HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 18-tummare med okända parametrar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:52:18  Show Profile Send urban a Private Message
Hej , jag köpte en 18-tums baslåda men tyvärr så var basreflexrören bortplockade ( 2st ) och säljaren visste inte något om parametrarna på elementet eller ens fabrikatet. Jag har letat på nätet med ledning av dom beteckningar som fanns på en dekal på elementets magnet men det har inte gett något resultat. På dekalen stod det : PW 1808BLK 8 Ohm 67-98030152 G2. Elementet väger 5.6kg och på centrumdomen står det Studio Pro. Konen är av papper och kanten av tyg. Lådan är på 135 liter. Vet någon vad detta är för element och vad det har för parametrar eller kanske var man kan hitta råd om hur man annars kan beräkna basreflexrör till detta element. Jag försökte att använda elementet i lådan som det var men trots EQ så gav det mycket lite respons under 60 hertz! MYCKET tacksam för goda råd ! mvh Urban

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:58:05  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Studio Pro såldes av bla Bilradiolagret ett tag, tror att det är besläktat med Pyramid men jag är inte säker. När bilradiolagret sålde dem fanns det element från 10-18" samt lite byggsatser.

Ta kontakt med bilradiolagret www.brl.se och fåga om dom vet något.

Tror även att www.partsexpress.com har lite studio pro element.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:04:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Undrar om det kan vara något av Eminence gamla högtalare ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:14:10  Show Profile Send linnar a Private Message
Lite data:

Power RMS /AES /PROG 800 / 1000 / 1400 W
Frequency response. 30 – 1000 Hz
Sensitivity (1W/1m). 97 dB
Resonance frequency. 33 Hz
Voice coil diameter. 100 m.m.
Nominal impedance 8 ?

Hittades på en Rysk hemsida....
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/06/23 :  20:30:34  Show Profile Send urban a Private Message
Tack för responsen! Linnar,vilken hemsida var det? Jag provade att ringa till HIFIKIT och frågade om dom visste någonting. Han som svarade kunde naturligtvis inte säga vad det var för element men utan att tveka räknade han på basreflexrör som "ungefär " skulle passa, bara så att jag skulle ha något att börja leka med. Bra attityd ! mvh Urban
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:48:54  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag letar ihärdigt efter den Ryska sidan!

Lite mer data på vägen:
STUDIO PRO PW1808-US 18" WOOFER ACCORDIAN SURRO
Quality replacement woofers for old, blown drivers in P.A. and musical instrument speaker cabinets. These rugged, "road-ready" woofers feature ribbed paper cones, treated cloth accordian surrounds, high power-handling capability, huge strontium magnets and bumped backplates.
* Power handling: 325 watts RMS/650 watts peak * Kapton voice coil * Voice coil diameter: 2" * Nominal impedance: 8 ohms * DC resistance: 7.2 ohms * Frequency response: 25-1,500 Hz * Magnet weight: 50 oz. * Fs: 24.56 Hz * SPL: 93.5 dB 1W/1m * Vas: 31.8 cu. ft. * Qms: 8.12 * Qes: .91 * Qts: .82 * Xmax: 4.6mm * Manufacturer model number: PW-1808US * Net weight: 16 lbs. * Made in the U.S.A. * Dimensions: Overall Diameter: 18-1/4", Cutout Diameter: 17-1/4", Mounting Depth: 7-1/2" Magnet Diameter: 5-1/4", Magnet Height: 1-1/2".
Hitades här:
http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=290-268&ctab=14

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:53:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Här är den Ryska sidan:
http://www.ltm.com.ru/search/?search=PW+1808
Det fanns inte mycket att gå på här.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:58:10  Show Profile Send linnar a Private Message

OK! Vi närmar oss!
P i W betyder Pyramid.

http://www.geocities.com/subwoofer_discount/pyramid.html
Det finns ingendata här, men jag känner i blindtarmen att vi är nära nu...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:07:36  Show Profile Send linnar a Private Message

Närmare än så här kommer jag nog inte:
http://www.pyramidcaraudio.com/itempage.asp?model=PW1808US
Inte mycket till information här heller!
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:44:03  Show Profile Send megajocke a Private Message
Om ett Qts på 0.8 stämmer så blir nog det svårt att få till en bra basreflexlåda med den där.

En sluten låda med linkwitztransform skulle kunna funka. Men med en Vas på nästan 1000 liter kanske lådan blir opraktiskt stor om man inte vill använda helt galet mycket EQ av linkwitztransformen. Eller en dipol att ha i mitten, kanske mest för att prova hur det låterm eller oändlig baffel genom att sätta den mellan två rum. Visst, Xmax på 4.6mm är väl inte så mycket, men då det är ett 18" element så kanske man inte behöver mer.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/24 :  02:21:19  Show Profile Send linnar a Private Message

En stor sluten låda kan passa Qts på 0,8
eller en vägg mellan två rum.

Membranytan borde vara runt 1000cm2.
Det motsvaras av 5 st 8 tummare som

4,6mm i Xmax motsvarar då 5x4,6mm = 23mm för en 8 tummare.

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/06/24 :  20:29:39  Show Profile Send urban a Private Message
Stort tack för insatsen, bra att ha fakta på elementet! I morse innan jag hade läst era senaste svar så monterade jag dit ett par basreflexrör enligt Hifikits gissning( 100x130mm), helt fel förstås förstår jag men vad skulle killen på Hifikit göra ?! I alla fall så kopplade jag in lådan ( på höger kanal) och justerade in den medans musiken spelade. Till saken hör att jag har en REL Q100 inkopplad på den andra kanalen, och en REL är faktiskt inte ankskit omän just den här modellen inte är deras största.Hur som helst så blev resultatet ett klart lyft jämfört med tidigare. Det är fascinerande att höra ljudbilden växa i takt med att basstödet kommer in. Jag hade tidigare en Wharfedale 12-tumssub inkopplad på (sluten låda liksom REL'en)höger kanal men fastän lådan till 18-tummaren tydligen är så helt "fel" så blev det ändå ett klart lyft! jaja, lekarna fortsätter så klart för nu när jag hört vad det betyder med seriöst basstöd så måste det hela förfinas ! mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000