - 6 V.

Sorry om det blev lite krångligt förklarat..

Edit: Jag tror att det är just så som megajocke säger...



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/22 22:32:33
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:08:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tror nog att det är en enklast möjliga nätdel.
Trafo med mittapp, en likriktare, div kondingar, två spänningsregulatorer (±15V)
"ytterändarna" på trafon går till likriktningen, mittappen är common= referensnivån (0V). Efter likriktningen så sitter det några kondingar sedan regulatorerna.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:09:25  Show Profile Send Machine a Private Message
Supertack grabbar! Det faktum att ni tar er tid att förklara för en noobie hur detta fungerar är jag mycket tacksam över. Imorron tar jag med grejerna till el labbet där jag jobbar för att kolla om kretsarna tagit stryk eller inte, sen på vägen hem kanske jag tar vägen förbi microkit och inhandlar en ny adapter.
Tack än en gång!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/23 :  16:26:20  Show Profile Send Machine a Private Message
Felet är lokaliserat till en avbränd lindning på primärsidan. Har dessutom skrapat fram en nätdel som är våldsamt stabil har jag fått höra på jobbet. Ska prova med den efter helgen. Problemet är att den är anpassad för industrirobotars styrsystem och är således lite stor och ful. Typ 30*30*20..... Dessutom sitter en massa kylflänsar överallt..... Verkar vara svårt att hitta batterieliminator på ELFA som lämnar både + och - 15V. Hittade denna på ELFA 69-651-98 http://www.elfa.se/pdf/69/06965149.pdf, kan kanske vara nåt om man inte kan knåpa ihop nåt eget.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/06/23 16:27:03
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/23 :  16:42:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är inte så svårt o bygga sig en liten nätdel.
Du behöver en liten trafo, den här tex. elfa 56-102-25.
En likriktarbrygga.
Några kondingar i lämplig storlek.
Två spänningsregulatorer, 7815 (+15V) o en 7915 (-15V)
o så ett par små kondingar.
Det blir betydligt billigare än de moduler som länkade till.
De funkar säkert bra de också men lite dyra tycker jag..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/23 :  16:59:56  Show Profile Send megajocke a Private Message
Här finns ett schema som man skulle kunna använda om man vill bygga en ny:
http://sound.westhost.com/project05.htm

Annars kan du ju bara skaffa en ny transformator och använda likriktare och regulatorer från den gamla bulan.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/27 :  17:56:44  Show Profile Send Machine a Private Message
Hallå igen!
Nu har jag fått svar från Canseda och det verkar kosta ett par kronor att fixa problemet....
Tänkte därför försöka knåpa ihop en egen nätdel och skulle önska lite tips om vad jag behöver. Jag är inte särskilt duktig på sådan elektronik, men jag tänkte använda 56-122-62 från elfa tillsammans med fasta spänningsregulatorer 73-264-81 samt 73-094-45. Eller är justerbara att föredra? När det kommer till likriktningen är jag osäker på vad jag skall använda. Tips emottages tacksamt tillsammans med ett enkelt schema kanske .
Kondningarna har jag fått tips om att använda 2*4000 mikrofarad.... var ska de sitta?
Motstånd behövs väl bara om jag väljer justerbara spänningsregulatorer eller har jag missuppfattat det hela?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000